#1 Skrevet Oktober 16, 2007 Har kjøpt meg en 2004 modell VW Touran 1,9 TDI som går på LongLife service. Den har alltid vært kjørt på Castrol olje. Fikk varsel om lavt oljenivå på søndag. Sjekket oljenivået, det var midt på det skraverte feltet på målepinnen. Jeg bestemte meg for å etterfylle en skvett av det samme som er der fra før - VW recommends jo Castrol. Dette viste seg å være lettere sagt enn gjort... Følgende har IKKE Castrol i Bergen: - samtlige bensinstasjoner på Askøy - 5-6 bensinstasjoner i Bergen - BilXtra på Vestkanten - BO Racing - verkstedet på Juvik - Auto-Teile på DK-plass - Møller på Nesttun - Møller i Fjøsangerveien Følgende HAR Castrol: - Frydenbø (men ikke rett type) - Vest Bilutstyr på Kokstad På Kokstad fant jeg en flaske Castrol Edge 5W-30, som visstnok skal være den beste Castrol oljen å få tak i til denne motoren. Kr 220,- per liter. Etterfylte 2,5 dl, lyset sluttet å lyse. Spørsmål: 1) er det vanlig å få varsel om lavt oljenivå så tidlig som jeg gjorde? 2) bør jeg fortsette med Castrol olje siden motoren er vant til det? Skal snart på service.. 3) er det bortkastede penger å kjøre på denne oljen, eller bør jeg fortsette med den? 4) hvor er det best å kjøpe slik Castrol VW-olje i Bergen? Takker for innspill! 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#2 Skrevet Oktober 17, 2007 Det viktigste er at olja står den standarden den skal ha. (Longlife ca 30000k) Jeg personlig har forelsket meg litt i Agip sine oljer. Har funnet ut at motoren går finere. Denne er også billigere enn de andre oljene. Sjekk på Agip sine hjemmesider så finner du oljetype og forhandlere (tror også at det er en på forumet som forhandler) 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#3 Skrevet Oktober 17, 2007 Sjekk også oljelageret.no. De selger Fuchs oljer, som jeg har gode erfaringer med til bensinmotor. (både Supersyn og Silkolene) 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#4 Skrevet Oktober 18, 2007 ..så det er uproblematisk å bytte oljemerke? Har blitt forklart at ulike oljemerker er bygget opp på ulike baser og at de ikke bør blandes da de kan "reagere" med dårligere beskyttelse som resultat. 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#5 Skrevet Oktober 18, 2007 Alle motoroljer som er merket API, ILSAC eller ACEA kan blandes. Det er et krav til godkjenningen/spec. at motoroljene skal kunne blandes med alle andre typer motorolje uten at det påvirker "grad av beskyttelse"... 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#6 Skrevet Oktober 18, 2007 Mekonomen har nå castrol, hvis det er Mekonomen i Bergen da .. 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#7 Skrevet Oktober 18, 2007 Mekonomen har nå castrol, hvis det er Mekonomen i Bergen da .. Supert! Vi har dem i Bergen ja.. 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#8 Skrevet Oktober 18, 2007 Bilxtra i åsane har Castrol ihvertfall... Men av samme problem som du har, så valgte jeg å bytte til et annet merke. Hver gang man trenger noe, så er det ingen i nærheten som har det, hehe... 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#9 Skrevet Oktober 19, 2007 Bilxtra i åsane har Castrol ihvertfall... Hmm - rart! BilXtra på Vestkanten hadde IKKE.. 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#10 Skrevet Oktober 19, 2007 Av en eller annen grunn, så var den gjemt borte i et hjørne. Men har erfart at det varierer veldig mye mellom forskjellige butikker i samme kjede. Nå er det en 2 -3 måneder siden jeg kjøpte oljen der, så kan ikke garantere for at de har Castrol der lengre(siden vestkanten ikke hadde)... 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...