Motor temp stiger ennå(1,8T AEB)

Anbefalte innlegg

Hei folkens

 

Det hele begynte med varierende treg motortemp, så etter å ha fått anbefalinger her på forumet skiftet jeg kjølevannstemp.føleren som sitter bak motoren ved torpedoveggen.

Da steg den fint, men tempen steg til 105 grader etter motoren var skikkelig varm og ble stilt på tomgang. Fikk diagnose på bilen av Auto-Sentrum i Bergen. Den var at vannpumpen var gåen: bh :

Greit: Fikk den skiftet, men de fant først ut at termostaten var gåen igjen(den skiftet de i mars i år) de hadde da også satt inn en termostat som åpner på 105 grader og ikke på 88 grader som det skal være på den bilen. Så viste det seg at viskosekoblingen var gåen, den skiftet de. Mens de holdt på med dette fikk jeg beskjed av sjefen der oppe at jeg burde skifte radiatoren, for den var dårlig. Når jeg hentet bilen så sa mekanikeren at jeg MÅTTE skifte radiatoren, det kom ikke vann helt opp i den og motoren kunne ta skade over tid. Den har også blitt skiftet. De har spylt igjennom systemet og skiftet et kjølerør som vist var ganske tett. De lurte på om noen hadde fylt blå frostvæske på istede for rød, det har ikke jeg i allefall. Går utifra fyren jeg kjøpte bilen av som er utretter på Møller har fylt riktig, bilen har komplett servicehefte fra merkeverksted fra før jeg eide den.

Så på fredag kjørte jeg en lang vei til jobb, når tempen steg stoppet jeg og gikk fram å prøvde å stoppe viskoseviften og det klarte jeg veldig lett, det skal en jo ikke klare så lett. Så slo jeg av motoren og startet igjen med engang, og da viste den 90 grader.

Gjorde det samme idag, klarte å stoppe den, når jeg slo av og på igjen så viste den 105 igjen: bh :

 

Nå lurer jeg på hva fanen det kan være nå: gråter :

 

Noen tips?

Auto-Sentrum har gjort alt arbeidet, bortsett fra tempgiveren, den kjøpte jeg på møller og skiftet selv.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Kan være du har en feil med instrumentet ditt, iogmed den endrer seg så fort når du tar av og på tenningen...

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Ja, det er jo en mulighet, har tenkt tanken, har vært i kontakt med møller og de mente det er siste utvei......

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

at noen har fylt på blå kjølevekse skal jo ikke være noe problem visst det kun er blå kjøle væske, min har blå kjøle væske og jeg har aldri hatt noe problem med det. det de sa på auto sentrum engang når jeg spurte om det var dumt og ikke har rød kjøle væske , sa de at det ikke var noe problem. fordelen med rød er at den tetter igjen evt små hull som kan oppstå i i systemet, ble jeg fortalt, og generelt er bedre...

 

Men visst rød og blå kjølevæske kan ha blitt blandet sammen, er det mulighet for at dette klumper seg....

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

ja det var det som antagelig har skjedd, siden det har tettet seg i et rør......

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Få Møller til å lese av feillager på motor og instrument. Få også tatt aktordiagnose på instrumentet. Bør kunne røpe noe der.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Få Møller til å lese av feillager på motor og instrument. Få også tatt aktordiagnose på instrumentet. Bør kunne røpe noe der.

 

Jess, skal få tatt en aktordiagnose på instrumentet på fredag:D Da får vi se hva som er synderen, er det instrumentet så gir jeg fanen i å få fikset det med første....Det anbefalte Auto-Sentrum også....

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

ingen som har noen andre tips da??

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Bumper denne.

 

Samtidig som jeg lurer på hvor mye ett komplett intrumentpanel koster? Da altså enten hele greia eller bare alle målerene?

1997 A4 det er snakk om.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Via vag-com kan du lese ut reel temp på motor....dette burde Auto-Sentrum kunne gjøre og.

Da finner du fort ut om det er instument eller ikke som er noe feil med.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

har du sjekket vannpumpa?

hvis du den av plastikk, så kan den ha blitt delt.... også sirkulerer den ikke vannet... så stiger tempen... tar du inn clutchen i lang lang nedover bakke, så går vanntempen ned, siden da tar skovelhjulet tar og sirkulerer vannet... hadde dette problemet på min...

folk mente det var toppakning osv...

mvh

krister skjølås

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Bumper denne.

 

Samtidig som jeg lurer på hvor mye ett komplett intrumentpanel koster? Da altså enten hele greia eller bare alle målerene?

1997 A4 det er snakk om.

 

Komplett nytt instr. koster ca 7500 kr. + montering og tilpassing ( koding av km.stand, serviceintervall og startsperre. )

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Komplett nytt instr. koster ca 7500 kr. + montering og tilpassing ( koding av km.stand, serviceintervall og startsperre. )

 

Er dette nypris eller fra hugger?

Tilpassing må vel gjøres av Møller eller kan dette gjøres med vag-com?

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Den røde frostveska G12 er beregnet for alu motorer/topper og skal brukes for å hindre tærring i aluminiumen. Den klumper seg når den blir blandet med vanlig blå kjøleveske...

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

har du sjekket vannpumpa?

hvis du den av plastikk, så kan den ha blitt delt.... også sirkulerer den ikke vannet... så stiger tempen... tar du inn clutchen i lang lang nedover bakke, så går vanntempen ned, siden da tar skovelhjulet tar og sirkulerer vannet... hadde dette problemet på min...

folk mente det var toppakning osv...

mvh

krister skjølås

 

Har skiftet vannpumpa , radiator, termostat og et kjølerør.

Det ligger feil på instrumentet også......leser også ut tempen av klimaen, den er ok.

Auto-Sentrum har og prøvd bilen med diagnose apparatet tilkoblet, temp er OK: smil :

Bør vel skiftet instrument panelet etter hvert.

Prisen for kun panelet på møller er 3900,- Dele lageret mente det kom på ca 6500 å skifte(det var inkludert programmering)

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider



VACN 2018- Powered by Invision Community

Bli medlem
×

Viktig informasjon

Vi har plassert informasjonskapsler/cookies på din enhet for å kunne vise siden slik vi har utviklet den.
Godtar du ikke dette, må du avslutte bruken og forlate vårt nettsted, ellers vil VACN anta du aksepterer dette.