Godt nytt Audi-år

Vi lar et knippe uregistrerte Audi e-tron ved Møller Bil Ålesund på nyttårsdag symbolisere importørens forventning om at et godt norsk Audi-2019 etterfølges av et enda bedre Audi-2020.

Publisert 08.01.2020  20:43

På Møllers julegrøt (pressemøte rett før jul) ble det uttrykt forventninger om norsk Audi-salg på mer enn 10.000 biler i 2020 – tilsvarende minst 35 % økning fra 7.393 (markedsandel 5,2 %) i 2019, som igjen var 54 % opp fra 4.813 ("labre" 3,3 % i markedsandel) i 2018.

Stjerna er selvsagt e-tron som i oktober slo både Tesla 3 og Golf og ble Norges mest solgte bilmodell. Like imponerende at den for 2019 som helhet kom på 4. plass og samtidig mest solgte SUV. Opplysningen om at nykommeren e-tron 50 med reduserte spesifikasjoner og pris utgjør halvparten av bestilte e-tron ved årsskiftet, er en sterk indikasjon på fortsatt e-tron-vekst. Litt finpuss i teknologien som gir ca. 5 % økt rekkevidde kommer også godt med. Selv om kommende e-tron Sportback (bildet) rent rasjonelt ligger tett opp til vanlig e-tron - bare litt dyrere, litt mindre praktisk og litt lengre rekkevidde - framstår den såpass annerledes at den garantert vil friste flere til å gå for Audi. Det er lett å være enig med biljournalisten som mener dette er mest vellykkede tolkning av den pussige kombinasjonen av suv og coupe. I løpet av året kommer også en sportsligere S-utgave av både e-tron og e-tron Sportback. Derimot ikke noe snakk om en "60"-utgave e.l. med større batteripakke enn dagens e-tron 55.  Audi-direktør Elin Sinervo nevnte heller ikke Porsche-Taycan-broren e-tron GT eller Q4 e-tron. I fall e-tron GT forventes å bli presentert i år – men vil neppe bidra nevneverdig til totalsalget om det skulle bli noen kundebiler i 2020. I 2021 må Q4 e-tron bli særdeles viktig.

 

Audi-salget gikk drastisk ned da de ladehybride A3 og Q7 svant hen utover i 2018. Q5 TFSI e sørget for ladehybrid Audi-come-back i fjor, og i løpet av året kommer både A6, A7, A8, Q7 og Q8 som ladehybride. Spesielt A6 Avant bør bli merkbart mer relevant som ladehybrid. Q7 TFSI e vil derimot stille mye svakere i konkurransen mot ladehybride BMW X5 og Mercedes GLE enn tidligere. Mens de to konkurrentene har utnyttet SUV'ens store volum til å pakke inn store batteripakker, er Q7s oppdatering skuffende moderat. Byttet fra SUV-smarte dieselhybrid til bensinhybrid for Q7 synes heller ikke så smart. A3 kommer i helt ny utgave før sommeren, og ikke lenge etter A3 Sportback TFSI e med mer enn 40 % økt batterikapasitet. Nylig kraftig ansiktsløftede A4 og A5? Dessverre ikke noe som tyder på el-hjelp for dem.

Volummessig ikke så viktig, men desto viktigere for imaget: Storsatsing på RS-utgaver i 2020! De fleste RS-modellene kommer i løpet av første halvår, og de første bilene er allerede ankommet landet. RS 6 Avant, RS 7 Sportback, RS Q3/RS Q3 Sportback, RS Q8 og etter facelift: oppdatert bade RS 4 Avant og RS 5 Sportback. Spesielt interessant er RS 6 Avant som nylig har fått mer entydig positive tilbakemeldinger fra biljournalister enn hva Audi har opplevd på lenge. 600 hk og 800 Nm er riktignok ikke så mye endret fra forrige RS6, men i alle fall utstyrt med firehjulsstyring, progressiv styring og stålfjærer skal den være en stor opplevelse å ratte – med topphastighet opptil 305 km/t. Da koster den over 1,8 mill. (ifg. prisliste pr. 15.11.19) – bra da at den heller ikke ser helt ut som A6 Avant…

Bli medlem

VACN 2018- Powered by Invision Community