Dårlig varme i varemeapparat. 1,9 TDI

Anbefalte innlegg

Har en bror som har en Galazy(sharan) 1,9 tdi.115hk Han får ikke varme inne i bilen, han har skiftet termostat uten at det hjalp: bh : Hvis han tyner den opp en lang bakke får han varme, men den forsvinner igjen fort når han kommer på en flate. Motortemp ligger på 90 grader.

Er det noen som har noen tips til hva det kan være?

Alle svar mottas med stor takk:)

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Han har automatisk klima og manuell gir....

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Sliten vannpumpe ( dårlig sirkulasjon ), tett varmeregister, defekt reguleringsventil for varme ( enten den på vannslangene eller selve reguleringsmotoren for temperaturspjeld inni dashboardet ), defekt kjørevarmer ( Webasto eller Eberspächer ) om bilen er utstyrt med det.

Ellers gir ofte en moderne TDI motor fra seg svært lite varme pga høy utnyttelse av dieseln og lite overskuddsvarme. Følgelig blir det ikke mye varme i varmeapparatet. Er bilen import er det ikke sikkert den har en slik tilleggs/kjørevarmer som sørger for å holde motortempen på 90 grader og da blir den nok kald på vinterstid.

Det som derimot er litt rart er at motortemp viser 90 : klø :

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

takker for tips, ja det med motortempen er litt rart...

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Har en A6 1,9TDI 115hk med nøyaktig samme symtomer. Motoren blir 90 grader i oppoverbakke med detter igjen på slettene, varmeapparatet er ikke spesielt bra!! Har da i tillegg en el-kjølevifte som går på fullt selv om motoren er kald?( men denne hører sammen med klima-anlegget)

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Har en A6 1,9TDI 115hk med nøyaktig samme symtomer. Motoren blir 90 grader i oppoverbakke med detter igjen på slettene, varmeapparatet er ikke spesielt bra!! Har da i tillegg en el-kjølevifte som går på fullt selv om motoren er kald?( men denne hører sammen med klima-anlegget)

Det som er rart med 1,9'en til min bror er at den ligger på 90 på flat mark også, den stiger litt ekstra i oppover bakke...

Ja, sånn er mitt klima anlegg også, hvis du slår av kjøledelen på klimaen så slokner den, så er det i allefall på 97 A4, jeg trykker på den snøkrystallen....

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Tipper at termostaten er synderen her.

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Sliten vannpumpe ( dårlig sirkulasjon ), tett varmeregister, defekt reguleringsventil for varme ( enten den på vannslangene eller selve reguleringsmotoren for temperaturspjeld inni dashboardet ), defekt kjørevarmer ( Webasto eller Eberspächer ) om bilen er utstyrt med det.

Ellers gir ofte en moderne TDI motor fra seg svært lite varme pga høy utnyttelse av dieseln og lite overskuddsvarme. Følgelig blir det ikke mye varme i varmeapparatet. Er bilen import er det ikke sikkert den har en slik tilleggs/kjørevarmer som sørger for å holde motortempen på 90 grader og da blir den nok kald på vinterstid.

Det som derimot er litt rart er at motortemp viser 90 : klø :

Den reguleringsventilen på vannslangen, hvor sitter den sånn ca?

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Den reguleringsventilen på vannslangen, hvor sitter den sånn ca?

Hvis jeg ikke er helt på jordet så tenker jeg den sitter på torpedoveggen.

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Hvis jeg ikke er helt på jordet så tenker jeg den sitter på torpedoveggen.

Usikker, men i nærheten av torpedoveggen tipper jeg også.

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

VACN 2018- Powered by Invision Community

Bli medlem

Viktig informasjon

Vi har plassert informasjonskapsler/cookies på din enhet for å kunne vise siden slik vi har utviklet den.
Godtar du ikke dette, må du avslutte bruken og forlate vårt nettsted, ellers vil VACN anta du aksepterer dette.