#1 Skrevet Oktober 25, 2007 Driver å skal omregistrere en bil fra vare til personbil noe som viser seg mye mer komplisert enn jeg trodde da toll og vegvesen sender meg fram og tilbake... og nå er også importør inne i bildet og det var da jeg fikk en ny utfodring. Jeg ble henvist til Møller for å få dokumentert CO2 utslipp noe som forsåvidt gikk greit, MEN CO2 utslippet de oppgir er høyere enn jeg har funnet noe annet sted på samme bil! Bilen er en 2003 Seat Alhambra 4M 115 TDI med manuell gear. Iflg listene som ligger på vegvesen.no har både Sharan og Alhmabra med denne kombinasjonen 192g utslipp og det samme sier også bl.a. mobile.de mens Møller sier den er 203g. Noen som har mulighet å sjekke opp i dette og/eller har tips til hva jeg kan gjør? For kan ikke forstå hvorfor utslippet Møller oppgir skal være 11g høyere enn det jeg finner alle andre steder og i kroner og øre så utgjør dette endel tusen på avgiftene.... Dersom noen har mulighet å sjekke er chassisnummer VSSZZZ7MZ3V507410 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#2 Skrevet Oktober 25, 2007 Jeg fikk opplyst når jeg omregistrerte min A6 at listene til vegvesenet bare var veiledende. Det aktuelle utslippet er avhengig av utstyrsnivå o.l. Min var forøvrig ikke med i listene til vegvesenet, men Møller oppga 272 gram. Klimaversting, med andre ord:D 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#3 Skrevet Oktober 25, 2007 I min bil så står det utslipp på klistrelappen med chassisnummer, utstyrskoder, motor og girkassekode osv i serviceheftet: 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#4 Skrevet Oktober 25, 2007 -har du prøvd her: http://www.vw-transport.de/services.html Her fikk jeg papirer til min A6 tidligere i år, da jeg skulle importere denne... 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#5 Skrevet Oktober 25, 2007 Skal sjekke servicehefte Bjørn, er det så enkelt at det står der så er det jo utrolig at toll/vegvesen/importør skal gjør det så vanskelig Frykter jo at du har rett Lars Olav.... men hva tilleggsutstyr er det som kan gjør så mye utslag i ustlip da? Tilleggsvarme og klima kanskje? Siste gang jeg skal stole på kalkulatorer og lister som ligger på toll.no og vegvesen.no... Først er det omregistreringskalkulatoren som viser 4-5000 feil (selvsagt ikke i min favør det heller) og nå også muligens utslippene slik at bilen bare pga dette blir 10-15.000 dyrere enn først antatt. 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#6 Skrevet Oktober 25, 2007 Hva er det kalkulatoren regner feil på?? 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#7 Skrevet Oktober 25, 2007 Iflg kalkulatoren vil det (med 192g CO2) koste meg ca 45.000 å omregistrere bilen, men iflg tollveseent når en ringer de er det tett oppmot 50.000 i avgifter, mao en forskjell på nesten 5000 kr i avgifter 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#8 Skrevet Oktober 25, 2007 Sjekket servicehefte mitt og der sto det ikke noe om CO2 desverre, har kanskje med årdmoell å gjør at dette kom senere? 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#9 Skrevet Oktober 25, 2007 Når eg såg denne tråden huska eg på at det ofte står CO2 i annonsene på Mobile.de . Er det en slik bil som dette du har, så har den 170g i CO2 utslipp. http://mobile.de/SID0tRqpkTxRGxkhC9Frg-EMg-t-vaNexlCsAsCsK%F3P%F3R~BmSB11Iindex_cgiJ1193322995A2Iindex_cgiD1100CCarY-t-vctpLtt~BmPA1A1B20C774%81P-t-vMiMkQuSeUnVb_X_Y_x_yetrd~BSRA6A2E22500BGNCPKWA0HinPublicA2A0A0A0FDieselD2003/cgi-bin/da.pl?bereich=pkw&sprache=2&sr_qual=GN&top=1&id=11111111283927885& Edit: Nå først ser eg at du allerede har mobile.de i første innlegget ditt. Men var annen CO2 verdi på den du linka til enn den eg fant.. 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#10 Skrevet Oktober 25, 2007 Hei Tord. Jeg kjøpte en Touran vare tidligere i år, fordi jeg fant ut at det ble billigere enn å kjøpe en med hvite skilt. Og det ble det og, men jeg måtte også få co2-tall fra Møller, og de varierer litt etter utstyr og greier ja, så det var ikke så enkelt. Endte også opp med ca. 5000,- over det jeg først trodde. Pluss MYE styr på biltilsynet, brukte en hel fredag der... mvh Audun. 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#11 Skrevet Oktober 25, 2007 Hei Tord. Jeg kjøpte en Touran vare tidligere i år, fordi jeg fant ut at det ble billigere enn å kjøpe en med hvite skilt. Og det ble det og, men jeg måtte også få co2-tall fra Møller, og de varierer litt etter utstyr og greier ja, så det var ikke så enkelt. Endte også opp med ca. 5000,- over det jeg først trodde. Pluss MYE styr på biltilsynet, brukte en hel fredag der... mvh Audun. Biltilsynet her i Drammen må være godt over snittet, tydeligvis. Jeg brukte vel en halvtime på å få omregistrert A6-en til personbil. Var bare en som så at setene var satt i og at bilbeltene var festet, så skrev de nytt vognkort. Hentet nye skilter borti gata samme dag. Forøvrig samme erfaring med å få godkjent senkesett, tok en halvtime det også. 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#12 Skrevet Oktober 25, 2007 Kontaktet Jan Tore Kopperud og han kunne bekrefte at det kunne være tildels store forskjeller fra bil til bil pga utstyr. Klarer fortsatt ikke forstå at det kan være såååå stor forskjell (192 til 203 er jo en ganske voldsom forskjell synes jeg!) og hva utstyr som gjør dette, men tydligvis lite jeg får gjort med dette. Steinar: Får ikke opp linken du linket til, men utifra CO2 du sier vil jeg tippe den ikke har 4motion? Alle 03 TDI 115 4Motion jeg har funnet på mobile.de har 192g, men det hjepler desverre så lite. Audun: At det er en hel del å spare er det ingen tvil om, selv om bilen nå blir noen kroner dyrere enn først antatt havner jeg fortsatt MYE under det en tilsvarende 7 seter ligger på på finn.no. Lars Olav: Bor 6 mil ifra vegstasjon så det meste har blitt tatt via telefon sålangt og det har vist seg svært vanskelig siden Biltilsynet sier en ting mens Tollvesenet noe annet, de sender meg frem og tilbake uten at noen kan meg ett skkkelig svar på hva som blir korrekt rekkefølge. Heldigvis er det fortsatt 1 uke til jeg skal vise bilen men er langt ifra sikker at dette går smertefritt. Men kanskje til hjelp for andre som skal gjøre det samme, her er hva en bør/må gjør: - Bestille hvite skilt i god tid før omregistrering (NB: dette kan ikke gjøres via telefon, en MÅ møte opp hos Biltilsynet...) - Dersom det ikke står i vognkortet og bilen er nyere enn 2001 må en bestille papir fra importør som bekrefter CO2 utslipp. Fax, mail o.l. er ikke godt nok, det må være org papir. - De papirene skal vises Biltilsynet FØR en går tollvesenet slik at dette kommer inn i vognkortet/Autosys - Så må en til tollvesenet og betale avgiften - Så må en tilbake til Biltilsynet for å vise bilen med bakseter/seler = Forhåpentligvis kan en da kjøre derfra med kvite skilt.... Dette med baksete og seler er forhåpentligvis en kurrant sak i min bil siden jeg har løse bakseter som bare er å plugge i samt 5 stk 3 punkt seler bak. Men vær OBS at det vistnok er kommet nye regler fra 1.oktober iår som sier at en MÅ ha 3 punkt sele også i midten bak dersom en skal omregistrere en varebil til personbil. Har en ikke dette kan en risikere og kun få den registert som 4/6 seter. 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#13 Skrevet Oktober 25, 2007 det vil vel være forskjellig co2 utslipp på en varebil og personbil pga vekten? ikke mye selvfølgelig, men litt er det jo. Og andre ting spiller inn også Bare da jeg importerte min a6, var det noen tusen forskjell på 5 trinnskassen og 6 trinnskassen. 6 trinn har 3 g høyere utslipp... 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#14 Skrevet Oktober 25, 2007 .- Dersom det ikke står i vognkortet og bilen er nyere enn 2001 må en bestille papir fra importør som bekrefter CO2 utslipp. Fax, mail o.l. er ikke godt nok, det må være org papir. bare et stalltips her, til akkurat dette... linken jeg la opp litt lengre: der kan du bestille co2 papirer til alle VAG direkte fra Tyskland. Koster 35 euro. Møller skal ha 2 eller 3000 kr for dette papiret... jeg fikk mitt på under en uke... 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#15 Skrevet Oktober 25, 2007 Vekten er pr def såvidt jeg vet den samme på vare og personbil, viss ikke vil det også være forskjell på 5 og 7 seter!? Så dette vil ikke ha noe å si for CO2 utslippet en regner utifra ihvertfall. Det er ganske stor forskjell på manuell og automat og om det er noen forskjell på 5 og 6 trinns det er mulig. Men akkurat på min bil så finnes den kun med 6 gir så det kan ikke være tema i denne saken. Klima er også orginalt så tror heller ikke det er forklaringen, så da gjenstår såvidt jeg komme på kun tilleggsvarme som jo selvsagt kan være noe av grunnen, men så mye som 11g?? 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#16 Skrevet Oktober 25, 2007 bare et stalltips her, til akkurat dette... linken jeg la opp litt lengre: der kan du bestille co2 papirer til alle VAG direkte fra Tyskland. Koster 35 euro. Møller skal ha 2 eller 3000 kr for dette papiret... jeg fikk mitt på under en uke... 2-3000?? Isåflal har jeg (igjen) blitt dårlig informert, for utifra det jeg ble fortalt så skulle jeg bare få ett brev i posten, var aldri snakk om noe kostnad. Mulig dette er annerledes siden bilen er kjøpt ny hos Møller? Dersom de opplyser om det, kunne jeg selvsagt prøvd å sende de en mail for å høre hva de oppgir i CO2 på chassisnr mitt!? 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#17 Skrevet Oktober 25, 2007 2-3000?? Isåflal har jeg (igjen) blitt dårlig informert, for utifra det jeg ble fortalt så skulle jeg bare få ett brev i posten, var aldri snakk om noe kostnad. Mulig dette er annerledes siden bilen er kjøpt ny hos Møller? Dersom de opplyser om det, kunne jeg selvsagt prøvd å sende de en mail for å høre hva de oppgir i CO2 på chassisnr mitt!? jeg fikk bare lagt inn chassisnr og adresse, og så dukket det opp i posten 6 dager etter... men prøv å ringe de, eller send en mail. går sikkert greit det hvis du er sånn halvstødig i tysk. og ja, jeg fikk beskjed om 3.000 kr. helt utrolig... 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#18 Skrevet Oktober 26, 2007 Her er satsene for Co2 beregningen: kr 40,20 pr. g/km av de første 120 g av CO2-utslippet, kr 190,94 pr. g/km av de neste 20 g av CO2-utslippet, kr 502,47 pr. g/km av de neste 40 g av CO2-utslippet, kr 1406,90 pr. g/km av resten (utslippsavgift). Ved 203g blir det: 120 * 40,20 = 4824,- 20 * 190,94 = 3818,8,- 40 * 502,47 = 20 098,8,- 23 * 1406,90 = 32358,7 Totalt: 61 100,30,- ifl kalkulatoren til toll.no blir det samme resultat 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#19 Skrevet Oktober 26, 2007 Kristoffer: sendte mail til de igår og fikk svar allerede idag, men de kunne ikke hjelpe siden bilen er en Seat, hjalp lite at Seaten egentlig er en VW Sharan Finn Kristian: Du har sikkert rett i utregninga di, men nå er det både snakk om bruksfradrag samt at en også må ta med vekt og effekt. Hvorfor det blir forskjell på kalkulatoren iforhold til det Tollvesenet oppgir når en ringer, det aner jeg ikke. 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#20 Skrevet Oktober 26, 2007 ok, da er det bare VW og Audi de kan hjelpe med da? Jeg hadde da ingen problemer å få dokument til min A6... 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#21 Skrevet November 1, 2007 Bilen ble igår omregistert til 7 seter, og staten ble 54.000 rikere da jeg måtte betale co2 for 203g. Etter å ha forsket litt på dette med utslippsverdien vil jeg tro hele greia med forskjell på co2 utslipp ligger i at bilen orginalt er levert fra fabrikk som 7 seter mens all co2 info jeg finner på nett er 5 seter. Som 7 seter er totaltvekta 160kg høyere enn som 5 seter og dermed høyere co2 utslipp, og dermed 10.000 ekstra i co2/vekt avgift. 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#22 Skrevet November 1, 2007 Jeg har en oversikt over de fleste biler fra 2001> for Co utslipp. Skal høre med moderatorer om de vil legge den permanent et sted, så alle som ønsker kan laste den ned. Er i PDF, ca 1,77Mb. 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#23 Skrevet November 1, 2007 Men vær OBS at det vistnok er kommet nye regler fra 1.oktober iår som sier at en MÅ ha 3 punkt sele også i midten bak dersom en skal omregistrere en varebil til personbil. Har en ikke dette kan en risikere og kun få den registert som 4/6 seter. Jeg vil tro at de ennå holder på greia med at bilen skal tilfredsstille det som var gjeldende krav det året bilen var ny, slik at eldre biler (f.eks. fra 90-tallet) med hoftebelte i midten bak ennå er "good to go" som 5-seter.. 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...