Anbefalte innlegg

Motoren er en S2 ABY fra 1993 med en 6 trinns 01E girkasse.

 

Holder på å montere dette svinghulet, men stusser litt over plasseringen av "veivaksel posisjons pinnen" som står på baksiden av svinghulet.

 

Som dere ser av bildene så ligger den ganske langt "nedenforbi" G4 posisjonssensor ( den indre sensoren) når stempel 1 står på topp. Jeg trodde at denne skulle stå akuratt under sensoren når stempel 1 er på topp for å si til Motronic når stempel 1 er på topp for å bestemme tenning.

Dere ser pinnen for veivaksel posisjon på baksiden av svinghjulet (mot motor) på bildene. Er også merket med svart tusj nede i venstre hjørnet på det bildet tatt forfra.

 

Svinhjulet kan kun monteres i denne posisjonen da bolt hullene er litt "off set".

 

Det er og merket med "0" grader og "12" grader på siden av svinhjulet som heller ikke stemmer overens med "veievaksleposisjonspinnen". I dette tilfellet så står merkene litt "over" G4 sensoren så det sjønner jeg ikke helt.

 

Kan noen ta en titt på dette og forhåpentligvis fortelle meg om dette er riktig sånn som det er montert eller om det er en feil her en eller annen plass?

 

Dei 2 lange pinnene på forsiden av svinghulet er til ekstern tennings sjekker/pistol mener jeg(eller hva det nå heter)

 

Mvh

Johan

Crank sensor.jpg

Merker.jpg

Svinghjul.jpg

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Ingen som har montert spec alu svinghjul som kan hjelpe?

 

Mvh

Johan

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Skal vel stå 62' før tdc mener jeg....

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Fikk bekreftet fra Javad hos 034 at det skulle være slik så da monterer jeg slik som det står.

 

Hvorfor det er slik fikk jeg ikke svar på. Funderer fremdeles på hvorfor en velger å ha ett referanse punkt for tenning så lenge før stempel 1 er på topp, men nå er ikke jeg noen Motronic expert så det får vel bare være slik.Så lenge det fungerer så er jeg glad.

 

Johan

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

prøv å flytt merkinga på svinghjulet rett på føleren da.. stempelet har ikke nødvendigvis flyttet seg mer enn att det er så vidt på vei nedover/eller att råden osv har fått flyttet seg i rett posisjon under, ellerno: klø :

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Fikk bekreftet fra Javad hos 034 at det skulle være slik så da monterer jeg slik som det står.

 

Hvorfor det er slik fikk jeg ikke svar på. Funderer fremdeles på hvorfor en velger å ha ett referanse punkt for tenning så lenge før stempel 1 er på topp, men nå er ikke jeg noen Motronic expert så det får vel bare være slik.Så lenge det fungerer så er jeg glad.

 

Johan

 

Hvis den skal tenne 15-40 grader før øvre dødpunkt så er det ikke mye vits i et referansepunkt i ØD... ;)

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Hvis den skal tenne 15-40 grader før øvre dødpunkt så er det ikke mye vits i et referansepunkt i ØD... ;)

 

Aner ikke når den skal tenne:o Har ikke studert dette enda men må vel lese litt i boka tenker jeg. Ang referanse punkt på svinghjul så trodde jeg bare at det var vanlig at tenning ble "beregnet" ut fra Ø.D av Motronic og at den gjerne bruker andre sensorer for å bestemme hvor mangen grader før den skal tenne. Hva er det hall sensoren på kam drevet styrer?Trodde gjerne at den hadde også noe med tenning å gjør??

 

Uansett, nå er motoren i bilen: rock :

 

Johan

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Aner ikke når den skal tenne:o Har ikke studert dette enda men må vel lese litt i boka tenker jeg. Ang referanse punkt på svinghjul så trodde jeg bare at det var vanlig at tenning ble "beregnet" ut fra Ø.D av Motronic og at den gjerne bruker andre sensorer for å bestemme hvor mangen grader før den skal tenne. Hva er det hall sensoren på kam drevet styrer?Trodde gjerne at den hadde også noe med tenning å gjør??

 

Uansett, nå er motoren i bilen: rock :

 

Johan

 

Tenningstidspunktet beregnes ut fra turtall og belastning(i hovedsak). Er ingen ekspert på motronic, men tror pinnen sitter 62 grader for ØD og motoren bruker dette som et utgangspunkt for beregningen av tenningstidspunkt. Så teller den tenner på startkransen for å holde rede på hvor den er og sjekker med at pinnen kommer på riktig plass på hver runde.

Sensoren på kammen varsler om sylinder 1 er på tenning eller på veksling mellom eksos stenger / innsug åpner. (2 runder pr tenning i en 4-takter :) )

 

Mvh Roger

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Tenningstidspunktet beregnes ut fra turtall og belastning(i hovedsak). Er ingen ekspert på motronic, men tror pinnen sitter 62 grader for ØD og motoren bruker dette som et utgangspunkt for beregningen av tenningstidspunkt. Så teller den tenner på startkransen for å holde rede på hvor den er og sjekker med at pinnen kommer på riktig plass på hver runde.

Sensoren på kammen varsler om sylinder 1 er på tenning eller på veksling mellom eksos stenger / innsug åpner. (2 runder pr tenning i en 4-takter :) )

 

Mvh Roger

 

 

Den er god! Føler meg litt tryggere nå på at det er riktig. Håper bare greia starter når det er dags for det. Takker: rock :

 

Over til en helt annen sak mens jeg er på farten: Noen som vet om drivakslingene fremme på S2 er like? Jeg hadde ikke merka akslingene og nå når dei er montert så virker det djevelskt trankt på høyre sida mens jeg har ca 1.5 cm slakk på venstre sida til flensen på girkassa.:bs:

Dette er med begge hjula dratt ut så lang som muligt på styrekula og drivknutene presset så isammen så godt som råd er.

 

Hadde jo 50% mulighet til å få dette riktig hvis drivasklingene er ulike, men så flaks har jeg bare ikke.: klø :

 

Johan

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

De er ikke like,men husker ikke hvor de skal stå. Skiller ca. 2cm..

 

Den er god! Føler meg litt tryggere nå på at det er riktig. Håper bare greia starter når det er dags for det. Takker: rock :

 

Over til en helt annen sak mens jeg er på farten: Noen som vet om drivakslingene fremme på S2 er like? Jeg hadde ikke merka akslingene og nå når dei er montert så virker det djevelskt trankt på høyre sida mens jeg har ca 1.5 cm slakk på venstre sida til flensen på girkassa.:bs:

Dette er med begge hjula dratt ut så lang som muligt på styrekula og drivknutene presset så isammen så godt som råd er.

 

Hadde jo 50% mulighet til å få dette riktig hvis drivasklingene er ulike, men så flaks har jeg bare ikke.: klø :

 

Johan

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

De er ikke like,men husker ikke hvor de skal stå. Skiller ca. 2cm..

 

 

Ahh... typisk, da blir det å bytte om.Takker.

 

Mvh

Johan

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

ble det bedre når du fikk byttet side på akslingene?

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

ble det bedre når du fikk byttet side på akslingene?

 

Jepp jepp, fikk bytta idag og nå ser det mye bedre ut ja. Ser i albumet at akslingene har forskjellige delenummer også, så da er jo den saken biff.

 

Johan

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider



VACN 2018- Powered by Invision Community

Bli medlem
×

Viktig informasjon

Vi har plassert informasjonskapsler/cookies på din enhet for å kunne vise siden slik vi har utviklet den.
Godtar du ikke dette, må du avslutte bruken og forlate vårt nettsted, ellers vil VACN anta du aksepterer dette.