ID.3 i butikken
Fredag 28.August kom første båtlast med ca. 700 ID.3 til Norge.
Allerede samme dag hadde Møller Bil Oslo Vest hentet sine to første biler og klargjort dem lokalt. Den ene av dem, en hvit "standardmodell" fikk senior salgssjef Per Berg på plass i salgshallen en drøy time før stengetid på fredag. Begge bilene vil bli registrert i løpet av tirsdag 1. september og umiddelbart bli tilgjengelig for prøvekjøring. 11. september vil de første kundene få sine biler fra Møllers største elbilforhandler. Deretter følger ytterligere 300 ID.3, som denne forhandleren hittil har signert kontrakter på.
Møller har reservert et betydelig antall ID.3 1st (Edition…) utover det som hittil er solgt, og dermed er det fortsatt gode muligheter til å skaffe seg en ID.3 med moderat ventetid. Nye sterke elbil-insentiver i Tyskland gjør at det kan ha vært et smart trekk av Møller. På den annen side er det usikkerhet knyttet til om mange tyskere etter et halvt år ("bindingstid") vil snu seg rundt og cashe inn deler av statens elbil-premie ved å selge sin sterkt subsidierte elbil f.eks. til Norge.
Lenke til bilnorges artikkel om første ID.3-last til Norge:
https://www.bilnorge.no/artikkel.php?aid=53894
Selveste salgs/markedssjefen til VW, Jürgen Stackmann, fant det også på sin plass å melde om første ID.3-last til Norge, på sin egen Twitter-konto. Til og med en liten video:
Kilde: https://twitter.com/jstackmann
Lenke også til dinsides artikkel om mulig effekt av tyske elbilsubsidier, hvor vi må presisere at ID.3 som Møller tar til Norge er bedre spesifisert enn de tyske – bl.a. med varmepumpe som standardutstyr. …og at det neppe er mange tyske ID.3-eiere som vil la potensielle bruktkjøpere stikke av med mesteparten av "gevinsten":
https://www.dinside.no/motor/frykter-bruktbilboom/72753966