Hjelp. motoren vil ikke starte(AAN)

Anbefalte innlegg

Var ute å kjørte en tur tidligere i dag og alt gikk knirkefritt som vanlig. Men skulle ut no nettopp, vrei tenningen om , motoren gikk kansje en halv omdreining og stoppet , slo av tenningen igjen og en del røyk oste ut fra motoren, opp med panseret og sjekket men så ingenting galt , luktet svidd plastikk. Prøvde å starte igjen og da var den helt død.

Kan det være starteren som har tatt kvelden?

Har ikke prøvd å trille den i gang enda.:confused:

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Opprinnelig postet av Christian bjerga

Var ute å kjørte en tur tidligere i dag og alt gikk knirkefritt som vanlig. Men skulle ut no nettopp, vrei tenningen om , motoren gikk kansje en halv omdreining og stoppet , slo av tenningen igjen og en del røyk oste ut fra motoren, opp med panseret og sjekket men så ingenting galt , luktet svidd plastikk. Prøvde å starte igjen og da var den helt død.

Kan det være starteren som har tatt kvelden?

Har ikke prøvd å trille den i gang enda.:confused:

Sjekk kabelen til starteren, hvis denne sitter løst, vil det bli varmgang i kabelen og brent isolasjon som resultat.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Sjekket feilkoder og der viste det at alt er i orden.

Kan ikke se noen sikringer som har røket heller, med mindre det er en som er gjemt på en lur plass.

Sjekket og kabelen til starteren og den satt fast og virket fin, hvis det var riktig, stemmer det at starteren sitter under turboen?

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Starteren står mot girkassen under grenrør/turbo ja.

 

Har du sjekket coilene? Mulig det er en av de som er svidde?

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Slår starteren inn når du vrir på tenninga eller er den helt død?

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Tror ikke det har noe med coilene å gjøre, som oftest er det jo et enkelt problem når alt er helt dødt, må imidlertid si at jeg likte ikke røykskyen som kom ut fra motoren.

Vrir jeg om tenningen nå så skjer det ingenting.

Hvis det skulle være starteren så må jeg si at det kom som lyn fra klar himmel at den røk, har aldri vert noe tull med å starte motoren. Er det vanlig at den bare poffer i en røyksky når den ryker og at det er noe som bare plutselig skjer, helt uten forvarsel?

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Opprinnelig postet av Christian bjerga

Tror ikke det har noe med coilene å gjøre, som oftest er det jo et enkelt problem når alt er helt dødt, må imidlertid si at jeg likte ikke røykskyen som kom ut fra motoren.

Vrir jeg om tenningen nå så skjer det ingenting.

Hvis det skulle være starteren så må jeg si at det kom som lyn fra klar himmel at den røk, har aldri vert noe tull med å starte motoren. Er det vanlig at den bare poffer i en røyksky når den ryker og at det er noe som bare plutselig skjer, helt uten forvarsel?

 

Dersom starterdrevet har blitt "hengende" på svinghjulet kan nok starteren ha tatt kvelden ja. Kan nok ryke litt også, men en stooor røyksky..? Hmm.

 

Skjer det overhodet ingenting når du vrir på tenninga? Ikke lys i dash'n el noe? El er det ikke liv i starteren bare?

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Vrir jeg om tenningen starter viften og instrumentlysene med lamper og alt, og når jeg prøver å starte blir jo strømmen kuttet til alt det der, men da blir liksom alt helt stille. Var mye traffikk når jeg holdt på så jeg kunne ikke høre et klikk engang.

Jeg har jo fortsatt muligheten til å trille den i gang for å være sikker på at motoren starter (har veldig lyst til det) , men hvis for eksempel starteren har kilt seg fast i svinghjulet som du sier er vel ikke det så lurt.

Det kom ikke en stor røyksky, men det var lett å se at det kom røyk, jeg stormet ut for å sjekke at ikke noe hadde tatt fyr.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Er det noen som kan finne delenummeret på starteren?

Er det en Bosch del eller noe?

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

034 911 023 - starter for AAN og AAR

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Kabelen som går gjennom røret på tvers under bilen kan bli skadet, kjører du uten bunndeksel?

Ellers kan solenoiden på starteren være slitt, men da bør du i hverfall høre et klikk..

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Nei bunndekselet er på, er sikker no på at jeg ikke hører et klikk, er totalt stille når tenningen vris om til start.

Snakket nettopp med et verksted som har litt peil. på sånne biler og de sa det var et vanlig problem med en eller annen kabel som eiret og til slutt kortsluttet. Løsning - bytt starter. Håper bare det er så enkelt.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Lykke til Bjerga, surt med uvillig bil...

 

Oppdater når du finner feilen takk...

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Ringte til naf i dag for å få den transportert til verksted, men de ville prøve først med å få start på den. Det ble målt et spenningsfall til 11,8 volt når tenningen ble vridd til start, og det er jo ingenting, så ble det prøvd å koble strøm direkte til starteren og heller ikke da skjedde det noe, så konklusjonen ble defekt starter, og bilen ble tauet til verksted. Der ble det lovd fiks bil med ny starter til i morgen, så jeg krysser fingrene på at jeg ikke får en telefon om de har funnet noe mye verre som er galt.

Det som bekymrer meg litt er at de ba om at bilen ble plassert i en bakke slik at de kunne trille den i gang for å få den inn på verkstedet, jeg sa "er ikke det litt skummelt med tanke på at starteren muligens er kilt fast i svinghjulet?" - og svaret var " det er ikke noe problem".

Jeg hvet no ikke men de skal no få punge ut om de lager tannhjulsalat av svinghjulet mitt. Eller funker det ikke sånn?

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Hvis motoren starter vil hastigheten på svinghjulet som oftest sende tannhjulet på starteren inn igjen og vekk fra tannkransen på svinghjulet, det er sånn det er ment å virke.. :)

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Opprinnelig postet av Eyvind Spangen

Hvis motoren starter vil hastigheten på svinghjulet som oftest sende tannhjulet på starteren inn igjen og vekk fra tannkransen på svinghjulet, det er sånn det er ment å virke.. :)

 

Ment å virke ja. Har vært borti ødelagt startkrans fordi dette IKKE skjedde. Ikke for å skremme. Og jeg har bare sett det noen få ganger, så det er ikke noe vanlig problem. Men kanskje smart å ha det i bakhodet uansett.

 

Good luck

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Da var bilen i gang igjen, det var som de trodde, en ledning som går fra starteren og inn i motoren!! - tror jeg det var .som hadde eiret og blitt brent over med resultat i kortsluttet starter. Så 2500kr fattigere er bilen i orden igjen.:)

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider



VACN 2018- Powered by Invision Community

Bli medlem
×

Viktig informasjon

Vi har plassert informasjonskapsler/cookies på din enhet for å kunne vise siden slik vi har utviklet den.
Godtar du ikke dette, må du avslutte bruken og forlate vårt nettsted, ellers vil VACN anta du aksepterer dette.