Montere sprekere turbo etter 427000km?

Anbefalte innlegg

Turboen på min langkjørte Passat 2000 PD sier snart takk for seg, og jeg leter etter en ny.

 

En av dem som leverer til OK pris, er Kerma Tdi. Imidlertid så ser jeg at denne er oppgradert med 18% mer "more compressor flow". Jeg har ingen indikasjon på at motoren er slitt. Den bruker lite olje, Ok drivstoff-forbruk og har fulgt alle servicer, men jeg er usikker på på hva mer en oppgradert turbo kan medføre. Jeg vet selvfølgelig at det kommer an på hvordan jeg kjører, men har jeg mer krefter, så kommer jeg til å bruke dem, i hvert fall innimellom.

 

Noen som har noen mening om dette?

 

Hvordan er oppgradert turbo i forhold til chipping?

 

Jeg vurderer også å kjøpe en hel motor med turbo fra et vrak. På den måten har jeg en byttemotor, skulle den ryke.

 

(Se info nedenfor)

 

Garrett VNT-17 drop in upgrade for BEW PD engines. Inclues Smart Actuator with position sensor

 

Brand new direct from Garrett. A great upgrade for BEW Pumpe Duse engines...especially with our KermaWare Q Loader flash programmer and custom chip tuning!

 

Provides estimated 18% more compressor flow over stock.

Garrett

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Må vel følge med en annen chip også?

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Går ikke en tdi magert i utgangspunktet da? og mer luft bør jo ikke være noe problem...wastegaten bør vel event justere med trykket? Men mine løse tanker dette.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Takk for innspill.

 

Joda, Kerma sier: "A great upgrade for BEW Pumpe Duse engines...especially with our KermaWare Q Loader flash programmer and custom chip tuning"

 

Av det tolker jeg at det går både med og uten ytterligere tuning.

 

Jeg er mer skeptisk til hvor lenge motoren holder, og hvor belastende den nye turboen ev. vil være

 

På den annan side; hvis ikke motoren holder, så finnes det jo motorer å få tak i, ev mulighet for overhaling, og da har jeg jo en ny fin turbo og en motor som tåler litt tuning i tillegg

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Går ikke en tdi magert i utgangspunktet da? og mer luft bør jo ikke være noe problem...wastegaten bør vel event justere med trykket? Men mine løse tanker dette.

 

Mener du at den går fett? Hvis den går magert og du vil gi den mer luft så vil du få et alvorlig problem...

 

 

Takk for innspill.

 

Joda, Kerma sier: "A great upgrade for BEW Pumpe Duse engines...especially with our KermaWare Q Loader flash programmer and custom chip tuning"

 

Av det tolker jeg at det går både med og uten ytterligere tuning.

 

Jeg er mer skeptisk til hvor lenge motoren holder, og hvor belastende den nye turboen ev. vil være

 

På den annan side; hvis ikke motoren holder, så finnes det jo motorer å få tak i, ev mulighet for overhaling, og da har jeg jo en ny fin turbo og en motor som tåler litt tuning i tillegg

 

Det at motorn har gått 400kkm+ er ikke nødvendigvis bare negativ. Når blokka m.m. blir produsert så er det "spennening" i blokka, når du da er ute og kjører og motorn blir varm, kald, varm, kald osv. så fører dette til at blokka "setter" seg og spenningene blir mindre. Ikke uten grunn at enkelte racing-blokker har blitt lagra ute et år før de har blitt tatt i bruk.

Problemet ditt er mer om delene som er i motorn er friske fortsatt. Er motorn i god stand, og vedlikeholdt jevnlig så kanskje det går bra. Kommer også litt ann på hvor mye du skal ha ut og hvor mye du skal bruke det du får ut.

 

Det du mest sannsynligvis har er en fin slitekant i hver sylinder, mulige olje-kaneler som er tetta igjen av "seig olje" som har gått for langt, små sprekker i veiv, råder o.l., ovale sylindere, råde-"hull", veiv-lager, dårlige lager, brente/spunnet lager, dårlig regreim, slitte deler i topp, dårlig toppakning osv. hehe :P

 

Hvis det "ikke" gjør noe at motorn din raser, og at det ikke er no problem å skaffe en "ny", så ville jeg nok heller gjort det og overhalt den skikkelig før jeg tok den i bruk. Det koster snodig nok penger å rase en motor. Din nye og fine turbo blir fort litt "tannløs" hvis plutselig får besøk av litt metall fra feks. ventil, stempel e.l. :P

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider



VACN 2018- Powered by Invision Community

Bli medlem
×

Viktig informasjon

Vi har plassert informasjonskapsler/cookies på din enhet for å kunne vise siden slik vi har utviklet den.
Godtar du ikke dette, må du avslutte bruken og forlate vårt nettsted, ellers vil VACN anta du aksepterer dette.