El-VW i det store formatet

El-VW i det store formatet

Publisert 13.12.2018  08:17

Ved introduksjonen av Volkswagens egenutviklede Crafter for to år siden ble det lovet at merkets største modell også skulle komme i elektrisk utgave. Faktisk skulle den ha kommet allerede for ett år siden. Tidlig i november ble endelig den første e-Crafter registrert på norske skilter, og nå har Treffpunkt fått prøve den.

 

 

e-Golfens elektriske drivlinje er transplantert inn i den store og moderne kassevogna 6 meter lang, 2 m bred og 2,6 høy. Kan det gå bra? Hva kjøreytelser angår, er den overraskende frisk – helt til topphastigheten på 90 km/t. I alle fall uten bruk av 950 kg tilgjengelig nyttelast. Når det gjelder lasterom, stiller e-Crafter likt med sine bakhjulsdrevne og firehjulsdrevne søsken, mens den forhjulsdrevne fossilutgaven har 10 cm lavere gulv. e-Crafter leveres kun i én karosseristørrelse: korteste lengde og mellomhøyt tak, med et lasterom på 10,7 m3. Større begrensning er det på rekkevidden: 173 km etter den utgående og optimistiske NEDC-standarden (300 på Golf). Sammen med topphastigheten er det tydelig at dette skal være en bybil. VW hevder selv at den gjennomsnittlige bruken av slike biler er i underkant av 100 km pr dag, og det skal e-Crafter klare selv med mye last under krevende forhold. Og så kan den hurtiglades til 80 % rekkevidde på 45 minutter – som på e-Golf. Prisen er største utfordringen, siden det ikke er så mye avgifter å ta bort på varebiler. 639.100 er den stolte prisen, rundt 185.000 mer enn 140 hesters TDI med automat og samme størrelse. e-Crafter skal ha utstyr for ca. 50.000 mer enn de fossile, men på den annen side: De fleste kundene kan trekke fra moms (rundt 70.000 på vårt fossile sammenlikningsgrunnlag). Markant lavere driftskostnader kan likevel få regnestykket til å gå i pluss over tid, og allerede i midten av november ble det rapportert om 75 signerte kontrakter på e-Crafter. Fraværet av motorlyd vil også bli høyt verdsatt av de som er så heldige å få VWs første elektriske varebil som arbeidsplass.

 

 

Neste år vil Volkswagen i samarbeid med ABT også komme med elektriske utgaver av både Caddy og Transporter (T6) – trolig også i spesielt attraktive personbilutgaver. 2022 kommer elektriske ID Buzz, og det er allerede vist varebilutgaver også av den – ID Buzz Cargo. Ikke tvil om at elektrisiteten er på full fart inn også blant VWs nyttekjøretøyer. Mer om både fossile og elektrisk Crafter i 2019s første Treffpunkt.

_MG_2330.thumb.jpg.8a6385fcfdb8890415e3c621029631c0.jpg

Bli medlem

VACN 2018- Powered by Invision Community