#1 Skrevet Oktober 22, 2007 Hei Skal kanskje kjøpe en turbo-Golf ('88-modell) og i denne står det 6-punkts helbur. Er dette mulig å få registrert i bil beregnet for gatebruk? Var innom biltilsynet, men fikk ikke noe hjelp der (fikk ikke tak i noen som kunne svare) Over til andre spørsmål; Ble det noengang levert Golf II med turbo fra Møller? Jeg har fått beskjed om dette, men tror det var Møller nord som leverte dette. (spurte på Møller Haugesund, han jeg snakket med der hadde ikke hørt om det) Hvilke bremser må en ha for å kjøre med 180hk / 210nm på en Golf II? 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#2 Skrevet Oktober 22, 2007 Sist jeg hørte noe om bur og hvitskilt, så tror jeg det generelle svaret var rungende "NEI!". Eller, det gjalt vel hovedsaklig helbur, halvbur var det vel ikke så problematisk, gitt at man ikke hadde seter bak, og ikke kom til å denge hodet eller andre kroppsdeler i halvburet. (Jeg må ikke taes som autoritativ kilde, men dette er det jeg husker utifra diverse diskusjoner med andre som har prøvd å finne frem til måte å få bur og hvitskilt.) 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#3 Skrevet Oktober 22, 2007 Det jeg har hørt før ja, ville bare sjekke. Er jo ikke verre enn å fyre opp vinkelsliperen, men dama blir ikke så fornøyd da, vil helst at jeg skal kjøre Volvo, siden det er så trygge biler Halvbur, uten baksete kan jeg leve med, har ikke noe stort behov for baksete. Noen som har noe info om turbo-spørsmålene mine? Skader ikke med konkrete kilder e.l, verken på turbo eller bur-spørsmålene 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#4 Skrevet Oktober 22, 2007 jeg har montert halvbur, jeg har også sendt en søknad til BT angående godkjenning, har ikke fått noe svar enda så da vet jeg faktisk ikke om jeg har lov til å kjøre med dette. planen er å få den godkjent med dette buret. se prosjektråden min for biler av mitt bur. 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#5 Skrevet Oktober 23, 2007 har prata med b-t i drammen og han jeg prata med var ikke negativ til dette, sålenge du har dokumentasjon og papirer, evnt godkjenning av fia eller lignende så skal det ikek være problem så lenge man kan komme lett inn og ut av bil. ( dette han på b-t i drammen sa isåfall) 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#6 Skrevet Oktober 23, 2007 Jeg har bur i Polo`n som står i vognkortet, de4t eneste jeg måtte gjøre er å sette polstring der det var fare for at hode kunne komme i kontakt ved kjøring, plus stag ved beina fjernet jeg under godkj, da dette går på rømmnings vei ut av bilen ved ulykke. Plus bilen blir godkj som 2seter. 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#7 Skrevet Oktober 23, 2007 per idag så sier de i utgangspunktet nei til helbur i gatebil, men ikke uten unntak.. lisens er en av dem.. halvbur står det ingen krav til foruten at bilen blir registrert ned til 2 personer. baksete trengs ikke å fjernes. 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#8 Skrevet Oktober 23, 2007 Har du noen kilder på dette Rune Andre? Og hva går lisens ut på egentlig? Hvilken lisens er det en må ha? Ser egentlig ut til at det blir hello mr. vinkelsliper, bye bye helbur (og velkommen til halvbur) i mitt tilfelle nå. 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#9 Skrevet Oktober 23, 2007 Har du noen kilder på dette Rune Andre? Og hva går lisens ut på egentlig? Hvilken lisens er det en må ha?Ser egentlig ut til at det blir hello mr. vinkelsliper, bye bye helbur (og velkommen til halvbur) i mitt tilfelle nå. har ikke noen kilder annet enn tlf samtalen jeg hadde om GTO'n med min saksbehandler på biltilsynet. les på norges bilsportforbund så kan du finne ut mer om lisenser.. 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#10 Skrevet Oktober 23, 2007 Da har du hvertfall fått bekreftet fra noen hos biltilsynet at det er mulig, er jo en trøst. Så får jeg bare håpe jeg treffer på noen kjekke folk i godt humør når/hvis jeg skal godkjenne mitt ) Skal lese litt om lisenser, takk for tipset 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#11 Skrevet Oktober 23, 2007 Oppdatering ang. registrering av veltebur i bil: "Hei Dette er nok utenfor vårt ansvarsområde. Det er opp til Trafikkstasjonene å godkjenne biler med bur for gatebruk. Med hilsen / Kind regards NORGES BILSPORTFORBUND/ THE NORWEGIAN AUTOMOBILE-SPORT FEDERATION" Dette var svaret jeg fikk når jeg spurte, så det ser ut til at lisens ikke går ann å bruke. 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#12 Skrevet Oktober 23, 2007 Det er vel litt feil måte å tolke det svaret på. De skal jo bare godkjenne biler for løpsbruk, for så å gi den bilen løpslisens. Etterpå kan du vel gå til trafikkstasjonene og få bilen godkjent til gatebruk i samme slengen. 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#13 Skrevet Oktober 23, 2007 Det er vel kanskje en mulighet det ja, har ikke tenkt på det slik. Men jeg må nok snakke med en kontrollør fra biltilsynet for å få bekreftelse/avkreftelse. 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#14 Skrevet Oktober 23, 2007 Det er vel kanskje en mulighet det ja, har ikke tenkt på det slik. Men jeg må nok snakke med en kontrollør fra biltilsynet for å få bekreftelse/avkreftelse. du spurte nok feil instans ja.. møter du på feil person, finn en ny og spør. ofte forskjellige meninger blant de ansatte. 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#15 Skrevet Oktober 24, 2007 du spurte nok feil instans ja..møter du på feil person, finn en ny og spør. ofte forskjellige meninger blant de ansatte. jeg spurte bare for morroskyld idag på BT på risløkka. svaret var ett rungende nei! eneste måten å få godkjent det på var å klasse bilen som løpsbil! men han sa at firepunkts seler var godkjent å kjøre med på gaten! "slike som rally biler har eller sånne tragiske hvor stroppene henger sammen?" spurte jeg, "slike som de har i rally biler" svarte kontrolløren! 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#16 Skrevet Oktober 24, 2007 For meg virker det ut som om du har truffet på en uten peiling e.l. Magnus, jeg har alltid lest og hørt at 4-punktseler er helt forbudt i gateregistrert bil, utenom hvis en kun har dem, men bruker trepunktsselene som originalt står i bilen, med andre ord ikke bruker 4-punktsselene. (noe som ser ganske dumt ut) 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#17 Skrevet Oktober 24, 2007 En ting er sikkert, dette området er et skikkelig minefelt alt avhengig av kroppen du møter på hos BT, og hvordan han velger å tolke sine sentrale instrukser og forskriftene. Jeg fikk klar beskjed fra BT i Ålesund om at BT har vært samlet sentralt flere ganger for å forsøke å få til en mer enhetlig behandling av disse "gatebilene" (de sier hvertfall at de har prøvd..). Ut i fra det min kontrollør fortalte ville det om ikke lenge bli mye vanskeligere å få godkjent slike ting som bur, belter og stoler (sikkert fordi de har så lite tid til slikt, det er vel noen kufangere og baklys og gudene må vite som opptar tiden). Det jeg KAN si er at min kontrollør etter mye om og men og tolkninger kom frem til følgende: Halvbur OK - men måtte polstres til de grader hvor utstikkerne til a-bøylen er (egentlig hele området hvor hodet kunne komme i kontakt) Bilen blir omregget til 2-seter Sparco Sprint på Golf 2 understell/sveiset OK 4-punkts var OK, men ingen sjans å få godkjent bilen uten også de originale setebeltene. De måtte være i bilen. Moralen er vel.. forsøk igjen til du lykkes 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#18 Skrevet Oktober 24, 2007 Pål: det der høres ut som ca det jeg har hørt og, eneste var at jeg trodde halvbur ikke fikk gå foran B-stolpen, og 4 punkts var vel ikke lov å bruke i daglig kjøring, det kunne være i bilen men bare brukes på bane. det med A/B-stolpen er vel fordi det blir vanskeligere å få klippet folk ut av biler, og stenger ved fører/passasjerdørene må vel i tilfelle ikke være montert under normal kjøring da det gjør det vanskelig å få folk med rygg/nakkeskade etc ut av bilen. firpunkts er jeg ikke helt med på, annet enn at det hindrer selve midtkroppen fra å bevege seg i en kollisjon, som gir mer belastning på nakken, samt at nyere 3 punkts har lastbegrensningsmekanismer. 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#19 Skrevet Oktober 25, 2007 4-punkts var OK, men ingen sjans å få godkjent bilen uten også de originale setebeltene. De måtte være i bilen. Moralen er vel.. forsøk igjen til du lykkes Jeg møtte opp på biltilsynet med 4pkt med e merking, uten org belter, da jeg monterte de orginale beltene fikk jeg godkj det... rar regel, men det er vel slik de er.. 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...