KW Coil overs--> camber og senking???

Anbefalte innlegg

Noen som kan hjelpe meg litt(kanskje dere som har samme senke sett, og samme type bil) :tilber:: klø :

Sliter litt med camber, sliter ut dekkene mine framme: bh :

 

Har KW Colidovers Tr.3, lurer på om dere sliter dekkene som meg? Dem er helt utslitt på innsidene: gråter :

Og vis ikke, hva har dere gjordt for å ikke slite dekk?

 

Hva er innstillingene på camber deres?

 

 

Er det slik at jeg må skaffe meg CPP Adjustable Control Arms, for å justere inn camber`en?

Dem er jo stein dyre(7500SEK i Sverige, og da var han ikke sikker om han fikk tak i dem).

Eller ca $330 for dem i USA(heller ikke sikker for å få tak på dem der heller): bh :

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Camber på din bil ( RS4? ) kan ikke justeres individuelt ( ett og ett hjul ) på foraksel. Her er eneste muligheten å kunne korrigere litt ved å sideforskyve traversen. Det avhenger da av at bilens camber er positiv på den ene siden og negativ på den andre. Er begge negative eller positive oppnår man bare mer negativt/positivt ved å sideforskyve traversen og man er like langt.

 

Skulle det derimot vise seg at alle vinklene til tross senk og dekkslitasje faktisk er innenfor målene, ville jeg satt spissing litt mer positiv. Pga dekkenes skrubberadie vil en motorsterk bil ofte slite dekk på innsiden, selv om vinklene tilsynelatende er i orden. Kanskje kan det løse problemet.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Camber på din bil ( RS4? ) kan ikke justeres individuelt ( ett og ett hjul ) på foraksel. Her er eneste muligheten å kunne korrigere litt ved å sideforskyve traversen. Det avhenger da av at bilens camber er positiv på den ene siden og negativ på den andre. Er begge negative eller positive oppnår man bare mer negativt/positivt ved å sideforskyve traversen og man er like langt.

 

Skulle det derimot vise seg at alle vinklene til tross senk og dekkslitasje faktisk er innenfor målene, ville jeg satt spissing litt mer positiv. Pga dekkenes skrubberadie vil en motorsterk bil ofte slite dekk på innsiden, selv om vinklene tilsynelatende er i orden. Kanskje kan det løse problemet.

Slitrer på innsidene på begge dekkene. Og det er faktisk ganske mye, jeg har levert inn bilen for justering, men dem(verkstedet) ville ikke greie å justere det inn, pga allfor skjeivt. Om det er positivt eller negativt slitasje på innsidene av dekkene vet ikke jeg, men som sakt det er innsidene som slites.

Det er ikke mønster på innsiden, mens dekkene er nesten som nye på utsiden(ihvertfall 6mm kanskje mer mønster dybde).

 

Jeg kan ikke sjekke papirene(fra camber målingene fra verksted) om hvor skjeivt det er, pga er på jobb(offshore). Men gale var/er det ihvertfall : bh :

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Slitasje på innsiden kan skyldes såvidt jeg kan skjønne tre ting:

 

For liten spissing ( toe-in ) = dekkene "skrever"

 

For mye negativ camber ( hjulet heller inn i topp )

 

Feil innpress på felger som gir forandring av dekkets skrubberadie. Skrubberadien kan som sagt også føre til slitasje på innsiden uansett om vinklene og felgenes innpress er innenfor toleranse.

 

Om verkstedet konstaterte at camberen er feil pga senking, er jeg redd det ikke er så mye å få gjort noe med uten å modifisere/montere noe annet enn originaldeler. De bærearmene du har linket til ser ut til å være akkurat det du trenger, men tenk da på at hjulet havner lenger ut mot skjermkanten i topp. Er det plass til det???

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Slitasje på innsiden kan skyldes såvidt jeg kan skjønne tre ting:

 

For liten spissing ( toe-in ) = dekkene "skrever"

 

For mye negativ camber ( hjulet heller inn i topp )

 

Feil innpress på felger som gir forandring av dekkets skrubberadie. Skrubberadien kan som sagt også føre til slitasje på innsiden uansett om vinklene og felgenes innpress er innenfor toleranse.

 

Om verkstedet konstaterte at camberen er feil pga senking, er jeg redd det ikke er så mye å få gjort noe med uten å modifisere/montere noe annet enn originaldeler. De bærearmene du har linket til ser ut til å være akkurat det du trenger, men tenk da på at hjulet havner lenger ut mot skjermkanten i topp. Er det plass til det???

Ja, det kan hjelpe, men er ikke så lett å få tak på da : bh :

 

De bærearmene du har linket til ser ut til å være akkurat det du trenger, men tenk da på at hjulet havner lenger ut mot skjermkanten i topp. Er det plass til det???
hmmm

Det var noe å tenke på ja: klø :

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Skulle jo vært tingen det der.

Men du bør jo nesten ha plass ellers må du skifte felger til noen med et annet inpress.

Men vil tippe du ikke har så mye mer en 30minutter utenfor kansje så mye som en grad.

men det er ikke snakk om allverdens med å justere en grad ut.

 

men hvorfor kunne kansje ikke AWE skaffe?

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Skulle jo vært tingen det der.

Men du bør jo nesten ha plass ellers må du skifte felger til noen med et annet inpress.

Men vil tippe du ikke har så mye mer en 30minutter utenfor kansje så mye som en grad.

men det er ikke snakk om allverdens med å justere en grad ut.

 

men hvorfor kunne kansje ikke AWE skaffe?

Det enkleste er om dem Adjustable Control Arms er å få tak på. MEN det var/er ikke så lett det. Har snakt med PM Racing i Sverige, og dem sier at CPP(som lager disse Adjustable Control Arms greiene) er konk eller noe, og kan ikke få tak på delene. Og ville dem få tak på dem skulle de koste rundt 7500SEK: faint :

 

Kjøpe nye felger...

Hmm, ikke bra det nei : bh :

Men impresset skal det ut eller inn(mer eller mindre impress for evt rette på dette)?

 

Men vil tippe du ikke har så mye mer en 30minutter utenfor kansje så mye som en grad. men det er ikke snakk om allverdens med å justere en grad ut.

Denne forstod jeg ikke :confused:

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Det som er hoved problemet her er at du kjører som en kjerring! Hvis du kjører mye hardere så vil du slite mere på ytterkant av dekket, ergo vil dekket bli slitt over hele flaten: smil :: rolleyes: smil :

 

Og så til det seriøse svaret;)

 

Jeg hadde ikke bekymret meg så veldig over camberen i første omgang, men heller sett på de tingene som er lette fikse og da sett hvor mye forbedering du kunne få.

 

Hvilken felg / dekk dimensjon bruker du og hva er innpresset på felgene?

 

Hvor langt har bilen gått? Nermer du deg 100.000km eller mer kan du bytte det meste av foringer under bilen, da disse hvistnok er identiske med allt i A4 rekken, (feks A4 1.8T) og får mye mere juling på en RS4. Når de begyner å bli dårlige flytter hjulet seg endel i forhold til hjulvinkel innstillingen under kjøring. Powerflex har et kit til RS4 (også A4, S4)

 

Spissing er veldig viktig å ha riktig for å ungå sporing og dekkslitasje, så når du har byttet foringene kan du "eksperimentere" litt med den.

 

Grader deles inn i minutter når det er mindre enn en grad (1º). På samme måte som en centimeter deles inn i millimeter når det er mindre enn en centimeter.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Det som er hoved problemet her er at du kjører som en kjerring! Hvis du kjører mye hardere så vil du slite mere på ytterkant av dekket, ergo vil dekket bli slitt over hele flaten: smil :: rolleyes: smil :

 

Og så til det seriøse svaret;)

 

Jeg hadde ikke bekymret meg så veldig over camberen i første omgang, men heller sett på de tingene som er lette fikse og da sett hvor mye forbedering du kunne få.

 

Hvilken felg / dekk dimensjon bruker du og hva er innpresset på felgene?

 

Hvor langt har bilen gått? Nermer du deg 100.000km eller mer kan du bytte det meste av foringer under bilen, da disse hvistnok er identiske med allt i A4 rekken, (feks A4 1.8T) og får mye mere juling på en RS4. Når de begyner å bli dårlige flytter hjulet seg endel i forhold til hjulvinkel innstillingen under kjøring. Powerflex har et kit til RS4 (også A4, S4)

 

Spissing er veldig viktig å ha riktig for å ungå sporing og dekkslitasje, så når du har byttet foringene kan du "eksperimentere" litt med den.

 

Grader deles inn i minutter når det er mindre enn en grad (1º). På samme måte som en centimeter deles inn i millimeter når det er mindre enn en centimeter.

Hmmm, tror ikje det er noe galt med råkjøringen min, der går det så det kviner i dekkene : smil :

 

Bilen har gått ca 160Tkm nå, men dem sa ingenting om at resten av understelle/forringer er/var utslitt.

Å bytte ut til Powerflex er jo bra, men en himla stor jobb om en ska bytte hele pakken da? Skal sjekke dette opp litt nærmere og :)

 

Grader = minutter, ok, da er jeg mer med : dum :

 

 

Dekk/felg

10"x19" BBS felger på 265/30/19 dekk

Og impresset mener jeg var 20(husker ikke helt det i hode nå, men rimlig sikker på det)

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Som jeg skrev i den andre tråden.... riktig justering av spissing kan kompeserer for mye negativ camber.

 

men først få målt hvor mange grader camberen din er..

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Hmmm, tror ikje det er noe galt med råkjøringen min, der går det så det kviner i dekkene : smil :

 

Bilen har gått ca 160Tkm nå, men dem sa ingenting om at resten av understelle/forringer er/var utslitt.

Å bytte ut til Powerflex er jo bra, men en himla stor jobb om en ska bytte hele pakken da? Skal sjekke dette opp litt nærmere og :)

 

Grader = minutter, ok, da er jeg mer med : dum :

 

 

Dekk/felg

10"x19" BBS felger på 265/30/19 dekk

Og impresset mener jeg var 20(husker ikke helt det i hode nå, men rimlig sikker på det)

 

 

Våre har gått ca 120Tkm. Vi har byttet på min fars, og jeg holder på å bytte på min.

Jeg merket selv at foringene på min var dårlige før noen fortalte meg det;)

Bilen blir mye finere å kjøre, mere retningsstabil osv.

Egentlig kunne man ha byttet foringer den dagen bilen ble kjørt ut av butikken fordi de egentlig er beregnet til vanlig A4 og ikke påkjenningene til en RS4.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

det dere skulle hatt er a-symetriske foringer...camberkit...sånn at dere får dratt inn bærebruene...helst negativ camber enn positiv...men den blir da bedre å kjøre med positiv camber...er noe som slites med på flere biler...byne å dra til sidene traverser får da bilen til å se og oppføre seg som om den er skakk...da slites dekka hvertfall skal en tro...

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Det enkleste er om dem Adjustable Control Arms er å få tak på. MEN det var/er ikke så lett det. Har snakt med PM Racing i Sverige, og dem sier at CPP(som lager disse Adjustable Control Arms greiene) er konk eller noe, og kan ikke få tak på delene. Og ville dem få tak på dem skulle de koste rundt 7500SEK: faint :

 

Kjøpe nye felger...

Hmm, ikke bra det nei : bh :

Men impresset skal det ut eller inn(mer eller mindre impress for evt rette på dette)?

 

Denne forstod jeg ikke :confused:

 

1 grad = 60 minutter (mener jeg å huske)

 

har du et20 må du feks ha et22 for å rette.

 

men tror det er så lite at det ikke vil merkes nesten. (hvis de ikke ligger kliss i kanten slik de er nå da)

 

Men som nevnt foringer kan ha mye å si.

Å ikke minst hvis en bære kule eller to er slitt.

 

Se på forstillings lappen hvor mye skjev den er og om det er på begge sider.

 

Hvor har du tatt forstillings kontrollen henne ?

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

1 grad = 60 minutter (mener jeg å huske)

 

har du et20 må du feks ha et22 for å rette.

 

men tror det er så lite at det ikke vil merkes nesten. (hvis de ikke ligger kliss i kanten slik de er nå da)

 

Men som nevnt foringer kan ha mye å si.

Å ikke minst hvis en bære kule eller to er slitt.

 

Se på forstillings lappen hvor mye skjev den er og om det er på begge sider.

 

Hvor har du tatt forstillings kontrollen henne ?

Dekkene ligger nesten til kanten, men det er nå en liten klaring.

Har som sagt kjøpt nye forringer til hele understellet. Hvor mye det er slitt vet jeg ikke, men har alltids tenkt på å bytte til slike forringer, og nå fikk jeg en sjangs/unnskyldning til det : rock :

Bære kulene vet jeg ikke, men dem kjennes stødige når jeg drar i dekkene og i stagene under bile, så dem må være bra. Så tror nok dem er bra.

Ja den lappen skal jeg se på når jeg kommer heim at :)

Tok forstillings kontrollen på lokalen(på Mosterøy).

 

For å få mer et, kan jeg bare space ut med spacers

 

 

Beste bilde for å se kanten og dekkene(liten sving i hjule da)

 

11728086264635abda65da1.jpg

b8ee550b0d54aac9d12185b188c85480.jpg

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Dekkene ligger nesten til kanten, men det er nå en liten klaring.

Har som sagt kjøpt nye forringer til hele understellet. Hvor mye det er slitt vet jeg ikke, men har alltids tenkt på å bytte til slike forringer, og nå fikk jeg en sjangs/unnskyldning til det : rock :

Bære kulene vet jeg ikke, men dem kjennes stødige når jeg drar i dekkene og i stagene under bile, så dem må være bra. Så tror nok dem er bra.

Ja den lappen skal jeg se på når jeg kommer heim at :)

Tok forstillings kontrollen på lokalen(på Mosterøy).

 

For å få mer et, kan jeg bare space ut med spacers

 

 

Beste bilde for å se kanten og dekkene(liten sving i hjule da)

 

]

 

Spacer = lavere innpress..

 

Hadde vert litt lettere å sett uten sving på hjulene ja :)

Jada fine unskyldning til å bytte ti noe bedre..

så får vi vente å se hva det står på pappirene dine

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Alternativ til CPP sine armer kan være disse foringene med eksenter produsert i ca samme materiale som powerflex foringene. Har vel noe mindre justeringsområde men bør fungere.

 

http://www.k-mac.com/

http://www.k-mac.com/Kmac_catalog.pdf

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Alternativ til CPP sine armer kan være disse foringene med eksenter produsert i ca samme materiale som powerflex foringene. Har vel noe mindre justeringsområde men bør fungere.

 

http://www.k-mac.com/

http://www.k-mac.com/Kmac_catalog.pdf

 

 

Hvordan funker egentlig dette? Utifra bildene så ser det ut som det er øvre demper innfestning, men justerer man da camber kun med demperen: klø : Her må jeg ærlig innrømme at jeg har lite peiling på hvordan man faktisk gjør justeringen.

 

Er det noen som kan forklare litt, gjerne med noen bilder fra etka?

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Hvordan funker egentlig dette? Utifra bildene så ser det ut som det er øvre demper innfestning, men justerer man da camber kun med demperen: klø : Her må jeg ærlig innrømme at jeg har lite peiling på hvordan man faktisk gjør justeringen.

 

Er det noen som kan forklare litt, gjerne med noen bilder fra etka?

 

Tror ikke det er øvre demper, men de øvre, indre foringene til bærearmene. Disse kan man lage med eksentrisk hull, slik at hvis man vrir på de, flytter man ut og inn de øvre armene. Blir litt samme prinsippet som justerbare armer, bare at man heller tar justeringen i foringen.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Her er Hjulstillingsskjema

Skjevt her ja :(

Hjulstillingsskjema.jpg

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Alternativ til CPP sine armer kan være disse foringene med eksenter produsert i ca samme materiale som powerflex foringene. Har vel noe mindre justeringsområde men bør fungere.

 

http://www.k-mac.com/

http://www.k-mac.com/Kmac_catalog.pdf

hmmmm

Følge denne topicen så vil ikke dette la seg gjøre pga at det er multilink oppheng som er på bilen.

 

D2 har noe lignede, men det er visst kun til McPerson oppheng

3-1.jpg

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

hmmmm

Følge denne topicen så vil ikke dette la seg gjøre pga at det er multilink oppheng som er på bilen.

 

D2 har noe lignede, men det er visst kun til McPerson oppheng

3-1.jpg

 

 

De jeg refererte til er ikke den typen du har lagt ut bilde av.

Er som Lars Olav Tveito skriver.

 

Dette er foringer ala powerflex i materiale og oppbygning som man bytter de indre øvre foringene i berearmene med.

Disse har en større stålhylse en normale powerflex foringer som igjen har eksentrisk hull så bærearmene kan justeres inn / ut for camber og castor.

Justeres da ved å vri festeboltene til armene til ønsket posisjon for så å trekke til mutterene.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

De jeg refererte til er ikke den typen du har lagt ut bilde av.

Er som Lars Olav Tveito skriver.

 

Dette er foringer ala powerflex i materiale og oppbygning som man bytter de indre øvre foringene i berearmene med.

Disse har en større stålhylse en normale powerflex foringer som igjen har eksentrisk hull så bærearmene kan justeres inn / ut for camber og castor.

Justeres da ved å vri festeboltene til armene til ønsket posisjon for så å trekke til mutterene.

Jepp, så det nå ja :)

 

Skal sjekke opp i det og : smil :

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Hvordan funker egentlig dette? Utifra bildene så ser det ut som det er øvre demper innfestning, men justerer man da camber kun med demperen: klø : Her må jeg ærlig innrømme at jeg har lite peiling på hvordan man faktisk gjør justeringen.

 

Er det noen som kan forklare litt, gjerne med noen bilder fra etka?

 

Man bytter ut de indre øvre foringene i bære armene....

Men isteden for at bolten man fester med sitter mitt i foringa er bolten oval slik at den ikke er mitt i senter lenger....så kan man justere skruen hvor langt ut av senter man vil ha den.

Og da vil man flytte armen utover eller innover

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Man bytter ut de indre øvre foringene i bære armene....

Men isteden for at bolten man fester med sitter mitt i foringa er bolten oval slik at den ikke er mitt i senter lenger....så kan man justere skruen hvor langt ut av senter man vil ha den.

Og da vil man flytte armen utover eller innover

Dette ser jo bra ut da(foruten at jeg har kjøp alle Powerflex forringene då : dum : men det blir kjekt med Powerflex forringene og :) )

Men er det nummer 3 på bilde her man bytter ut?

 

AudiA4.jpg

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider



VACN 2018- Powered by Invision Community

Bli medlem
×

Viktig informasjon

Vi har plassert informasjonskapsler/cookies på din enhet for å kunne vise siden slik vi har utviklet den.
Godtar du ikke dette, må du avslutte bruken og forlate vårt nettsted, ellers vil VACN anta du aksepterer dette.