#1 Skrevet Oktober 26, 2007 Er det noen som vet hvor droppmotstanden, den som gir redusert spenning, til kjørelysene på en -03 Passat 3BG sitter? Sitter den i kjørelysreléet? Skal ettermontere kurve-/tåkelys på bilen min og har tenkt at disse skal koples som automatiske kjørelys samtidig som de skal kunne brukes som ordinære tåkelys. Jeg kommer til å kople vekk hovedlyktene som kjørelys. Tenkte derfor å ta utgangspunkt i kjørelysreléet. Skal i tillegg kople instrumentbelysningen slik at denne tennes sammen med de automatiske kjørelysene. Da jeg ikke er særlig tilhenger av "Jallakoplinger", vil jeg prøve å komme nærmest mulig originalt opplegg for mine ettermonterte kurve-/tåkelys. Kommer til å sette inn relé i original positisjon for styring av tåkelysene. Gode tips mottas med takk. 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#2 Skrevet Oktober 26, 2007 Det brukes ikke noen enkelt droppmotstand, men derimot en motstandsledning som gir redusert spenning ut fra TFL-pinen på lysbryteren. Det er bare biler med halogen-lys som bruker motstandsledning, biler med xenon har vanlig ledning. Fra pinen TFL på lysbryteren går dermed ledningen til inn-siden av nærlys-sikringene. Det er bare å klippe denne ledningen, og koble den mot sikringer for tåkelys i steden. 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#3 Skrevet Oktober 26, 2007 Skal finnes tråder innpå her ang dette trur jeg... Har lurt på det samme, da for å få full spenning på kjørelys i forbindelse med ettermontert xenon... Det endel folk har gjort er å lage en "bypass" på denne motstanden, og mener at den skal være plassert nede på A-stolpen på passasjersiden, bakom nedre plastdeksel der... Du finner nok noe om det om du søker på automatiske kjørelys, ettermontere xenon etc til 3bg... Lykke til... 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#4 Skrevet Oktober 26, 2007 Ser at "VW-Atlas" Mr Lindgren har bedre greie på dette en meg.... 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#5 Skrevet Oktober 26, 2007 Jeg har bare lest det ut ifra koblingsskjemaet for automatiske kjørelys for min egen 1999 A6. Har likegodt lagt ved koblingsskjemaet her, så kan andre studere dette også. Auto_lys_NOR_s94b_x-x_77.pdf 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#6 Skrevet Oktober 26, 2007 Har noe skjemategninger til Passat 3BG, men jeg kan ikke finne at det er bruk motstandstråd der. Samtidig finnes det eget relé til automatisk kjørelys. Kan hende jeg tolker tegningene feil. Noen som vet hvor man kan få tak i komplett sett med slike tegninger? 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#7 Skrevet Oktober 28, 2007 Når det gjelder den motstanden, så er den lett å koble seg utenom, iallefall på 3B. Lå en guide på dette på de gamle hovedsidene. Bare å koble over en stikker bak sparkepanelet på Høyre A-stolpe. Mener å huske att det er rosa kontaktstykke, eneste med kun 2 ledninger i. 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#8 Skrevet Januar 20, 2008 Det brukes ikke noen enkelt droppmotstand, men derimot en motstandsledning som gir redusert spenning ut fra TFL-pinen på lysbryteren. Det er bare biler med halogen-lys som bruker motstandsledning, biler med xenon har vanlig ledning. Fra pinen TFL på lysbryteren går dermed ledningen til inn-siden av nærlys-sikringene. Det er bare å klippe denne ledningen, og koble den mot sikringer for tåkelys i steden. Har en 2000 Audi A3. Er det en slik motstandsledning der også? Kunne ikke finne den pluggen bak sparkepanelet på høyre side hvor den pluggen til motstanden skulle sitte. 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#9 Skrevet April 29, 2008 Noen som vet? 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#10 Skrevet April 29, 2008 Jeg er kommet borti det samme problemet nå... Når jeg starter bilen og automatiske kjørelys tenner, så tenner av og til bare venstre xenonlys (ettermontert), men når jeg vipper over lysbryteren så tenner begge to.... Målte spenningen framme på ledningene før montering, og fikk samme spenning i begge posisjoner på bryteren, +/- 14 Volt... Siden bilen er tyskimportert og også har ettermontert automatiske kjørelys så regnet jeg kanskje med at den ikkje hadde denne droppmotstanden..... Men likevel tenner bare et lys av og til.... Noen som vet om det er slik motstand likevel, når bilen er levert i Tyskland uten aut kjørelys? Det merkelige er at jeg målte samme spenning.... 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#11 Skrevet April 29, 2008 Når det gjelder den motstanden, så er den lett å koble seg utenom, iallefall på 3B. Lå en guide på dette på de gamle hovedsidene. Bare å koble over en stikker bak sparkepanelet på Høyre A-stolpe. Mener å huske att det er rosa kontaktstykke, eneste med kun 2 ledninger i. Dette er en "gammel" tråd og "problemet" løste jeg ved å kople ettermonterte kurve-/tåkelys som kjørelys via denne "motstanden" med redusert spenning. Har i tillegg koplet et rele slik at når jeg bruker tåkelysfunksjonen på lysbryteren, så får jeg full lysstyrke i tåkelysene. Dette fungerer greit hos meg med vanlige halogenpærer. Med ettermontert xenon må man kople seg utenom denne "motstanden" for å full spenning til xenon-ballastene og unngå flimring i xenonlysa. 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#12 Skrevet April 30, 2008 Dette er en "gammel" tråd og "problemet" løste jeg ved å kople ettermonterte kurve-/tåkelys som kjørelys via denne "motstanden" med redusert spenning.Har i tillegg koplet et rele slik at når jeg bruker tåkelysfunksjonen på lysbryteren, så får jeg full lysstyrke i tåkelysene. Dette fungerer greit hos meg med vanlige halogenpærer. Med ettermontert xenon må man kople seg utenom denne "motstanden" for å full spenning til xenon-ballastene og unngå flimring i xenonlysa. Ja, jeg har forstått det slik at man må koble seg utenom denne "motstanden". Spørsmålet er bare hvor den befinner seg på en 2000 Audi A3? 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...