ID.7 - stort og viktig nytt nummer i rekka

17. april ble kamuflasjen tatt av VWs nye elektriske toppmodell, ikke bare i Berlin (hvor disse bildene er fra) og flere andre europeiske byer, men også i Los Angeles og Shanghai.

Publisert 19.04.2023  15:05

Den store combi-coupeen, som gjerne anses som Passats elektriske avløser, har mange viktige nyheter som går langt utenpå de annonserte moderate endringene på "nye" ID.3. 

 

Med tanke på hvor viktig luftmotstand er for elektrisk energiforbruk, er det godt gjort at Tesla S først nå har fått en seriøs konkurrent som romslig ("ikke-SUV") familiebil med stort (532 l godt utnyttbart) og lett tilgjengelig bagasjerom. 

 

Hittil har ID-motorene vært beskjedne med dreiemoment. Med bare hekkmotor på 204 hk /310 Nm eller i kombinasjon med frontmotor og firehjulstrekk på 299 hk/460 Nm. ID.7 starter med bare hekkmotor på 286 hk/550 Nm. Minst like viktig er at den nye er klart mer effektiv. I kombinasjon med luftmotstandskoeffisient ned mot 0,23 antydes en WLTP-rekkevidde på 615 km med dagens 77 kWh-batteri. Rundt årsskiftet starter produksjonen av et 86 kWh-batteri som skal  strekke den til ca. 700 km. I alle fall det nye batteriet skal kunne forvarmes og makse på ca. 200 kW i ladehastighet. 

 

Av andre nyheter kan nevnes at bl.a. headupdisplay og ryggekamera blir standard. Interiøret har fått høy kvalitetsfølelse og kan utstyres med svært gode elektriske seter som i tillegg til massasje også kan kjøle.

 

Betjeningen ser også ut til å være vesentlig bedre enn på ID hittil, med 15" skjerm, opplyste slidere og flere direkte valg. Med språkassisten IDA er det også håp om at talestyring vil fungere etter hensikten. 

 

Mange har fått prøve ID.7 i maskert utgave, og omtalen er langt mer entydig positiv enn for ID.3 og ID.4. 

 

Norske priser vil være klare til salgsstart før sommeren. De første kundebilene vil komme rundt årsskiftet. Det er tale om fem valgbare utstyrspakker. Først til neste år vil firehjulstrekk og/eller stasjonsvogn være tilgjengelig. 

Dessverre ikke gjort plass til frunk.
Førermiljø
Langt bagasjerom, men ikke spesielt høyt. God plass til ladekablene under "kjellergulvet".
Svært gode forseter med massasje og ventilasjon, men ikke del av standardutstyret.
Meget stor og brukbart lettbetjent infortainmentskjerm. Klart best av ID-bilene hittil.
Bli medlem

VACN 2018- Powered by Invision Community