Anbefalte innlegg

Hei

kan hende dette har vært tema her før, men jeg prøver likevell.

Kjøpte med NY vw Touran i juni i år. Den er nå gått 7000.

Etter det jeg har hørt skal første oljeskifte være på 30000:confused:

Jeg synes det høres veldig mye km, og ikke minst lenge til. Blir nok to vintre med mye kondens etc. Hva er så bra med longlife olje, ettersom et bilfabrikant kan forsvare så sjelden olje bytte.

Har planer om å skifte til våren jeg uansett servicehefte/intervall etc.;)

Noen synspunkter?

anyone

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Bilen KAN leveres med to typer service. enten tid/km avhengig med oljeskift konsekvent hver 15k eller før og storservice annethvert år/30k. Dette er en kode som legges inn i instrumentet med diagnoseapparat avhengig av hva slags servicetype kunden ønsker å benytte. De fleste gjennomsnittelige nordmenn oppnår rundt 22k km på et longlifeintervall.

 

Longlife service KAN ha intervaller opp til 30k eller maks 2 år. Derimot er det et fåtall bilister i Norge som klarer å oppnå 30 000 kjørte km på en service. Dette pga ugunstige driftsforutsetninger i Norge. ( Kaldstarter vinterstid, småkjøring, lave turtall etc...) Derfor kan bilen be om service FØR 30k. Ved help av forskjellige sensorer rundt om i motorrom regner den selv ut behov for service.

 

Longlife olje inneholder flere/andre additiver/tilsetninger enn vanlig helsynt olje, for å kunne holde lengre intervaller. Uansett er det en føler i bunnpanna som forteller om oljekvalitet og nivå.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Tar opp denne igjen..

 

Lurer på å kjøpe en 06 A3 8pa 1,6 som har gått 38'. Denne har kun hatt 1 service ved 28' elns, noe jeg syntes høres skjelden ut å bytte olje. Det jeg tenker er å bytte olje og filter selv ved 45' og ta service igjen ved 60'. Kommer da sensorer/instrumentering til å skjønne at oljen er god fordi det er bytta, men at jeg skal på service v/ 60' pga kilometer intervall?

 

Vil ha regelmessig service på en såpass ny bil, men en oljeskift er jo såpass enkel at til og med jeg får det til på egenhånd..

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Selv om teknologien har kommet seg langt nå så tviler jeg på at en sensor kan klare og føle seg frem til olje kvaliteten?

Vil nå heller tro at det er som før at ecu har blitt satt til en interval, dette kan jo endres av verksted alt ettersom hvilken olje som blir fylt. Så mitt svar er vel at dette ville kødda litt med intervaler på service lamper osv.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Jeg bruker longlife olje, men bytter 20 000km da vi fikk turbo havari på 80 000km, ( long life intervall), Jeg synes 30 000 km er for langt. Dette gjelder en 2005 touran 1,9tdi dsg.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

jeg bruker longlife olje og kjører 10.000km ca

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

En kan uten problem skifte olje og filter ved hyppigere intervall og heller ta longlife service med det resterende arbeidet når bilen sier ifra.

Gjør selv dette på min egen bil og audien jeg hadde før. Skifter ved max.10.000km

Motoren har en Sot-måler som føler på oljen, den vil ikke resette seg uten at en nullstiller serviceintervall-indikatoren så bilen vil selv si ifra når enten tid eller oljekvalitet indikerer servicebehov;)

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Kom over en post på et forum der en hadde snakket produsenten for disse oljene og annbefalte ikke å bruke longlife olja ved 10\15000 km bytte men non longlife spesifisert til din motor.

Grunnen til dette var at non longlife hadde høyere kvalitet enn longlife olja.

 

Egentlig selvmotsigende,men longlife olja er laget for å vare lenger,men kvaliteten på longlife olja var nødvenfigvis ikke bedre fordet.

 

Longlife olja er vel egentlig tiltenkt biler som suser på motorveien og ikke masse småkjøring?

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

longlife olje for pd motorer(506.001 , 507.***) har vel 0w30 eller 5w30 mens pd olje for faste intervall (505.001) har ofte 5w40

 

Mistenker at *w30 viskositet er valgt for å forbedre drivstoff økonomi ( lettere å pumpe på varm motor)

Så det er mulig at *w40 beskytter/smører motoren bedre.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Jeg skifter olje og filter en gang i året uavhenging hvor langt jeg har kjørt.

Tror ikke longlife er bra på grunn av all tempratur forskjellene vi har til lands. +25 om sommeren og -25 om vinteren og all den små kjøringen til og fra jobb og butikken.

Hadde det vært i ett land hvor tempraturen er mer stabil så kan jeg nok være med på Longlife.

Men si det koster 1000,- kr for olje og filter så er det en billig garanti for å få smurt motoren så man slipper motor havari.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

er jo bare å kode om service intervallene med vagcom, om man vil ha service varsel på olje etter 10.000km osv.. bare å kode dette.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Nyere diesel biler med dpf MÅ vel ha 507 oljen. Så der må det brukes longlife olje uansett intervaller: rolleyes

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Jeg bruker longlife olje, men bytter 20 000km da vi fikk turbo havari på 80 000km, ( long life intervall), Jeg synes 30 000 km er for langt. Dette gjelder en 2005 touran 1,9tdi dsg.

 

Turbo havari på touran er nok ikke noe med olja å gjøre, disse turboene har igrunn vært dritt dårlig og for å ikke snakke om svinghjula...

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Jeg skifter olje hver 10000km og bruker longlife olje, men det har med at je har billig tilgang til den. :-) Flere bilmerker har redusert kjørelenden på longlife service. Mener å ha hørt at enkelte BMW'er går på 50000km eller hvert 2 år.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Nyere diesel biler med dpf MÅ vel ha 507 oljen. Så der må det brukes longlife olje uansett intervaller: rolleyes

 

stemmer det ja:)

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider



VACN 2018- Powered by Invision Community

Bli medlem
×

Viktig informasjon

Vi har plassert informasjonskapsler/cookies på din enhet for å kunne vise siden slik vi har utviklet den.
Godtar du ikke dette, må du avslutte bruken og forlate vårt nettsted, ellers vil VACN anta du aksepterer dette.