Bor det en fotograf i deg, vis bildene dine

Anbefalte innlegg

Rått øye på hunden din! Digger blå øyne på hunder! Gir et skikkelig pchyko-look:p

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

To bilder fra meg, fyr løs;)

Bilde1054copy1.jpg

Bilde1061copy.jpg

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

2 til:)

disse er ikke tatt med speilreflekskamera, så kvaliteten er ikke super:

Bilde223.jpg

Bilde231.jpg

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Har prøvd å lese litt på forumet, men er vanskelig å finne det jeg leiter etter her..

Det jeg lurer på er hvordan man kan ta et bilde hvor fokuset er sterkt både på det som er nært og fjernt.. f.eks en bil mot et fjell som er 500m unna..?

Gjerne forklar det mot mitt kamera som er Canon EOS 450D..

Og for å vise et annet eksempel:

Her er bare nesetuppen på hunden min i fokus mens resten er uklart.. ? hvordan få hele ansiktet klart?

IMG_0053.JPG

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Har prøvd å lese litt på forumet, men er vanskelig å finne det jeg leiter etter her..

Det jeg lurer på er hvordan man kan ta et bilde hvor fokuset er sterkt både på det som er nært og fjernt.. f.eks en bil mot et fjell som er 500m unna..?

Blenderåpning og brennvidde styrer dette.

Du har vel kit objektivet 17-55mm f3,5-5,6 IS, samme som jeg selv bruker.

For å få mest dybdeskarphet bør du bruke objektivet på 17mm og f/9-11 cirka. Så kan du styre lukkertid og isoverdi til å bestemme hvor mye lys som skal komme inn på linsa.

I den andre enden av skalaen har du 55mm og f/5,6. Dette er det minste dybdeskarphet dette objektivet klarer. Bakgrunnen må dog være langt unna om du har noe så stort som en bil som objekt å ta bilde av.

Eksperimenter med en person ute i friluft så ser du dette enklere. Tar du et bilde av personen fra belte og litt over hode, først med en vegg rett bak, og etterpå med en bakgrunn som er langt unna, 100meter kanskje. Bruk samme innstillinger. Se på resultatet og skift innstillinger ut ifra det jeg skreiv over etterpå.

Når fotografer snakker om tema så vil de nevne stor og liten blenderåpning, og det er motsatt av verdien på en måte. f/3,5 er en mye større blenderåpning enn f/5,6. Jo mindre verdi, jo større åpning har objektivet.

Justering av blender virker også inn på hvor mye lys som kommer inn på objektivet. Jo mindre verdi, jo større blenderåpning og jo mer lys får du inn. Men innenfor en iso verdi fra 100-800 i dagslys og lukkertid fra 1/55-1/så rask du trenger kan du heller justere for å få riktig eksponering av lys om du ønsker den rette effekten med dybdeskarphet ut fra blenderåpning.

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Og for å vise et annet eksempel:

Her er bare nesetuppen på hunden min i fokus mens resten er uklart.. ? hvordan få hele ansiktet klart?

I eksempelet ditt har du brukt 39mm brennvidde, blenderåpning f/5, ISO-400 og 1/64 i lukkertid.

Hvis du hadde brukt 17mm brennvidde, blenderåpning f/5,6, ISO-200 og 1/60 i lukkertid så ville du nok fått hele hunden skarp og bakgrunnen her også. Kan godt gå enda mer opp på blenderåpnings verdien, også kan du croppe/klippe bilde for å få vekk ting som 17mm brennvidde for med og du ikke vil ha på bilde.

Jo høyere verdi på brennvidden du har, jo høyere blenderåpning trenger du for å få dybdeskarphet i bilde. og jo høyere verdi du har på blenderåpning, jo høyere iso-verdi og/eller lukkertid trenger du for å kompansere med at høyere verdi på blenderåpningen gir mindre lys og bilde kan bli undereksponert.

Anbefaler deg å skyte i RAW format også, for da kan du fint kompansere i et redigeringsprogram om innstillingene over skulle gjøre bilde for mørkt.

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Se her ja.. Dette var noen supre tips :)

Takker og bukker og dette må nok prøves ut i de nærmeste dagene hehe..

Kommer vel inn noen bilder fra meg her oxo etterhvert..

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Div bilder med lang lukkertid

Hadde etpar lignende her på harddisken jeg tenkte å dele, som minner om dine.

(Disse har ikke jeg tatt.)

miscellaneous_photo_10.jpg

vei.jpg

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

her er et bilde jeg har lagt opp på et annet :) synst det blei litt tøft. Styn i bakgrunnen sett fra Vinsrygg

DSC_0424.jpg

Hunden til svogeren min.

Rase:: Shiba

DSC_0196.jpg

Og så et bilde av en rottweiler. Mye hunder inad i familien :) må vær verdens snillaste hund.

DSC_0102.jpg

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Da har jeg hatt meg en liten Søndagstur i Sørkedalen, og det endte med litt leking i solnedgangen:p

DSC_0006.jpg

DSC_0035.jpg

DSC_0039.jpg

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Da har jeg hatt meg en liten Søndagstur i Sørkedalen, og det endte med litt leking i solnedgangen:p

DSC_0006.jpg

DSC_0035.jpg

DSC_0039.jpg

Sørkedalen :o Bor ikke så langt fra meg du da ;) Bra bilder :D

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Sørkedalen :o Bor ikke så langt fra meg du da ;) Bra bilder :D

Bor rett ved cc-vest jeg, tok bilen fatt for å komme meg på søndagstur ja:P

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Bor rett ved cc-vest jeg, tok bilen fatt for å komme meg på søndagstur ja:P

Du får ta bilen fatt og komme på lokallagstreff på BK Sandvika da ;)

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Du får ta bilen fatt og komme på lokallagstreff på BK Sandvika da ;)

blir vel bank om jeg dukker opp der med en opel combo vel? :P

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Her er noen jeg tok i sommer med ett Ixus 800. Speilrefleks kommer før jul. Konstruktiv kritikk mottas:)

070720081905zcCrBGLYKwY7rAW8Hb.jpg

070720081911BtAFdo8M9FM6tfpoeL.jpg

0707200819279UrWHYwq9uP7kenAWF.jpg

070720081928XGArpTNosDZzYeQzfH.jpg

0707200819383Wxg1ZgKiOxmxu6T49.jpg

0707200819559NHjjQTHkOgedp2WGT.jpg

Nå skal det sies at 2 av disse bildene er tatt fra hesteryggen. Var ikke lett å få gode bilder da.

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Her er noen jeg tok i sommer med ett Ixus 800. Speilrefleks kommer før jul. Konstruktiv kritikk mottas:)

Nå skal det sies at 2 av disse bildene er tatt fra hesteryggen. Var ikke lett å få gode bilder da.

bilde1: nå er jeg ikke noe portrett ekspert men syns kansje det var litt rart beskjært, siden hele øyenbrynet ikke viser, så kunne kansje nesen vist litt mer.

bilde2: rett og slett litt for mye støy, samt i høyre kant viser noe som kansje kunne vert utelatt.

bilde5: der burde (etter min mening) vist mindre av forgrunnen og mer av himmelen (gyldne snitt)

blomst bilde mangler skarphet i farger etc.

Bildene vil bli mye bedre med speilreflex ;)

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Får bidra med noe annet enn natur- og bilbilder denne gangen jeg da ;)

_TL_0392.jpg

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Jeg stiller nok ikke i samme liga som de beste her, men synes dette bilde ble sånn passe. Hakke så mye peiling på kamera heller, men øvelse gjør mester.

PC030022.jpg

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Tok noen bilder på vei til jobb idag, er fortsatt helt nybegynner når det gjelder speilrefleks, men er bedre nå enn de første 100 bildene, synes jeg ihvertfall :P

DSC_0029.jpg

DSC_0038.jpg

DSC_0040.jpg

DSC_0049.jpg

DSC_0064.jpg

DSC_0067.jpg

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Tok noen bilder på vei til jobb idag, er fortsatt helt nybegynner når det gjelder speilrefleks, men er bedre nå enn de første 100 bildene, synes jeg ihvertfall :P

Er vanskelig å se på såååååååååå stooooooooooooore bilder selv på min 22"

Resize de til 800 som er mye mere nettvennlige filer : rolleyes

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Er vanskelig å se på såååååååååå stooooooooooooore bilder selv på min 22"

Resize de til 800 som er mye mere nettvennlige filer : rolleyes

Hos meg står det bare:

"This image has been resized. Click this bar to view the full image. The original image is sized 4066x2722."

og så er bildene samme størrelse som resten av forum-bredden...

Uansett: Bilde nr 2 rota skikkelig med hodet mitt, for man forventer at taket skal være "flatt", altså vannrett men skrånenede ned mot rasbeskyttelsen, så det ser ut som to forskjellige perspektiver :) Ganske morsomt å se på egentlig, og ikke noe dårlig bilde selv om jeg krysser øynene litt :P

Bilde 4 var et fint bilbilde, spesielt hvis målet ditt var å få frem den skikkelig grå, smådisige morgenstemningen. Du har ikke Quattro? (for lite snøsprut bak bakhjulene, og en liten opphopning av snø som minner mistenkelig om håndbrekk-bruk ;))

Det nest siste bildet var også fint, men der kunne du klart deg uten den røde "dingsen" i venstre kant, og hjulene burde vært svingt andre veien, hvis jeg skal pirke ;)

Og som vanlig når jeg kommenterer på folks bilder, så må jeg presisere at jeg er totalt nybegynner og har mindre peiling på foto enn sikkert de fleste av dere, så ta det med en bøtte salt :) Jeg bare synser :D

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

VACN 2018- Powered by Invision Community

Bli medlem

Viktig informasjon

Vi har plassert informasjonskapsler/cookies på din enhet for å kunne vise siden slik vi har utviklet den.
Godtar du ikke dette, må du avslutte bruken og forlate vårt nettsted, ellers vil VACN anta du aksepterer dette.