"Gylden" mulighet - Folkevognbuss med kabel!
Som første "biljournalist", bortsett fra Broom, har vi stiftet første bekjentskap med T7 Multivan.
7-tallet forteller oss hvor langt Volkswagen har kommet i sin egen tidvis upålitelige generasjonstelling av Folkevognbusser. I Møllers markedskommunikasjon er imidlertid ikke T7 et viktig begrep; de taler om "Den nye Multivan eHybrid" eller bare "Multivan eHybrid". Dette er den aller første T7 på norske skilt, og i skrivende stund skal det være registrert to til i Norge – på Hamar og i Oslo.
Med T6.1 fra 2019 gjorde Volkswagen sin største oppgradering av Folkevognbussen siden T5 kom i 2003, selv om helelektrisk ID.Buzz var (og er) ventet i 2022. Likevel har vi nå T7 som helt ny Folkevognbuss for persontransport, med store veksler på MQB-plattformen felles med nesten alle VWs personbiler. Siden MQB ikke er dimensjonert for "Varebil-Folkevognbussenes" tunge løft, lever T6.1 videre i hovedsak som varebil. T7 er billigere å produsere, er lettere, og med lavere forbruk bedre tilpasset EUs stadig skjerpede utslippskrav. Ikke minst som T7 Multivan ladehybrid, som prioriteres internasjonalt og blir eneste T7 for Norge. Med ID.Buzz i løpet av 2022 vil VW faktisk snart ha tre helt forskjellige svar på hva en Folkevognbuss kan være!
T6.1 leveres fortsatt som Multivan også i Norge, men kun i en påkostet utgave med 204 hk TDI, 4MOTION og DSG – til den nette pris av 1.160.700 (med avgifter på 60 % av nettoprisen). T7 Multivan starter derimot på 699.900 (!) – hvor avgiftspåslaget (23 %) på nettopris vel stort sett er moms. T7 er dermed den mest attraktive inngangsporten til "Personbil-Folkevognbuss" siden avgiftsgunstige 10-seters Minibuss og 6-seters Kombi mellom 1984 og 2006.
T7 er 5 cm lavere, 7 lengre og 4 bredere enn T6.1, men klart mer personbilaktig lettkjørt og med mindre "vuggende fjæring" – selv om T6.1 fra 2019 ble kjøremessig vesentlig løftet både i forhold til tidligere T5/T6 og konkurrentene. Hybridoppsettet høres ut som på Passat GTE, med 218 hk samlet og batterikapasitet på 13 kWh (10,4 netto). Det fungerer bra, men likevel et godt stykke fra Passat GTEs fraspark. 11,6 sekunder oppgitt som akselerasjon til 100 er bare ett sekund raskere enn hva Passaten får til bare med el-motoren. WLTP-rekkevidde er oppgitt til 48 km. Det virker troverdig når vi fikk til 35 km så vidt over frysepunktet, rett nok på en ganske flat strekning med mye 60-sone. Førermiljøet er ganske så elegant og gir et godt kvalitetsinntrykk til tross for nesten totalt fravær av myke overflater –"premium hardplast"? Betjeningen er også som på dagens Golf – m.a.o. med klare forbedringsmuligheter.
Folkevognbussens plass og hvordan den kan utnyttes fleksibelt, er svært viktig for kundene. Både på grunn av MQB-arkitekturen og strengere sikkerhetskrav siden T5 debuterte i 2003, bygger fronten 20 cm mer enn tidligere. Selv om T7 er 7 cm lengre enn T6, blir det derfor mindre plass igjen til passasjerer og bagasje. Bagasjerommet i normalposisjon (med svært god beinplass for alle) er moderate 469 liter (trolig målt til taket) og helt avhengig av stabling i høyden. Hattehylla kan lett tas ut, men kan i seg selv belastes med 20 kg. Det meget fleksible skinnesystemet gjør at setene lett kan tilpasses passasjerenes behov for beinplass eller forholdsvis enkelt tas helt ut; dermed stort potensiale også for utvidet bagasjeplass. Innstegsversjonen Life og den nesten 100.000 dyrere Style leveres som 7-seter, som de også er godkjent for. Den nesten enda 100.000 dyrere toppmodellen Energetic har, og kan ha, 6 seter. Nyttelast på forskjellige utstyrsnivå begrenser antall tillatte seter. Rent plassmessig og med tilgjengelige gulvskinner, ser det ut som at den også kunne hatt et 8. sete.
Uansett – en svært attraktiv bil for store familier og andre som ønsker stor fleksibilitet med å frakte mange personer og/eller mye bagasje. ID.Buzz forventes også å komme som Folkevognbuss i løpet av året. Hvis den er her om ca. ett års tid, er det rimelig å anta at den vil stille enda sterkere i kampen om kundene. Spesielt dersom ID.Buzz får firehjulstrekk før T7. Vi kommer garantert grundigere tilbake til T7 Multivan i første Treffpunkt i 2022.
Broom har skrevet en artikkel om sin testkjøring og den kan du finne her: Familiebiler blir ikke mye smartere enn dette