Advarsel vedr. ettermontert xenon.

Anbefalte innlegg

Har den siste måneden på jobb vært borti at ettermonterte xenonlys har forstyrret og ødelagt andre styreenheter i to biler.

 

Den ene, en Passat ca. 2000 mod med originale xenon hvor det var blitt montert xenonkit på fjernlys. Xenonkitet viste seg på denne å ødelegge de originale ballastene for nærlys. Spør meg ikke om årsaken, men etter at kitet ble fjernet holdt den originale ballasten. Skal imidlertid ikke si dette kommer til å gjelde ALLE passater/kit.

 

Den andre en Audi A3 2004. Her var det montert xenonkit da bilen ikke hadde dette originalt. Her har teknisk avd. hos Møller forsket seg frem til at i ENKELTE tilfeller kan dette ødelegge styreenheten/motoren for vinduspusseren med den virkning at pusserne blir stående stille. Dette vil da IKKE dekkes av garanti. Heller ikke her kan jeg gi noen god begrunnelse/innføring i eksakt årsak.

 

Veit dette er litt tynn info, men kanskje noe å ha i bakhodet hvis du eier en slik bil og vurderer å ettermontere! Eller på dagens moderne biler med alskens styreenheter!!!

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Utrolig glad jeg har/har hatt så gammel bil at slike ting heldigvis ikke forekommer.. ;)

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

gjelder dette noe spesielt kitt eller alle type kitt man får kjøpt?

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Kjekt å vite ja... Begynner jo å bli en del av det.

 

Men satser på Møller kvalitetssikrer det her litt og ikke skylder alle el.feil på ettermontert xenon selv om de ser det.

Opplevde med Touranen min å få spørsmål om den var chippet når jordingsledningen var av. ;)

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

noe sier meg meg med det samme at møller har funnet enda en laterig grunn til å bortforklare at tingene deres ikke holder.

 

samme med at lmm ryker ved chip, de ryker jo uasnett men da har de noe å skylde på.

 

 

fint hvis noen da kunne komme med hvorfor at dette skal ha noe sammenheng! to kompontnter som bruker strøm skal ødelegge vinduspusser,

 

hva blir det neste hvis du plugger i noe i siggarett tennern som ikke er audi org. slutter vinduene å gå opp og ned??

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

He he....skeptiske her nå???

 

Iallefall tilfellet med A3 en gjaldt diverse ettermonteringssett. Tror alikevel ikke Møller kommer til å bruke dette som en "unnskyldning" i alle sammenhenger. Det må i så tilfelle kunne bevises.

 

Passaten var det imidlertid VAG Hønefoss som fant ut av etter MYE klundring, men da jeg ikke utførte jobben veit jeg ikke hva slags Kit denne hadde.

 

Skjønner at det vil bli litt tenking, synsing og mening rundt Møller, diagnoser og garantidekninger, men de må faktisk kunne bevise sine påstander om de skulle nekte garanti på noe. Det holder heller ikke for dem å bare skylde på div. modifiseringer gjort av eier. At de ikke liker slike mods er en annen sak..:)

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Hmm,du vet ikke om de som har fått problemer ikke har hatt overledning i fra ballast -> chassiet på bilen Bent Owe?

 

Hadde noen forstyrrelser på min radio når jeg festet mine ballaster til bilen via ballast holderen + skrue i chassiet på bilen.Med en gang jeg brukte en 5mm gummimatte i mellom ballast -> chassiet på bilen ble jeg kvitt forstyrrelse/ evt overledning. Stripset bare ballasten fast til noe med en gummimatte i mellom,så anbefaler ALLE og gjøre dette hvis de har forstyrrelser. :)

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Haha... vindusviskeren stopper fordi man monterer Xeon. Hvor langt ut skal møller ro for å slippe unna garantien.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Ok.. Den var flott... Har desverre ikke så god greie på bilelektronikk at jeg kan påstå det ikke er mulig.. Men det høres da usannsynlig tynt ut, at ettermontert xenon kan fikse slikt..

Hva om man ettermonterer originale xenon da ? (Hvis bilen ikke hadde det i utgangspunktet)

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

samme gjelder ettermonterte fangere.. da kan det forekomme at bagasjelokk og panser ikke lukker seg helt igjen.. :P

 

eneste logiske må være å beskytte ballasten mot overledning slik Tom-Are nevnte

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Ok.. Den var flott... Har desverre ikke så god greie på bilelektronikk at jeg kan påstå det ikke er mulig.. Men det høres da usannsynlig tynt ut, at ettermontert xenon kan fikse slikt..

Hva om man ettermonterer originale xenon da ? (Hvis bilen ikke hadde det i utgangspunktet)

 

Ja. Møller anbefaler evt å ettermontere ORIGINAL xenon om så ønskes. Pga. dette har jeg tenkt som sådan:

 

Veit ingenting 100% sikkert, men hva med magnetfelter rundt uoriginale ballaster? Muligens er en uoriginal xenonballast dårligere skjermet enn en original med tanke på magnetisme/forstyrrelser mot andre styreenheter. Kanskje dette er årsaken til at enkelte styreenheter klikker i vinkel. ( derav forstyrrelser på stereoanlegg som det ligger en egen tråd om her ) Dagens biler opererer jo oftest med can/lin/most-bus signaler som kommunikasjon mellom styreenhetene. Disse signalene skal det såvidt meg bekjent veldig lite til for å forstyrre. KANSKJE det er her sammenhengen er?

 

Ja, det er lett å angripe Møller for å komme med en slik konklusjon, men er ikke teknisk personale som faktisk jobber med akkurat slikt, bedre kvalifisert for å mene noe om dette enn de fleste av VACNs forummedlemmer? Jeg bare spør? Ellers må dere for min del mene hva f... dere vil om biler, xenon, Møller osv...:)

 

Tenkte bare å opplyse folket om problematikken!

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

jupp takker for det, er veldig fint at du sier i fra om slikt så folk kan ta av settene hvis di skal ha ting på garanti.

 

 

er enig med deg i at det kan være magnetfelter å stråling som kan (jeg tror det ikke) forstyrre signaler, men da mener jeg heller at sinalen er for skjøre, for si en mobil stråler mer en en xenon trafo, og alt det andre som stråler rundt oss.

 

hadde vært fint hvis teknisk avd. kunne kommet med den utalelese eks. til klubben, da treffer de jo et stor anntal brukere av vag, hvis du fant ut slike ting og da hadde noe å bygge saken på kunne du sagt i fra.

 

 

var ikke ment som noe kritikk mot deg Bent, har lest masse tråder med dine innlegg, å du kan sakene dine du.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Jobber litt med elektronik å ser absolutt ikke dette som umulig.

 

xenon ballastene har meget høy spenning ( og frekvens ?) Om dette slår over noe plass så kan det fint "drepe" annen elektronik. Regner også med at de produserer støy på el nettet i bilen ( ser noen har problemer med støy på anlegget )

så her er alt mulig...

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Jeg tenkte i retning av at når en kobler strømmen fra en spole, vil den indusere en strømpuls. Og om ikke denne fanges opp, vil den lage en gnist i nærmeste bryter, og kunne gi en spenningstopp. Om den nevnte vindusvirker enheten er følsom for for høy spenning, kan den jo absolutt slås ut.

En trafo genererer ett magnetfelt, og ikke stråling som en mobil.

Alle ledninger som går gjennom ett magnetfelt vil det induseres strøm på. Nå er vel dette ett magnetfelt som endres hele tiden, vekselstrøm, så da vil det indusere på alle ledninger som ligger i feltet.

Det kan jo gi støy, og i tilfellet med passaten, kan det jo tenkes at en slik støy ligger i samme frekvens som den ballasten til nærlyset ligger, kan forstyrre den så mye at den kobler ut.

Strøm er mer enn ohms lov...spes med vekselstrøm i bildet!

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Haha... vindusviskeren stopper fordi man monterer Xeon. Hvor langt ut skal møller ro for å slippe unna garantien.

 

Skal ikke si at det er så utrolig..

 

Dersom xenonen i nærlysa mine (ettermontert i linser på mk4 golf) ikke tenner men blir stående å blaffre litt, da hender det at all info i instrumentpanel blir borte. Kommer igjen ved å slå av og på tenning igjen. Man skal kødde med høyspenning og frekvens :)

 

Tom Rune

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

hmm.. Nå begynner teorien å ta form..

Kanskje man kan kjøpe noe blymatter eller noe slikt å legge rundt ballasten, eller evt montere den inn i en plastboks hvor den ikke får mulighet til å "jorde's"..

Har ikke originale xenon selv, men mener å ha sett på bilde at ballasten eller tenneren til originale VW -xenon ligger inni selve lykta..

Mener også å ha sett bilder av enkelte xenon-sett med en slik medfølgende gummi/plast-plate som kan ligge under enheten, mot karosseriet..

Kjekt å vite..

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Skal ikke si at det er så utrolig..

 

Dersom xenonen i nærlysa mine (ettermontert i linser på mk4 golf) ikke tenner men blir stående å blaffre litt, da hender det at all info i instrumentpanel blir borte. Kommer igjen ved å slå av og på tenning igjen. Man skal kødde med høyspenning og frekvens :)

 

Tom Rune

 

Har også opplevd at info i den lille kjørekomputeren, og tripptelleren forsvinner etter montering av xenon. Men dette virker som skjer om jeg slår på xenon med en gang bilen startes. Derfor bruker jeg å vente i 5 sekunder før jeg slår de på etterstart. Muli litt lite spenning akkurat etter oppstart av bilen? Dette er en bora 99 modell

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Ja, det er lett å angripe Møller for å komme med en slik konklusjon, men er ikke teknisk personale som faktisk jobber med akkurat slikt, bedre kvalifisert for å mene noe om dette enn de fleste av VACNs forummedlemmer? Jeg bare spør? Ellers må dere for min del mene hva f... dere vil om biler, xenon, Møller osv...:)

 

Tenkte bare å opplyse folket om problematikken!

 

Vel, "bedre kvalifisert" vil jeg alltid ta med en klype salt. Jeg synes kompetansenivået på personalet i Møller systemet er STERKT varierende. Uten spesielle henvisninger til problematikken du legger frem her, kan jeg i hvertfall nevne at det finnes meget kompetente sjeler her på forumet innen mange felt ( noen er jo selvsagt også bare synsere : smil : ).

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

hva med og jorde den og la jordkabelen henge ned under bilen og ned på bakken, uten at den er i kontakt med karosseri??

 

Det er ikke et hus vi snakker om her ;)

Bilen har ikke "jord", den har felles minus.. Vi kaller det bare jording..

 

Det burde gå å få tak i noe slags frekvensfilter til dette vel? evnt en skilletrafo...

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Nå jobber jeg med elektronikk selv daglig, og jeg overraskes fortsatt av hvordan ting kan spille sammen. Men i tilfellet med HID-lamper er det kun to teorier som _bør_ ha innvirkning. (Gremlins ikke medregnet her..)

1. Ballasten har av en eller annen grunn annet potensial enn chassis i bilen. (Noe jeg uansett ser på som fint lite sannsynlig, disse er laget for å skrues rett i chassis..)

2. Noen 'lowcost' xenon-sett kan ha en uheldig startstrøm som kan sende en spenningstopp inn på el.nettet i bilen. Er lys og vindusviskerstyring nær hverandre, _kan_ en slik effekt forårsake at elektronikk kan si takk for seg. Jeg tror nok ikke så mye på dette heller..

Det som slår meg, er at VAG-biler har såpass generelt mye elektrisk tullball, at de rett og slett er ekstra utsatt, opp med lanken de som ikke har opplevd noe 'snålt' med sin VAG-bil.. ;)

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

opp med lanken de som ikke har opplevd noe 'snålt' med sin VAG-bil.. ;)

 

: vinke : Ikke av elektronisk art, nei ;) Med unntak av at det skulle gjerne stått 100.000km mindre på instrumentet, men det tror jeg ikke har med lys å gjøre, gitt :P

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Det er ikke et hus vi snakker om her ;)

Bilen har ikke "jord", den har felles minus.. Vi kaller det bare jording..

 

Det burde gå å få tak i noe slags frekvensfilter til dette vel? evnt en skilletrafo...

 

var ikke akkuart slikt ment heller...vanskelig og forklare..

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Da får vi se hvor lenge det fungerer...

Har ettermontert xenon i sprederene :)

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Har ikke merket noe forskjeld i min a4. Jeg tapet balasten fast under lampen på høyre side og på vestre side tapet jeg den fast i ett lite rom ved siden av påfyllingen til servo vesken. På den måten er ingen av balastene skrudd fast i bilen. Enkelt og greit syns jeg!

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Har ikke merket noe forskjeld i min a4. Jeg tapet balasten fast under lampen på høyre side og på vestre side tapet jeg den fast i ett lite rom ved siden av påfyllingen til servo vesken. På den måten er ingen av balastene skrudd fast i bilen. Enkelt og greit syns jeg!

 

Me stripset den fast i plastikk skjermen... Null kontakt med chassi.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider



VACN 2018- Powered by Invision Community

Bli medlem
×

Viktig informasjon

Vi har plassert informasjonskapsler/cookies på din enhet for å kunne vise siden slik vi har utviklet den.
Godtar du ikke dette, må du avslutte bruken og forlate vårt nettsted, ellers vil VACN anta du aksepterer dette.