Plystrelyd fra turbo (A3 2.0 TDI)

Anbefalte innlegg

En kamerat har i den siste tiden fått en økt plystrelyd som høres ut som en sirene. Han har hatt bilen på service nå nettopp og de sa det kom fra turboen og at den måtte byttes.

Symptomer:

På tomgang høres ikke lyden. Men hvis bilen får stått litt på tomgang så går det ei vifte på og man hører en konstant plystrelyd.

Ved endring av turtall høres plystringen og følger jevnt med økning i turtall. Ved normal kjøring blir lyden så høyfrekvent at den ikke høres merkbart over 3-4000 omdreininger.

Ved full gass så er det en ny lyd som kommer ved ca 3500 omdr. som kan beskrives som hvesete...

http://www.youtube.com/watch?v=_zOd6fXR6H4

Se på videoen som han tok opp for å høre lyden. Del 1 så kan hvesingen høres, samt plystring som følger turtall. Del 2 er ved start av bilen hvor det er mest merkbart. Del 3 er fra under bilen.

Åpner man motorrommet så er lyden veldig lite merkbar, siden lyden kommer fra turbo eller rundt start på eksosanlegg.

---

Han har i det siste opplevd at bilen har gått inn i safe mode / limp mode slik at han har mistet det meste av motorkraft og må skru av tenning for å resette motoren. Dette skjer som oftest i 5. gir ved litt hard pågang. Audi senteret sier det ikke er noen lekkasjer og igjen... turboen må byttes...

VAG-Com feilkoden:

16618/P0234/000564 - Boost Pressure Regulation: Limit Exceeded (Overboost Condition)

Possible Symptoms

* Boost pressure too high

* Reduced power output

Possible Causes

* Hoses incorrect connected, disconnected, blocked or leaking

* Malfunction N75

Possible Solutions

* Check charge pressure control

* Check Solenoid Valve for Boost Pressure Control (N75)

Her er tråd på audi-sport.net:

http://www.audi-sport.net/vb/showthread.php?t=44261

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Kann det være en slange som har løsnet? denn lyden som komer fra turboen din er ikkje unormal. vist jeg ikkje husker feil vill du få enn lyden til mr trykk turboen lader(ble sterkere på golfen min når eg justerte opp der vertfall). Og du skriver at du får opp VAG-Com feilkoden:

16618/P0234/000564 - Boost Pressure Regulation: Limit Exceeded (Overboost Condition)

denn sier vell egentligt det at den går med overtrykk?(ikkje så flink i engenslkdesverre:P).

kann det være justerings dingsen(for tidligt til og huske navnet:P) for turbotrykket som har slått seg vrang?

MVH Alf Arne Hauso

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Noen fler som har et glupt svar/tanke? :)

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Må jo være en slange som har sprekk i seg, sprekken trenger ikke være så synelig. på innersiden av bøyer som regel.

åpent luftfilter på den ? :P

E turbo i seg selv kan umulig lage så mye lyd( så lukket som den er), må jo være en åpning som lyden kommer ut av?

Få no en kompis til å gasse, mens du står i motorrommet og hører hvor lyden kommer fra, trur du skal klare og høre ganske godt hvor lyden kommer fra..

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Har denne "ambulanselyden" på Allroaden til foreldrene mine også, har kjørt 50.000km med lyden tilstedet uten at vi har merket noe galt. Og siden bilen ble kjøpt uten å ha vært prøvekjørt så har den sikkert vært der lengre enn de 50k foreldrene mine har kjørt også.

Mvh

EW

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Må jo være en slange som har sprekk i seg, sprekken trenger ikke være så synelig. på innersiden av bøyer som regel.

åpent luftfilter på den ? :P

E turbo i seg selv kan umulig lage så mye lyd( så lukket som den er), må jo være en åpning som lyden kommer ut av?

Få no en kompis til å gasse, mens du står i motorrommet og hører hvor lyden kommer fra, trur du skal klare og høre ganske godt hvor lyden kommer fra..

Nei, er ikke åpent luftfilter, men skal ta å få han til å gasse mens jeg står utenfor å hører hvor lyden kommer fra.. :) Så ser vi..

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Lyden kommer fra bak der turboen står, men lyden høres best fra under bilen...??

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

VACN 2018- Powered by Invision Community

Bli medlem

Viktig informasjon

Vi har plassert informasjonskapsler/cookies på din enhet for å kunne vise siden slik vi har utviklet den.
Godtar du ikke dette, må du avslutte bruken og forlate vårt nettsted, ellers vil VACN anta du aksepterer dette.