Audi e-tron GT på Norges-visitt

Fra 15. til 20. februar hadde Møller besøk av to utgaver av deres nye topp-elbil, Audi e-tron GT og Audi RS e-tron GT.

Publisert 01.03.2021  20:14

Hensikten med besøket var at både Møllers egne Audi-personer og norske motorjournalister skulle få et førsteinntrykk av bilen på norske veier, nå som det ikke er så greit å reise utenlands. Det er sperrefrist for å publisere kjøreinntrykk til noen dager ut i mars, men da bør det dukke opp mange norske vurderinger av denne fornuftssportsbilen som deler mye teknikk med Porsche Taycan.

Ny Audi-design på førerplassen - høytplasserte skjermer og gjensyn med viktige knapper

Audi er veldig opptatt av å presisere at "bare" 40 % av delene er felles med Porschen, men det er ikke akkurat likegyldig hvilke 40 % det er tale om. Utseendet er uansett lett å identifisere med Audi, og mange linjer minner om de stadig flere påkostede Sportback-modellene. Også innvendig er det umiskjennelig Audi, men det er likevel verdt å merke seg at Audi har moderert både bruken og plasseringen av skjermene i forhold til de seneste modellene. Førsteinntrykket er et instrumentbord som kan kombinere det beste fra Audi før (f.eks. forrige generasjon A6) og nå. Interiøret framstår uansett veldig påkostet og klart forskjellig fra Porschen. Til tross for sportslig lavhet føles den tilstrekkelig romslig. Linjene skulle tyde på stor bakluke, men den er omtrent like liten som på Taycan. En viss fleksibilitet er det likevel med at bakseteryggene kan legges framover. Dessuten er det mye som tyder på at det også vil komme en versjon tilsvarende Taycan Cross Turismo, med bedre plass i baksetet og i bagasjerommet – og med stor bakluke.

Moderat luke til moderat bagasjerom

Grunnmodellen med 476 hk (kortvarig boost på 530 hk) vil leveres i tre utstyrsversjoner fra 900.000 til 1 million, mens RS e-tron GT (598/646 hk) vil koste rundt 1,3 mill. Rekkevidda oppgis til inntil 488 km, og med 800 volt spenning som teknologisk basis, kan den hurtiglades med opptil 270 kW/t.. Møller får sine første biler om kort tid, og i mai kommer de første kundebilene. Salget ble åpnet 18. februar, og så langt har det vært veldig bra ifølge kommunikasjonssjef Morten Moum.

 

Etter Norge gikk turen for bilene til Sverige, hvor de to store bilbladene allerede har fortalt om hva de kunne fortelle så langt:

https://teknikensvarld.se/nyheter/bil-och-trafik/elbil-laddhybrid/audi-rs-e-tron-gt-tre-snabba-fran-provkorningen/

https://www.mestmotor.se/recharge/artiklar/nyheter/20210223/vi-kor-audi-rs-e-tron-gt-pa-svenska-vagar/

Bra plass i baksetet, og bakseteryggen er tredelt nedfellbar
RS e-tron GT kan mønstre opptil 646 hk og komme seg til 100 på 3,3 sekunder

 

 

Bli medlem

VACN 2018- Powered by Invision Community