Rustforebygging på eldre klassiker ????

Anbefalte innlegg

Jeg har litt overflate rust på jekkfester og noen punkter på undersiden av bilen.

Ingeting alvorlig, det forsvinner med et par børst med stålkost.

 

Hva bør en gjøre for å få en permanent løsning på problemet?

 

Hva bør gjøres før påføring av ny beskyttelse?

Og hvilken beskyttelse bør en bruke?

 

Om en griser på masse tektyl vil en vell heller ikke kunne holde kontroll med det i etterkant og sjekke at det ikke kommer igjen..

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Du bør sandblåse for å fjerne all rust i metallets porer, deretter grunner du/maler med arcanol, påfør så egnet understellsmasse/tectyl..

 

P.S Skal du ha på lakk så reagerer arcanolen med dette, så da bør du bare bruke vanlig grunning..

 

Dette er i hvertfall mitt forslag..

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Du bør sandblåse for å fjerne all rust i metallets porer, deretter grunner du/maler med arcanol, påfør så egnet understellsmasse/tectyl..

 

P.S Skal du ha på lakk så reagerer arcanolen med dette, så da bør du bare bruke vanlig grunning..

 

Dette er i hvertfall mitt forslag..

 

Takker for det...

 

Hva er/gjør arcanol og hvor får jeg tak i det??

Hvilken tektyl bør jeg bruke ?

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Hvis man skal gjøre det så bra som mulig bruker man ikke arkanol. Sandblåse er fint, etterfulgt av en to-komponent epoxygrunning. Deretter sprøytekitt. Sprøytekitt er det som er originalt under bilen. Tectyl er ikke generell betegnelse for understellsmasse, det er et merke.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

2k epoxy er sikkert bedre.. Jeg bruker en blanding av arcanol og owatrol på utsatte steder, slik som under bilen, der det ikke skal lakkes. Grunnen til det er at arcanol er rikt på sink som hefter godt med metall, samt at det er et robust stoff.. Owatrolen er en tyntflytende olje som har gode egenskaper til å trenge inn i metallet, samt at den tynner ut arcanolen. Tror dette er et "gammeldags" triks..

 

Men som du sier finnes det sikkert bedre løsninger, og du har helt rett i at tectyl er et merke som leverer understellsmasse.. Var det eneste jeg kom på i farten;-)

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

det er ikke alle 2-K epoksygrunningene som er tett, så det er en fordel å legge 2K grunning og så lakk for så å legge noen understells masse. da for å få ei tett overflate !

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

tror jeg hadde fjerna rusta med feks sandblåsing, tatt på wurth sin "hvite melk som blir blå", 2k epoxy-grunning og så 2k lakk på den og så no "guffe" utpå der... tror du skal være ganske sikker da...

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Takker ......

 

Hvor får jeg kjøpt understellsmasse av bra kvalitet? Samt arcanol og owatrol?

er dette noe Tess har ?

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

tess i sogndal har hvertfall ikke owatrol! det har eg sjekket :P

mener å huske at jernia butikken på senteret hadde det?

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Arcanol selges der hvor alle andre typer maling selges.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Takker... da blir det innkjøp på mandag... :-)

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Er Arcanol/owatrol-blandingen såpass holdbar at man ikke er nødt til å ha på understellsmasse?

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

3M bodyshütz fikser den biffen. (bør lakkeres over) Evt. tykk, voksbasert understellsmasse (Biltema, Tectyl etc..)

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider



VACN 2018- Powered by Invision Community

Bli medlem
×

Viktig informasjon

Vi har plassert informasjonskapsler/cookies på din enhet for å kunne vise siden slik vi har utviklet den.
Godtar du ikke dette, må du avslutte bruken og forlate vårt nettsted, ellers vil VACN anta du aksepterer dette.