Dimensjon - Vinterdekk 205 / 55 / 17 VS 225 / 45 / 17

Anbefalte innlegg

Valg av dekk til S4 aan, sedan 93 modell. Snakket med en forhandler. Mente at 205 var en ukurant dimensjon å skaffe. Dyr var den også.

Mitt kjøremønster er svært variert i fra asfalt til mye snø og is. Kjører nok mest på asfalt. Er redd for at 225 blir for bredt. Slik at bilen flyter oppå slaps snø og søle. Får vel ikke mye styring da..?

MEN, derfor. HAr noen innspill på valg av dimesjon, ikke minst dekkmerke..?

Mvh

TurboCarl

(pt fri for vinterhjul..)

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

205/50-17 vil vel være mer riktig

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

kjør med 225!

er ingen grunn til å velge et smalere dekk på en tung bil som en gammel S.

Jeg har kjørt 205, 215 og 225 vinterdekk på S4/S6 -anbefaler 225.

225 er jo alt. dekkdim på S4..

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

205 er greit hvis du skal ha piggdekk. Smalere dekk "skjærer" seg gjennom snø så piggene får grep i mer fast underlag.

Kjører du mest på bar asfalt går du for 225. Dagens moderne vinterdekk selv med den bredden drenerer vekk snø/slaps uten problem.

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

ja.. men prinsippet er jo det samme uansett om du har pigg eller piggfritt.

la oss si at forakselvekta er 750 kg. da skal de 750 fordeles over et visst antall kvadratcm som er i kontakt med bakken.

en smalere flate skjærer mer gjennom, mens en bredere har mer friksjonsområde.

min erfaring er at det er lite effekt. Jeg merker at mine 225 holder bedre grep på asfalt og snø.

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

ja.. men prinsippet er jo det samme uansett om du har pigg eller piggfritt.

la oss si at forakselvekta er 750 kg. da skal de 750 fordeles over et visst antall kvadratcm som er i kontakt med bakken.

en smalere flate skjærer mer gjennom, mens en bredere har mer friksjonsområde.

min erfaring er at det er lite effekt. Jeg merker at mine 225 holder bedre grep på asfalt og snø.

...arig med så mange innspill---spesiellt de som har praktisk erfaring med vinter dekk på 225 dim... :) :) :).. Praktisk erfaring teller jo mye mer enn hva man tror....

Mvh

Carl E

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

...takk for svar... er ikke kroner det står på...men dimensjon...tror at 205 er mer riktig....

Jeg kjører selv på 225 på C4'n min, men det er først og frems fordi søstersen hadde disse tilovers når hu bytta til 205 og piggdekk på A3n sin. Det hjalp fint lite med både antispinn og esp og hva det måtte være når bilen bare fløt oppå løssnøen, dessuten utgjør det jo veldig lite på utseende, siden dekkene har like høye skuldre.

Mvh

EW

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

VACN 2018- Powered by Invision Community

Bli medlem

Viktig informasjon

Vi har plassert informasjonskapsler/cookies på din enhet for å kunne vise siden slik vi har utviklet den.
Godtar du ikke dette, må du avslutte bruken og forlate vårt nettsted, ellers vil VACN anta du aksepterer dette.