Golf VIII: Mye nytt i dagens format
Golf VIII lansert i Wolfsburg 24. oktober. 150 hk eTSI (mild-hybrid) kommer til Norge i 1. kvartal 2020. I 3. kvartal kommer 110 hk eTSI, 204 og 245 hk ladehybrid, GTI og R. Kun DSG i Norge.
Mens ID.3 stjal showet på bilutstillingen i Frankfurt, ble den 8. Golf 24. oktober med stor festivitas presentert like ved produksjonslinjene hjemme i Wolfsburg. Utvendig ingen sjokkopplevelse, både fordi den har samme MQB-plattform som Golf VII som utgangspunkt og fordi ganske så presise bilder har versert i lang tid. Svært lett å identifisere som Golf fra utsiden, mens det innvendige førsteinntrykket er klart mer av framtid enn fortid.
Bortfallet av e-Golf gjør at den nye ikke har sjanse til å forsvare sin enestående norske historie, men elektrifisering spiller likevel en mindre eller større rolle i fire av de seks motoralternativene som blir aktuelle for Norge: 110 og 150 hk bensin (eTSI) med 48-volt-system og mildhybrid, samt ladehybrid (eHybrid) på 204 hk og 245 hk (GTE). Kun toppmodellene GTI (245 hk) og R (333 hk) – som skal vises på Geneveutstillingen til våren – forblir fullstendig fossile. Diesel – til tross for ny tostegs AddBlue-behandling med ytterligere 80 % NOX-reduksjon – kommer ikke til Norge. Kun 150-hesteren kommer hit i løpet av 1. kvartal 2020, mens de øvrige kommer i 3. kvartal. Det blir kun DSG på Golf VIII i Norge. Kupeplass og bagasjerom er som på Golf VII, og den er neppe blitt vesentlig lettere.
I tillegg til reduserte utslipp er digitalisering og konnektivitet hovedoverskrifter for den nye. Interiøret har en del til felles med ID.3, og alle har Active Info Display og stor skjerm ved siden av i tilnærmet nettbrettdesign. Likevel mindre nettbrettfølelse enn på nye Mercedes A-klasse, og med tydelige BMW-vibber med klar dreining mot sjåføren. Få vanlige trykk-knapper innvendig (også avhengig av utstyrsnivå), men samtidig med vektlegging av at betjeningen skal være intuitiv, enkel, rask og trafikksikker. Eget SIM-kort gjør Golf VIII "alltid på", med tilgang til ulike typer nettbaserte tjenester. Også for oppdatering av bilen og for tilvalg. Blant stikkordene kan nevnes stemmestyring, smart-assistent, mobil nøkkel, Car2X (som kommuniserer med andre biler eller med sentralt distribuerte meldinger om trafikkhindringer), ekte head-up-display, skybasert lagring av sjåførinnstillinger, utelukkende bruk av LED-lys og IQ.Drive (som kobler sammen assistentsystemene til noe som ligner automatisert kjøring).
Internasjonalt blir det både en basisversjon og utstyrslinjene "Life", "Style" og "R-line". Til Norge kommer Life og Style. I Wolfsburg ble Style, R-line og GTE vist fram – de to siste med opplyst grillist. VWs merkesjef Ralf Brandstätter står ved siden av den nye GTE og med Style på storskjerm bak. Mest populær i Norge forventes å bli den rekkeviddeoptimerte ladehybriden på 204 hk som Style. Her er det tale om 60 WLTP-kilometer fra 13 kWh-batteri. Ladehybriden demonstrerer imidlertid den eneste virkelige svakheten ved å fortsette med dagens format, det nokså moderate bagasjerommet.
Motors Øyvind A. Monn-Iversen var også til stede på lanseringen:
https://www.motor.no/artikler/vw-lanserer-attende-generasjon-golf/