Vasking av beige stoffseter

Anbefalte innlegg

Hei!

 

Hadde noen flekker i mitt førersete på min A6. Er beige stoffseter det er snakk om :P.

Peiset på med Turtlewax sin nanotekstil vask. Støvsugde, sprayet, lot virke, gnisset og gnukket litt, støvsugde og VIPS så hadde jeg et helt for jævli sete! ca 10 ganger flere flekker enn før jeg vasket. : bh :

Noen tips her? Andre produkter eller?

 

Mvh.

E

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Har hørt noen har brukt biotex eller hva det heter med hell.

Ellers har jo Meguiars en grei interiør rens :)

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Eller lei en tepperensmaskin som sirkulerer såpevann gjennom stoffet mens du støvsuger. Setene i A3en min ble som nye når jeg brukte den. Trenger å tørke noen timer etter bruk, men ellers easy-peasy

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Eller lei en tepperensmaskin som sirkulerer såpevann gjennom stoffet mens du støvsuger. Setene i A3en min ble som nye når jeg brukte den. Trenger å tørke noen timer etter bruk, men ellers easy-peasy

 

Eneste som funker om du har fucka opp setene.

Den lille flaska som heter "flekkfjerner" og fåes kjøpt på bilxtra er genial å bruke i forkant evt.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Hei!

 

Hadde noen flekker i mitt førersete på min A6. Er beige stoffseter det er snakk om :P.

Peiset på med Turtlewax sin nanotekstil vask. Støvsugde, sprayet, lot virke, gnisset og gnukket litt, støvsugde og VIPS så hadde jeg et helt for jævli sete! ca 10 ganger flere flekker enn før jeg vasket. : bh :

Noen tips her? Andre produkter eller?

 

Mvh.

E

 

Greia folk skal være veldig klar over når det gjelder beige seter er at disse faktisk mister fargen ganske lett hvis du gnikker for hardt (gjelder for det meste skinn, men kan også gjelde andre seter). Kommer litt ann på styrken av middelet du bruker. Men det er egentlig sånn uansett når det gjelder vasking/polering av bil. Du skal bruke så lite "styrke" som mulig for å få bort flekken/skaden. Gjør du ikke dette så kan det fort resultere i at du gjør vondt verre....

 

Jeg har alltid brukt grønn BN der jeg har jobba som klargjører, men det selges bare på 5L dunker tror jeg...

Veldig bra om jeg får si det...

Har for øvrig prøvd autoglyms interiør-rens, type spray på tørk av, til å rense en hel himling som var svart av røyk. resultatet var som natt og dag.

Du kan også som andre har sagt her prøve med tepperenser, kan hjelpe, får uansett ut litt dritt :P

 

Men jeg aner ikke hva som er problemet i ditt tilfelle... et bilde hadde jo hjulpet :)

uansett, lykke til :)

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Greia folk skal være veldig klar over når det gjelder beige seter er at disse faktisk mister fargen ganske lett hvis du gnikker for hardt (gjelder for det meste skinn, men kan også gjelde andre seter). Kommer litt ann på styrken av middelet du bruker. Men det er egentlig sånn uansett når det gjelder vasking/polering av bil. Du skal bruke så lite "styrke" som mulig for å få bort flekken/skaden. Gjør du ikke dette så kan det fort resultere i at du gjør vondt verre....

 

Jeg har alltid brukt grønn BN der jeg har jobba som klargjører, men det selges bare på 5L dunker tror jeg...

Veldig bra om jeg får si det...

Har for øvrig prøvd autoglyms interiør-rens, type spray på tørk av, til å rense en hel himling som var svart av røyk. resultatet var som natt og dag.

Du kan også som andre har sagt her prøve med tepperenser, kan hjelpe, får uansett ut litt dritt :P

 

Men jeg aner ikke hva som er problemet i ditt tilfelle... et bilde hadde jo hjulpet :)

uansett, lykke til :)

`

 

Hei og takk for tipsene!

Problemet mitt er at setet ser fuktskadet ut. Mange sånn våt\tørke flekker overalt.

Hva koster det å leie en tepperenser?

 

Mvh.

E

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Her i Molde koster det iallefall 100kr døgnet pluss renseveske. ca 150kr.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Fine ting! Skal prøve ut litt diverse.

Takk for tips

 

E

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Greia folk skal være veldig klar over når det gjelder beige seter er at disse faktisk mister fargen ganske lett hvis du gnikker for hardt (gjelder for det meste skinn, men kan også gjelde andre seter).

 

Dette fordi skinn som brukes i f,eks bilseter er dekkfarget hud, altså lakkert.

Sterke rensemidler skiller logisk nok ikke mellom skitten du skal ha bort og fargen som skal være der.

Dette kan unngås ved å først rense skinnet mildt for å så bruke fargeforsegler ala Colorlock K23 fra ErnstP.

 

--------

 

Når det gjelder rensing av stoffseter og flekkfjerning så anbefaler jeg at før en bruker et middel tar en test på et lite synlig sted, i tilfelle middelet er så sterkt at det tar farge.

I tillegg må en jobbe fra søm til søm, altså hvis en får en flekk på sitteputen så skal en strengt tatt rense hele sitteputen, slik unngås store fargeforskjeller osv.

 

Jeg har med ganske stor suksess brukt TotalClean til rens av stoff.

Det sprayes på, las tørke inn før du støvsuger over neste dag f,eks.

 

Etterpå er like viktig å impregnere stoffet.

Flekkfjerning tar bort de uønskede fettstoffene, men tar samtidig med seg de fettstoffene som beskytter fibrene i tøyet. Uten disse fettstoffene tar fibrene lettere til seg skitt og er mindre motstandsdyktig mot UV-stråler.

 

Prøv TotalClean på flekken eller som andre sier en tepperenser:)

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Her må det uansett tepperenser til, dette er det samme som skjer med skikkelige møkkete seter, selvom man renser med rensemaskin kan det komme opp igjen flekker... Derfor har de fleste seriøse bilpleie firmaene bilene til dagen etter, for nettopp å ta disse flekkene å rense de engang til for å sikre seg ett suverent resultat...

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider



VACN 2018- Powered by Invision Community

Bli medlem
×

Viktig informasjon

Vi har plassert informasjonskapsler/cookies på din enhet for å kunne vise siden slik vi har utviklet den.
Godtar du ikke dette, må du avslutte bruken og forlate vårt nettsted, ellers vil VACN anta du aksepterer dette.