Nok en tråd; 5 bolt 90 typ 85, samt oppgradering av understell.

Anbefalte innlegg

Prosjektet starter om ikke så alt for lenge, men har lyst til å avklare litt først:)

 

Har en 90Q typ 85 som skal få gjennomgå bra i vinter og så lang tid prosjektet tar. hehe.

Vil gjerne ha skikkelige bremser og dempere. Har fått med meg at KW coilovers er skikkelige saker til disse bilene. Snakket med NBS, og de skulle ha pluss/minus 15 lapper for dette, ettersom at det må bygges om for å passe typ 85.

 

-Men uansett, de fleste bytter til s2 understell på disse bilene, men hva eksakt må byttes, bygges om og brukes av bremser, og lignende?

-Har handlet inn powerflex til typ 85 understell, men blir dette riktig når jeg skal bytte til S2? (Isåfall sender jeg inn og bytter.)

-Kw coilovers, brukes dette ombygde settet på typ 85 med s2 understell, eller passer det med s2 coilovers da?

 

 

Er jo endel som har bygd om disse bilene her nå, så det burde være noen som kan svare.:o

 

Takk for eventuelle svar, er til god hjelp!

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Quatlity Autoimport er noen tusenlapper billigere på KW understell til disse bilene enn NBS er...

 

Han som driver dette er medlem på forumet så spør han om pris;)

 

Btw, er ingen problem å få skikkelige bremser på typ85 fjærbein så om det er derfor du vil ha 5-bolts kan du spare deg arbeidet. Rs2 calipper holderne passer på så er bare å finne skiver som stemmer overens med impresset.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

du kan jo også vurdere hr coilovers fremfor kw. uten at jeg har erfaring på dette selv, så er det endel som hevder at hr er bedre, er vel de de fleste "grom" bilene har

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

du kan jo også vurdere hr coilovers fremfor kw. uten at jeg har erfaring på dette selv, så er det endel som hevder at hr er bedre, er vel de de fleste "grom" bilene har

 

Hvem er hovedforhandler for H&R i norge? Jeg henvendte meg direkte til tyskland og de ville ikke selge utenfor tyskland med mindre jeg gikk gjennom forhandleren...

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Hovedimportør er brakes.no

i Bergen så er det Bergen Bilelektronikk

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Btw, er ingen problem å få skikkelige bremser på typ85 fjærbein så om det er derfor du vil ha 5-bolts kan du spare deg arbeidet. Rs2 calipper holderne passer på så er bare å finne skiver som stemmer overens med impresset.

 

Calipper holderen passer ikke direkte på, du må lage en adapter (en plate med fire hull) for å få det til å passe. Dette måtte i alle fall jeg gjøre på min typ85..

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Hvorfor bruke så mye tid på å bygge om til 5bolt da? Men den adapteren skal være kurrant å lage. rs2 kalipter og skiver ja, det burde være mulig å få tak i det da?

 

Noe annet forresten? H&R hadde jo vært interessant!

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Grunnen til at jeg bygger om til s2 er pga. forskjellige ting.

-jeg var i kontakt med stort sett de fleste som levere coilovers til biler om de hadde til type 85 + urq(har fjørbein), men så si alle representantene for de forskjellige firmaene som kw, hr, koni ++ sa at de ikke hadde til disse bilene lenger. KW hadde vel noe uten tuv som er lagd for racing, men jeg vil nå helst ha muligheten til å skaffe noe med tuv hvert fall, så får vi se hva som skjer der etter hvert...

-Siden jeg har 6trinnsgirkasse så slipper jeg å surre med drivaksler og flenser for å få det til å passe.

-Ja, fembolt er en av tinga jeg vil ha. grunnen er bare fordi jeg skal prøve å kjøre big reds foran og er det ikke noe problem å finne skiver med riktig størrelse + innpress.

-s2 understell har stabstag bak.

-er litt usikker, men mener at s2 understell har litt større sporvidde som passer meg ganske bra pga karosseriombyginga.

-lettere å skaffe deler til s2 i forhold til feks urquattro understell som jeg da helst skulle brukt pga fembolts og større hjullager foran.

-mins å har hørt at folk med urquattro/type 85 har klagd litt på at bilene er for myke..

det siste punktet her er ren spekulasjon..

-mulig jeg får godkjent bilen lettere med s2 understell

 

Vet ikke om det var så veldig mye mer enn det her, men er vel mye fordi jeg rett og slett har lyst :)

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Tuv godkjenning til S2 er jo ikke verdt noenting etter delene er satt på en typ85 uansett...

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Grunnen til at jeg bygger om til s2 er pga. forskjellige ting.

-jeg var i kontakt med stort sett de fleste som levere coilovers til biler om de hadde til type 85 + urq(har fjørbein), men så si alle representantene for de forskjellige firmaene som kw, hr, koni ++ sa at de ikke hadde til disse bilene lenger. KW hadde vel noe uten tuv som er lagd for racing, men jeg vil nå helst ha muligheten til å skaffe noe med tuv hvert fall, så får vi se hva som skjer der etter hvert...

-Siden jeg har 6trinnsgirkasse så slipper jeg å surre med drivaksler og flenser for å få det til å passe.

-Ja, fembolt er en av tinga jeg vil ha. grunnen er bare fordi jeg skal prøve å kjøre big reds foran og er det ikke noe problem å finne skiver med riktig størrelse + innpress.

-s2 understell har stabstag bak.

-er litt usikker, men mener at s2 understell har litt større sporvidde som passer meg ganske bra pga karosseriombyginga.

-lettere å skaffe deler til s2 i forhold til feks urquattro understell som jeg da helst skulle brukt pga fembolts og større hjullager foran.

-mins å har hørt at folk med urquattro/type 85 har klagd litt på at bilene er for myke..

det siste punktet her er ren spekulasjon..

-mulig jeg får godkjent bilen lettere med s2 understell

 

Vet ikke om det var så veldig mye mer enn det her, men er vel mye fordi jeg rett og slett har lyst :)

 

NBS skaffer KW v2 til 90 iallefall!

 

Bremser ja, big reds hadde jo vært saker. Er det noen med forslag til eventuelle andre bremseskiver?

 

Ang at den er myk.. Tja, det må vel kun være stabstaget bak som forårsaker det da? Siden 90 ikke har dette originalt..

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Tuv godkjenning til S2 er jo ikke verdt noenting etter delene er satt på en typ85 uansett...

 

Så du mener at feks. bærearmer, bremser, traverser o.l. har en tuvgodkjenning som ikke er verdt noen ting? Vet det er svært lite forskjell på enkelte av delene, men det er s2 og det hjelper faktisk litt på da de er godkjent på en tyngre bil i utgangspunktet. Er enig at hvis du er byråkratnisse så er tuven ugyldig, men jeg mener nå det beviser noe...

 

Likedan kan du tenke deg alle bmw e36 compact'er som blir bygd om til feks m3, 328 kompressor (begge disse er blitt godkjent ombygd i norge ca 300 hk i begge, og til og en med v12 på 450 hk) og noen som vil oppgradere bakvogna går for m-roadster, siden den er ganske bolt og det ikke finns stort andre bra alternativ. Selvfølgelig har det noe å si.. det er i det minste et bevis på at delene er verdt for noe...

 

Uansett så er det bedre enn orginalt understell på type 85 som aldri har vært godkjent for mer enn 136 hester orginalt.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

NBS skaffer KW v2 til 90 iallefall!

 

Bremser ja, big reds hadde jo vært saker. Er det noen med forslag til eventuelle andre bremseskiver?

 

Ang at den er myk.. Tja, det må vel kun være stabstaget bak som forårsaker det da? Siden 90 ikke har dette originalt..

 

firebolt så lurer jeg på om du ikke kan bruke noen ford focus rs skiver, mener å ha hørt så hvert fall.

fembolt så kan du bruke feks s8 eller s6+

 

Hmm.. konsulenten for kw sa de ikke hadde... Så litt oppe i tråden at de måtte bygges om? er det tuv på de eller?

 

Hverken 90 eller 80 type 85 har stabstag bak.. og mener s2 foran er litt større, men skal du kjøre orginalt understell så klarer du uten veeldig store problemer å modifisere sånn at du kan bruke s2 foran og bak.. bare sveise litt det :)

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

firebolt så lurer jeg på om du ikke kan bruke noen ford focus rs skiver, mener å ha hørt så hvert fall.

fembolt så kan du bruke feks s8 eller s6+

 

Hmm.. konsulenten for kw sa de ikke hadde... Så litt oppe i tråden at de måtte bygges om? er det tuv på de eller?

 

Hverken 90 eller 80 type 85 har stabstag bak.. og mener s2 foran er litt større, men skal du kjøre orginalt understell så klarer du uten veeldig store problemer å modifisere sånn at du kan bruke s2 foran og bak.. bare sveise litt det :)

 

Focus rs.Mener å ha hørt noe om det jeg også når du sier det: klø :

 

Ang KW, disse er det ikke tüv på. Sendes tilbake til KW fabrikken for ombygging. Ikke lenge siden jeg snakket med NBS iallefall!

 

Sveise er fint vettu! =)

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Så du mener at feks. bærearmer, bremser, traverser o.l. har en tuvgodkjenning som ikke er verdt noen ting?det er i det minste et bevis på at delene er verdt for noe...

 

Angående TUV-godkjenning så vil nok ikke den være godkjent fra en biltype til en annen. Dvs hivs du montere S2 understell på din type 85 og du kjøper deg coilover til S2 med TUV-papirer så vil ikke disse være mye til hjelp da coiloverene egentlig skal stå på en S2. Om du har planer om å få den godkjent vil du nok slite med en slik begrunnelse.

 

Uansett så er det bedre enn orginalt understell på type 85 som aldri har vært godkjent for mer enn 136 hester orginalt.

 

Audi Coupe Quattro med Oettinger ombygging har en 2,5L sugemotor på 170HK. Så vidt jeg vet har denne originale Bremser og understell. Kan ikke garrantere dette, men det er jo en slik i klubben så det må gjerne bekreftes/avkreftes. :)

 

Og hvis noen lurer så er det til dags dato ikke godkjent NOEN type 85 quattro med S2 understell!! Om jeg tar feil og noen mener noe annet så setter jeg pris på mere info (eier, reg, type, mod......)

 

-Ruben

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Angående TUV-godkjenning så vil nok ikke den være godkjent fra en biltype til en annen. Dvs hivs du montere S2 understell på din type 85 og du kjøper deg coilover til S2 med TUV-papirer så vil ikke disse være mye til hjelp da coiloverene egentlig skal stå på en S2. Om du har planer om å få den godkjent vil du nok slite med en slik begrunnelse.

 

No shit :) Poenget er at siden delene kommer fra en bil som er tuv-godkjent med 220 hk, så er det lettere å få den godkjent med s2 understell fremfor vanlig orginalt understell hvis du kan bevise at dette passer o.l. Det jeg prøver å få frem er at du må se helheten. Akkurat som 928 gts kaliperer bare har tuv for den bilen, så er det ganske greit å bevise at de fungerer fint på en bil med mindre hk og som er lettere. Hadde de ikke hatt tuv så ville det vært vanskeligere fordi da hadde det ikke forkommet noe fakta om hvor mye de kaliperne hadde takla.. du kan ikke se på et drivverk eksakt hvor mye det vil tåle. Og når drivverket er godkjent for mer hk på en annen bil så tåler det mest sannsynligvis ikke noe mindre på denne bilen heller. Så lenge du kan bevise at det passer, er brukbart på modellen osv. Så burde du vel stille sterkere.

 

Er det noen som skjønner hva jeg mener? :)

 

Audi Coupe Quattro med Oettinger ombygging har en 2,5L sugemotor på 170HK. Så vidt jeg vet har denne originale Bremser og understell. Kan ikke garrantere dette, men det er jo en slik i klubben så det må gjerne bekreftes/avkreftes. :)

 

Og hvis noen lurer så er det til dags dato ikke godkjent NOEN type 85 quattro med S2 understell!! Om jeg tar feil og noen mener noe annet så setter jeg pris på mere info (eier, reg, type, mod......)

 

-Ruben

 

Ja, vet det her med med 170hk i type 85, også i sedan, mener det var en 10vt. og ja, jeg har hørt noen har papirer som aldri finner dem osv.kanskje Oettinger har lyst til å låne de ut? Men er veldig skeptisk på at noen i klubben har de siden det har vært oppe så mange ganger at folk har de osv, men det har aldri skjedd noe, så inntil videre mens ingen viser at de har de, så kan vi vel karakterisere de ryktene der som pisspreik tror jeg :)

 

Uansett om det ikke er noen type 85 som er regga med 20vt så får vel det bare være mitt problem da vettø ;)

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Skjønner hva du mener. Har vært inne på samme tanke selv ang godkjenning. Spørs om jeg skal kaste inn en søknad når jeg har kommet igang. Men hvis jeg sender inn søknad, legger ved bilder og jeg får ett nei, må jeg vise bilen etter det? Isåfall blir det ikke noen bilder i min eventuelle søknad! hehe.

 

Vet at de på biltilsynet gjerne vil vite hvem som har utført sveiser, mye av ombyggingen og lignende. Å få fagfolk, noen som har et firma eller lignende å referere til er nok bra tror jeg! :)

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

No shit :) Poenget er at siden delene kommer fra en bil som er tuv-godkjent med 220 hk, så er det lettere å få den godkjent med s2 understell fremfor vanlig orginalt understell hvis du kan bevise at dette passer o.l. Det jeg prøver å få frem er at du må se helheten. Akkurat som 928 gts kaliperer bare har tuv for den bilen, så er det ganske greit å bevise at de fungerer fint på en bil med mindre hk og som er lettere. Hadde de ikke hatt tuv så ville det vært vanskeligere fordi da hadde det ikke forkommet noe fakta om hvor mye de kaliperne hadde takla.. du kan ikke se på et drivverk eksakt hvor mye det vil tåle. Og når drivverket er godkjent for mer hk på en annen bil så tåler det mest sannsynligvis ikke noe mindre på denne bilen heller. Så lenge du kan bevise at det passer, er brukbart på modellen osv. Så burde du vel stille sterkere.

 

Er det noen som skjønner hva jeg mener? :)

 

Jeg skjønner nok mer enn du aner :) Jeg har en sak/søknad inne til behandling anngående akkurat dette (S2 undestell på en type 85 quattro) Har vært nede og vist bilen med originalt understell og hatt med deler som skal byttes, det har blitt tatt enorme mengder bilder og flere timer med samtaler og diskusjoner. Han som har saken er utrolig hyggelig og hjelpsom, det begynner å nærme seg en avgjørelse etter flere måneder.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Hadde vært moro om det hadde blitt godkjent! hold oss oppdatert.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider



VACN 2018- Powered by Invision Community

Bli medlem
×

Viktig informasjon

Vi har plassert informasjonskapsler/cookies på din enhet for å kunne vise siden slik vi har utviklet den.
Godtar du ikke dette, må du avslutte bruken og forlate vårt nettsted, ellers vil VACN anta du aksepterer dette.