Olje/sot påbakken ved tomgang.

Anbefalte innlegg

Trenger litt eksperthjelp igjen. Når jeg står på tomgang 5-10 min så er det på asfalten 2 store (ca ø30cm) store ringer med svart sot/olje eller noe lignende. Altså under hver eksosrør. Kan ikke si jeg har opplevd dette før i det siste. Hva kan dette skyldes?

Gjelder Passat 2001 196000km

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Ingen som har opplevd dette før?

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Ehm, antar dette gjelder en tdi, og i så tilfelle så er da vel dette helt normalt? Min soter mye den og når den står så lenge:p

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Ja er TDI. OKI så den skal sote så bra. Er også mye sot i potta bak. Er kanskje ikke mulig å kjøre slik at TDI ikke soter? Mulig mere fres i bensin?

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Sothøner skal sote. 10 minutter tomgang... Er det en taxi :)

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Dieselpurka mi er på akkurat samme måte. Slipper nok ikke unna sot med diesel, gitt :)

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Når den går på tomgang så er vel EGR-systemet oppe å går også. Da blir det jo ekstra mye gørr.........motoren spiser jo sin egen dritt : rolleyes

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Men aldri lagt merke til at det blir så mye på asfalten. Står jeg skrått oppover med bilen med pottene nedover og går ut av bilen å ser i postkassa er det på bakken i løpet av et minutt.

Om det kommer kjølevann inn i motor. Kan det bli værre med eksos da? (Toppakning).

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Det er kaldere nå, og ganske fuktig. Hvis ikke bilen bruker kjølevann, er det rett og slett kondens fra lufta, og det er ganske normalt. Grunnen til at det synes så bra på diesler er jo også at pottene er bøyd nedover, men står jeg med Nazze inntil en vegg kommer det kjapt våte ringer der også, ja.

Du får nok bare følge med litt på kjølevannet i tilfelle det er en lekkasje.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Det som er at kjølevannet synker igjen. Snappdrive byttet en slange og det har hodtseg i sjakk en stund. Nå har kjølevannet gått bra under min. Slangene er kun halvharde ikke steinharde.

Kan ikke se vann i olja tror jeg. Hvor mye vann må til før man kan se bobler i olja på peilepinne eller lokket der man heller på olje. Var kanskje antydning til en ørliten boble men ikke sikker. SÅ ikke noe i dag.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Dette problemet med fukt i eksosen øker med småkjøring og, får ikkje tørka ut eksosanlegget skikkelig. Stål avgir fukt når det blir oppvarmet og.

Er egentli ikkje noe problem,men det kan jo komme raskere rust i anlegget/pottene, særlig bak gr lavere temperatur. Innmat som løsner osv fører til nedsatt effekt og.....

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Kjører 9 mil pr dag så ikke mye korte kjøreturer. Oslo-Drøbak hver morgen og ettermiddag.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider



VACN 2018- Powered by Invision Community

Bli medlem
×

Viktig informasjon

Vi har plassert informasjonskapsler/cookies på din enhet for å kunne vise siden slik vi har utviklet den.
Godtar du ikke dette, må du avslutte bruken og forlate vårt nettsted, ellers vil VACN anta du aksepterer dette.