#1 Skrevet Oktober 31, 2007 Solgte en 7a topp, som nå har vist seg, etter en vask å ha sprekker imellom Plugghull & ventilsete. Kjøper sier at EBB ikke ville bruke denne toppen pågrunnlag av sprekkene, og vil ha tilbake pengene. Men på EVO.no forumet så skriver jo EBB at det er uvesentlig om toppen har sprekker der. http://www.evo.no/index.php?name=PNphpBB2&file=viewtopic&t=7166&highlight=aan+topp Skjønner jo jeg å at det ikke er en fordel, men som han skriver i tråden så har det aldri skjedd noe galt med topper som har sprekker der, Samt at han skriver at "sprekkene kommer uansett, så hvorfor bry seg?" Har for lite greie på dette så håper noen kan komme med veiledne svar Bilder av 'skaden' 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#2 Skrevet Oktober 31, 2007 Som ryktene sier er det nesten umulig å finne en 5syl 20v topp uten disse sprekkene. Skal vist være litt lettere å finne en 7A men uansett: De motorbyggere jeg har snakket med har sagt at disse er sprekkene er ufarlige og stopper som regel rett under ventil setet. Hva med å ringe direkte til EBB å spørre hvorfor han sier en ting til noen mens han skriver noe annet på nett? Finner man en sprekk fri topp vil den uansett sprekke etter kort tid etter min mening... spesielt hvis man skal ha endel effekt. 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#3 Skrevet Oktober 31, 2007 EBB klaga ikke på min topp å den hadde de samme sprekkene. 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#4 Skrevet Oktober 31, 2007 Ifølge verkstedmanualen for bl.a 3B motorene skal ikke disse sprekkene ha noen betydning for levetiden, så lenge de ikke går forbi de første gjengene i plugghullet... 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#5 Skrevet Oktober 31, 2007 Sånn som min var.. Jeg fikk heldigvis tak i en strøken 7A topp som kun var gått 110k km. 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#6 Skrevet Oktober 31, 2007 Jeg kjenner ikke detaljer om disse motorene så bare generelt: Noen motorer er konstruert slik at de FÅR sprekker samtidig som at sprekkene ikke fører til mer skade. I slikt tilfelle er en slik topp med sprekker i normal stand for vedkommende type. Spørsmålet er i hvilken tilstand toppen er solgt som (hva du har sagt, som er skrevet i kontrakt, som kjøper har forstått). Er det en topp i FEILFRI stand (uten sprekker) eller NORMAL stand (med sprekker) ? Jeg forutsetter at selger ikke har visst om dette generelle problemet eller at sin egen topp også hadde slike sprekker, for da hadde det jo blitt opplyst av selger ved salget og diskusjonen ikke dukket opp. Dette er vel dermed en overraskelse for selger og kjøper ? Da vil en minnelig løsning være å tilby å ta i retur, for å selge til andre ? Hver av partene deler på utgiftene så langt (vask, porto, etc) siden begge var i god tro - det koster å lære.... 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#7 Skrevet Februar 5, 2008 Hva ble konklusjonen her ? 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...