Audi e-tron ansiktsløftet til Audi Q8 e-tron

De to første Audi Q8 e-tron har ankommet landet, og den ene stod onsdag 15. februar i sentrum for presselunsj hos Møller Bil Bryn i Oslo.

Publisert 16.02.2023  21:00

I helsvart utførelse er det ikke lett å se den store utvendige ansiktsløftingen. Likevel er dette en ansiktsløfting med mye innhold og av stor betydning for å hevde seg mot nykommere som BMW iX og Mercedes EQE SUV.

 

Rekkevidde er selvsagt det viktigste stikkordet, og den er virkelig blitt løftet! Mens forgjengerens største batteri var på 86 kWt netto (95 brutto), er største nettokapasitet nå hele 23 % større (106 kWt). Sammen med mer effektiv motor på bakakselen og flere tiltak for å redusere luftmotstanden, er WLTP-rekkevidden økt med hele 32 % - som betyr 600 km for Sportback-utgaven av 55-versjonen, og 582 km for den vanlige SUV'en. Selve "batterigevinsten" er oppnådd ved å pakke prismecellene på en mer effektiv måte – såkalt stabling i stedet for vikling. Max ladehastighet på 55 er økt fra 150 til 170 kW, men med en enda gunstigere ladeprofil enn tidligere. 

 

50-versjonen har overtatt den tidligere 55-versjonens batteri, men nettokapasiteten er økt til 89 kW – 3,5 % mer enn tidligere 55-versjon. I WLTP-kilometer er økningen på hele 11 % – 491 km på dagens 50-SUV mot 441 km på gårsdagens 55-SUV. Og gårsdagens 50-SUV? 341 km…  Om alle disse rekkeviddene er en smule optimistiske? Ja, de er såkalte "by-WLTP". Mer vanlig oppgitt blandet WLTP-rekkevidde er bortimot 10 % lavere.

 

De utvendige endringene er mer synlige i andre fargekombinasjoner, men generelt har den rykket nærmere Q4 og har f.eks. en kraftigere innramming av en grill som f.eks. også kan leveres i bilens eksteriørfarge. Deler av grillen og luftinntak mot dens fremre hjørner åpnes (automatisk) kun ved behov for kjøling, slik at luften kan ledes videre under bilen på en gunstig måte. Til dette bidrar også små "skvettlapper" – foran forhjulene på vanlig SUV og foran bakhjulene på Sportback.

 

Motorene gir nå betydelig bedre dreiemoment ved samme strømforbruk som tidligere, opp til 160 km/t. Ved høyere hastigheter er det derimot dårligere respons enn tidligere. Litt det samme med styringen. Mer direkte styring innenfor det meste av rattutslag, men til gjengjeld mer indirekte i ytterkantene. I det hele tatt er det gjort flere endringer for å få en fastere og mer sporty styreopplevelse. Det gjenstår å håpe at det ikke går på bekostning av den meget gode kjørekomforten som har kjennetegnet e-tron. Av andre endringer kan nevnes enda mer intelligente LED-matrix-lys.

 

Prismessig er en "ny 50" omtrent som en "gammel 55" med tanke på at mer er standard nå, f.eks. ryggekamera og hengerfeste – og selvsagt så lenge man holder avgiftsendringene fra nyttår utenfor. 50-versjon vanlig SUV starter på 717.900 som Advanced, som kan utvides med en Plus-pakke, og tilsvarende for S-line - innenfor et prisintervall på ca. 100.000. Ca. 30.000 ekstra for Sportback, og ca. 120.000 ekstra for 55-versjonen. Også verdt å merke seg at prislista har krympet til 10 sider og synes mye enklere å bruke enn tidligere!

 

Forhåpentligvis kommer de første bilene til både forhandlerne og de første kundene i løpet av mars. Trolig er det nå bedre mulighet til å raskt få levert en e-tron med ønsket utstyr ved å tenke Q8 i stedet for Q4. 

Innvendig er det meste som før, men med enda bedre seter som standard. Fortsatt i overkant mye skjermbetjening.
Den lille spoileren foran forhjula (foran bakhjula på Sportback) for å lede luftstrømmene best mulig.
Mye detaljarbeid for å få ned luftmotstanden
I løpet av 2023 blir også Audi Q6 på felles plattform med Porsche Macan presentert, og neste år kommer A6 e-tron som Sportback og Avant.

Audi-direktør Elin Sinervo brukte activesphere-studien – fjerde og foreløpig siste såkalte sphere-konsept -- for å illustrere mulig designretning for framtidig Audi. Ekstra spesialitet at den lett kan omgjøres til praktisk pickup. Elektrisk selvsagt. Etter 2026 ingen fossile nye modeller fra Audi AG.

Bli medlem

VACN 2018- Powered by Invision Community