ID.3 på Norges-tur
I kommende Treffpunkt har vi to artikler om Volkswagens enorme elbilsatsing på egen MEB-plattform, som kundene får ta del i fra juni 2020. ID.3 ble lansert på bilutstillinga i Frankfurt 9.9., og bare 1 måned og 1 dag senere startet den på Norges-turne.
Først pressevisning torsdags formiddag hos Møller Bil Oslo Vest, og deretter puljevise visninger primært for de "tusenvis" som har forhåndsreservert bilen. Etter Oslo Vest på torsdag og fredag er bilen på turne i Sør-Norge og totalt innom 17 forhandlere. Den skal også være med på bilutstilling i Bergen og blir en av hovedattraksjonene på Oslo Motor Show i slutten av oktober, og tidlig i november på Zero-konferansen.
Møller Bil Oslo Vest illustrerte ID.3 som Volkswagens tredje tidsregning særdeles effektivt, ved å ha fått låne inn en av eiernes to gamle smykker – 1303-Boble og Golf GTI fra 1979..
Produksjonen i Zwickau i det østlige Tyskland starter om en knapp måneds tid, med 30.000 biler av ferdigspesifiserte ID.3 1ST i tre utstyrsnivåer. I februar starter produksjonen av biler med varmepumpe – som Møller har fått med i utstyrspakken til Norge. Oppstartsmodellen har 58 kWh netto batteri og etter WLTP inntil 420 km rekkevidde. Med en ganske så brukbar utstyrspakke selv på den billigste utgaven overrasket Møller markedet i august med å annonsere at den ville koste "under 330.000" levert Oslo. Svært gunstig i dagens marked selv om det er veldig kjipt å måtte gå til Plus-utgaven for å få innvendige USB-C-uttak (også kjipt med tilsvarende for ryggekamera). Ikke lenge etter rapporterte Volkswagen internasjonalt at 30.000 hadde forhåndsreservert bilen, som om den var "forhånds-utsolgt". Men ikke mer utsolgt enn at den fortsatt kan reserveres i Norge…
For mer detaljer: http://www.bilnorge.no/artikkel.php?aid=52461 , og ganske morsomt med Tesla-Bjørn som testet ut bagasjerommet med banankasser: https://www.youtube.com/watch?v=7HvFKcT_rjM Flere banankasser enn i Tesla 3!
ID.3 1ST som nå er på Norgestur, er toppmodellen Max med bl.a. 20-tommers hjul, stort panoramasoltak og omfattende head-up-display i frontruta. Akkurat denne bilen var én av de som var utstilt på bilutstillingen i Frankfurt.
Vennlig blikk.
Stort glasstak standard på ID.3 1ST MAX.
Ikke akkurat et tradisjonelt VW-interiør. Kjøreinformasjonen på liten skjerm festet på rattstammen, og stor sentralplassert skjerm til nesten resten.
Stor kommandoenhet. Uvant, men positivt førsteinntrykk. Bl.a. skyvebetjening av lyd og varme.
Forsøk på illustrasjon av både head-up-display, og ID. Light. ID. Light er en list under frontruta som brukes til å kommunisere med fører ved bruk av forskjellige farger, retninger og intensitet. I dette tilfellet viser den at bilen lader, og at den er 30 % oppladet (heltrukket andel av linjen).
God plass i midtkonsollen.
Luftig foran. Dessverre er det ikke laget eget rom til ladekabel foran, men et lite rom under bagasjeromsgulvet bak.
Bagasjeromsvolum 5 liter større enn vanlig Golf, 44 liter større enn e-Golf. Reservehjul er selvsagt ikke noe tema; det er tross alt en motor under bagasjerommet…
Klart for banankasseforsøk.
19 banankasser som toseter, 2 flere enn i Tesla 3 og bare 1 mindre enn Jaguar I-Pace og Mercedes EQC.