Audi 2.3E - Hva befinner seg bak disse kontaktene?

Anbefalte innlegg

Som emnet sier... lurer på hvilke "sensorer" eller hva det måtte være som er koblet til de to merkede kontaktene og hvilken funksjon de har.

audi_motorrom2.jpg

Motoren min jager på tomgang etter jeg satte i chip hos ES. Ligger på 1000, detter på 800, og så opp på 1200, før den detter ned på 1000 og blir der igjen i 5-10 sek for så å gjenta syklusen.

Når jeg kobler fra kontakten til høyre på bildet, ligger den dønn stabil på 1000 rpm.

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Kontakten til høyre er vel den som styrer bensintrykket? Eller noe i den duren..

Iaffal når du plugger den ut, så kjører bilen på en standard-verdi. Når min 2.3 har blitt varm, så må jeg også nappe ut denne, pga en tempsensor på KE-Jetronic kødder litt, som gjør at den ikke går på tomgang i hele tatt.

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Den til høyre er vel luftmengdemåler'n?

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Opprinnelig postet av Roy Antonsen

Den til høyre er vel luftmengdemåler'n?

Uhms mulig.. Jeg husker ærlig talt ikke, begynner å bli en stund siden jeg fikk det forklart.. Uansett så kjører den på en standardverdi når du drar den ut.. Det være seg luft eller bensin :-)

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Går iallefall finere på tomgang og nesten like bra med belastning også, når den er frakoblet. Kan det tyde på gåen LMM?

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Det er ikke luftmassemåler på disse bilene av samme type som på nyere VAG, det er et mekanisk spjeld som løftes av luftstrømmen. Dette ryker sjelden/aldri.

Når du kobler fra kontakten til høyre kobler du fra styretrykkregulatoren, og tar i praksis vekk motorstyringens mulighet til å gjøre noe som helst med blandingsforholdet ut fra lambdaverdier...

At den jager på tomgang kan skyldes mye forskjellig, litt mistenkelig at det dukket opp etter chipping, men jeg ville prøvd å ta ut tomgangsmotoren og rengjøre den. Det er ganske typisk symptom på skitten tomgangsregulator at tomgangen jager rundt 1000 rpm.

Ellers kan det være som jeg opplevde på min 2.3E, at det var så mye skitt rundt gasspjeld-mekanismen utvendig at mikrobryteren som gir impuls om tomgang ikke alltid ble trykket inn..

Mange ting, men å koble fra den kontakten har ingenting å gjøre annet enn som feilsøking, det lønner seg ikke å kjøre bilen noe særlig med den frakoblet.

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Opprinnelig postet av Eyvind Spangen

Mange ting, men å koble fra den kontakten har ingenting å gjøre annet enn som feilsøking, det lønner seg ikke å kjøre bilen noe særlig med den frakoblet.

Etter at 90'n var på storservice på Hamax Auto (VAG Hønefoss), så ble bilen rykkete og rar.. På telefon opplyste Hamax at det var denne kontakten som var ondskapen til alt ondt.. I følge de var det KE-Jetronicen som tryna, og det kosta ca 11.000,- og bytte hele den klasen som sitter på luftfilterboksen, noe som han anbefalte meg å ikke bruke penger på..

Det var istedet mye bedre å kjøre med den pluggen ute, da det ikke var skadelig, det eneste det gjorde var visstnok å muligens øke bensinbruken litt, sa han..

Bare tøv, med andre ord?

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Det skader ingenting direkte å kjøre med den kontakten frakoblet, men det gjør samtidig at elektronikken ikke har noen mulighet til å styre blandingsforhold og bensintrykk i det hele tatt. Lite poeng i å ha "elektronisk" motorstyring som ikke får gjort noe, den gjør bl.a. at blandingen blir litt fetere ved kald motor og ved full gass. I tillegg er det veldig sjelden at den ryker, som oftest ligger feilen et annet sted, en kontakt med irr, defekt temperatursensor eller noe slikt..

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Opprinnelig postet av Eyvind Spangen

tillegg er det veldig sjelden at den ryker, som oftest ligger feilen et annet sted, en kontakt med irr, defekt temperatursensor eller noe slikt..

Fikk tips av en annen VAG-kar, at på symptomene tyda på at det var tempsensoren som sitter ned i blokka der en plass.. (husker ikke helt sånn i farten)

Så planen er å få bytta den etterhvert :-)

Problemet er bare at feilen er sporadisk, så litt vanskelig å feilsøke ;p

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

hei,har noe av de samme symptomene på min 2,3E coupe,en gang i blandt går den dritt dårlig!! det er null gasrespons,kan det være denne tempsensoren på min som ligger å jukser litt av og til? den kan virke fint i en måned på rad før den plutselig er til å fusker..(

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

VACN 2018- Powered by Invision Community

Bli medlem

Viktig informasjon

Vi har plassert informasjonskapsler/cookies på din enhet for å kunne vise siden slik vi har utviklet den.
Godtar du ikke dette, må du avslutte bruken og forlate vårt nettsted, ellers vil VACN anta du aksepterer dette.