Bor det en fotograf i deg, vis bildene dine

Anbefalte innlegg

Kom over en artig teknikk i ps her om dagen.

Valdres_108strekt.sized.jpg

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Og denne teknikken var?:) Kult bilde!

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Kan slenge ut to stk:)

Bilde nummer er av Lupoen etter 2 mil på dårlig grusvei, med nylagt rullegrus halve strekninga

Picture060-1.jpg

Bilde nummer to er rett og slett bare et bilde fra hytta, blikkstille vann:)

Picture085-1.jpg

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Bilde nummer to er rett og slett bare et bilde fra hytta, blikkstille vann:)

Meget bra bortsett fra for mye himmel og de greiene i vannet (garn?).

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Fult klar over at tauet i vannet ikke er estetisk:P Men er fortøyningen til hvor båten pleier og ligge. Og siden det ikke er min båt, ville jeg ikke kappe det av:) At det var litt mye himmel kan man redigere enkelt!

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Må si meg uenig i at det var for mye himmel, syntes det var perfekt jeg utenom fortyøningen. Men nå er jo ikke jeg noen fotograf. Hadde blitt rart med mindre himmel tror jeg: klø :

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Bilde var flott :) Eneste jeg også kan gi som konstruktiv kritikk, som en igjen skal bli bedre av er, at horisonten kanskje er en anelse skeiv?

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

I følge Rule of thirds så er det for mye himmel, men det er en fin symetri i bildet, sentralperspektivet hadde vært kjempeflott om bildet var beskjært litt mer i høyre kant.

Du vet, Learn the rules, then break them ;)

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

I følge Rule of thirds så er det for mye himmel, men det er en fin symetri i bildet, sentralperspektivet hadde vært kjempeflott om bildet var beskjært litt mer i høyre kant.

Du vet, Learn the rules, then break them ;)

Helt enig at det er ett flott bilde, men det kunne blitt enda bedre ;)

Ser man på bilder av kjente landskapsfotografer så har de også med litt av stranda for å skape enda mere dybde i bildet.

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Helt enig at det er ett flott bilde, men det kunne blitt enda bedre ;)

Ser man på bilder av kjente landskapsfotografer så har de også med litt av stranda for å skape enda mere dybde i bildet.

Det er helt riktig :) Akkurat ferdig med "Fotografi" av John Hedgecoe, mye vettugt der :)

[
Det midterste bildet var desidert best :) Artig om du også legger ut exif ;)

Selv ga jeg faen i alt som heter "regler" og knipsa dette nå nettopp :D

20080729_Natur_031_copy.sized.jpg

30/sek F/3,5 22 mm ISO 100

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Det er helt riktig :) Akkurat ferdig med "Fotografi" av John Hedgecoe, mye vettugt der :)

Selv ga jeg faen i alt som heter "regler" og knipsa dette nå nettopp :D

20080729_Natur_031_copy.sized.jpg

30/sek F/3,5 22 mm ISO 100

Knallbilde Joachim : smil :

Kommer nå regnvåt inn etter en bomtur til Ekeberg.....

Hølja ned akkurat når vi hadde rigga stativet : gråter :

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Hadde det ikke vært for at det er midt på natta og jeg er trøtt, hadde jeg gått ut og forsøkt å knipsa noen bilder av lynene rundt her. Det har holdt på i over en time snart. Ligger rett over fjella på andre siden av fjorden. Kan legge ut bilde av området i morra.

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

var ute å prøvde å ta bilde av lynet jeg også, men det gikk ikke.. Fikk meg EOS 400 i går, med 18-55 kit objektiv og sigma 70-300 objektiv.

Har lite peiling på lukketider og blending, men prøver så godt jeg kan!

Joachim: hvordan får du den rammen rundt bildet?

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Takk takk John-Arne. Jeg stod på taket på tilbygget og tok bildet over åsen mot Nittedal. Så kom regnet og jeg gikk inn i tilbygget. Like tørr hele tiden :P

var ute å prøvde å ta bilde av lynet jeg også, men det gikk ikke.. Fikk meg EOS 400 i går, med 18-55 kit objektiv og sigma 70-300 objektiv.

Har lite peiling på lukketider og blending, men prøver så godt jeg kan!

Joachim: hvordan får du den rammen rundt bildet?

Rammen på bildet legger jeg på i photoshop. Der er det mange muligheter for å lage slike. bare å google frames og photoshop så finner du de :)

Jeg har brukt kitobjektivet til mitt Eos 400. Brukte stativ og fjernkontroll forøvrig :)

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Etter en dyvåt Andreas og John Arne på ekeberg uten noen bilder:( gikk jeg hjem og stillte meg på balkongen og fikk knipset dette bildet og et par andre...

Lukker 20 sek, blender F10, ISO 400

IMG_1162.JPG

Edit: Manuel fokus, satt på uendelig.

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Stilig. Fant ut det med ramme nå ;) takker..

Jeg har et stativ som jeg fant frem i dag, men fjernkontroll? Hvor får jeg tak i det?

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Jeg har et stativ som jeg fant frem i dag, men fjernkontroll? Hvor får jeg tak i det?

Du får det de fleste steder man kjøper fotoutstyr.

Jeg har en tråd-fjernkontrol, men man får også kjøpt trådløse.

De trådløse har jeg forøvrig hørt ikke er så bra, fordi man er avhengig av at man er foran kamera når man trykker på de.

Fordelen med fjernkontroll er at man reduserer risikoen for vibrasjoner i kamera når man trykker ned utløserknappen. Om man ikke har fjernkontroll kan man bruker selvutløseren på kamera. Da får kamera "ristet fra seg" før eksponeringen begynner :)

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Det får du kjøpt i noen fotosjapper. Det er IR mottaker på alle Cannon digital SLR. Jeg bruker en gammel fjernkontroll beregnet for et eldre analogt kamera. Den heter RC-1.

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

ok.. artig!

JEg har ekstremt mye å lære merker jeg!

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

ok.. artig!

JEg har ekstremt mye å lære merker jeg!

Læringkurven er heldigvis ganske bratt :D Jeg har ikke hatt DSLR lenger enn siden 17 mai ;)

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Finnes endel bra bøker da :)

http://www.bokkilden.no/SamboWeb/produkt.do?produktId=3103333&rom=MP

Scott kelby har skrevet to bøker jeg personlig syntes er geniale.

Det er på norsk på bokklilden.no (oversatt fra engelsk)

Kan også kjøpes på amazon.com på engelsk, noe jeg har gjort, går fint å lese, merk også at det ikke er toll eller mva på bøker :D

Bøkene hans er geniale, da han ikke skriver så mye tørr teori om hvordan et kamera er oppbygd, hva som skjer osv.

Han beskriver opplegget i bøkene sine slik, du er på fototur med en kompis som er flink å ta bilder, dere snubler innom ulike ting å ta bilder av, og han sier hvordan du best mulig bør gjøre dette :) Og hva innstillinger du bør benytte, og hva du bør tenke på etc :D veldig lærerike spør du meg :)

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

konge! Den boken må jeg skaffe meg.. Tror det må bli på norsk, da mine leseferdigheter ikke er så bra :/ (brukte 3 mnd på hvor mye veide elvis da han døde) hehe..

Nei, sambo får nok lese den og fortelle meg hehe..

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Om du ser på linken så kjøper du volum 1 og 2 i ett :) Begge er et must :D

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

VACN 2018- Powered by Invision Community

Bli medlem

Viktig informasjon

Vi har plassert informasjonskapsler/cookies på din enhet for å kunne vise siden slik vi har utviklet den.
Godtar du ikke dette, må du avslutte bruken og forlate vårt nettsted, ellers vil VACN anta du aksepterer dette.