#1576 Skrevet Mars 6, 2009 Etter mye triksing og prøving frem og tilbake fant jeg ut hvordan jeg skulle få lysere bilde uten Blitz Dette var da ett av de aller første bildene jeg tok utendørs av bil, med speilrefleks. Tips mottas med glede Ett annet jeg tok, som jeg synes var litt fint 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#1577 Skrevet Mars 6, 2009 Etter mye triksing og prøving frem og tilbake fant jeg ut hvordan jeg skulle få lysere bilde uten Blitz Du har en veldig bra og intressant vinkel på det første bildet ditt. Men, du må tenke litt mer på komposisjonen din, og forsøke å få med hele bilen på bildet. (om du ikke ønsker å oppnå en annen effekt, men da må du ha ett enda tettere snitt) Du kan også jobbe litt med hvitbalansen og fokuset ditt, sistnevnte vil bli lettere med stativ Ett tips du og kanskje fler kan ta med dere er å ha med en lommelykt ut når dere skal ta bilder i mørket. Lommelykten er hendig når det egentlig er for mørkt for autofokusen. Lys opp fokuspunktet med lommerlykten og la autofokusen gjøre jobben sin. Slå så av AF og still inn resten av innstillingene dine og ta så bildet. Det siste bildet ditt var fint 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#1578 Skrevet Mars 6, 2009 Ikke på høyde med dere andre, men et bilde jeg er fornøyd med... 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#1579 Skrevet Mars 6, 2009 Du har en veldig bra og intressant vinkel på det første bildet ditt. Men, du må tenke litt mer på komposisjonen din, og forsøke å få med hele bilen på bildet. (om du ikke ønsker å oppnå en annen effekt, men da må du ha ett enda tettere snitt) Du kan også jobbe litt med hvitbalansen og fokuset ditt, sistnevnte vil bli lettere med stativ Ett tips du og kanskje fler kan ta med dere er å ha med en lommelykt ut når dere skal ta bilder i mørket. Lommelykten er hendig når det egentlig er for mørkt for autofokusen. Lys opp fokuspunktet med lommerlykten og la autofokusen gjøre jobben sin. Slå så av AF og still inn resten av innstillingene dine og ta så bildet. Det siste bildet ditt var fint Brukte manuell funksjonen uten autofokus men takk for tipset Hvitbalansen må jeg finne litt mer ut av, og stativ har jeg ikke, enda Vurderer å kjøpe meg ett ministativ 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#1580 Skrevet Mars 7, 2009 (endret) Jeg har også latt meg inspirere av lightbox fotografering. Min aller første gang, å brukte kun downlight lyset i stuetaket. Er jeg inne på noe her?? Bildet er ikke etterbehandlet på noe vis. Kom gjerne med innspill om hvordan jeg kan få det til bedre. Tatt med Canon 350D og kit objektivet. 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#1581 Skrevet Mars 7, 2009 Jeg har også latt meg inspirere av lightbox fotografering. Min aller første gang, å brukte kun downlight lyset i stuetaket. Er jeg inne på noe her?? Bildet er ikke etterbehandlet på noe vis. Kom gjerne med innspill om hvordan jeg kan få det til bedre. Tatt med Canon 350D og kit objektivet. Du er helt klart inne på noe. Du sier du bare har brukt lyset fra stuetaket? Isåfall syns jeg det ble veldig bra:) Bilene blir kanskje litt for små for kit objektivet.. Samt at de blir litt uklare, mest sannsynlig for at de er veldig små. Ikke vet jeg:) Hadde du hatt noen større biler eller ting og sette i "studioet" ditt, ville kanskje resultatet blitt litt bedre:) 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#1582 Skrevet Mars 7, 2009 kanskje ikke så mye å skryte av, er nybegynner 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#1583 Skrevet Mars 7, 2009 kanskje ikke så mye å skryte av, er nybegynner håper det du har tatt bilde av er nøtter eller stein: haha :;) 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#1584 Skrevet Mars 7, 2009 (endret) håper det du har tatt bilde av er nøtter eller stein: haha :;) hm, du ser jo hva jeg har kalt bildet, elg i solnedgang nærbilde av elgen 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#1585 Skrevet Mars 7, 2009 Du er helt klart inne på noe. Du sier du bare har brukt lyset fra stuetaket? Isåfall syns jeg det ble veldig bra:) Bilene blir kanskje litt for små for kit objektivet.. Samt at de blir litt uklare, mest sannsynlig for at de er veldig små. Ikke vet jeg:) Hadde du hatt noen større biler eller ting og sette i "studioet" ditt, ville kanskje resultatet blitt litt bedre:) Takk for tilbakemelding. Ser det egentlig selv at bildet ble litt uklart. Det slo meg igrunn ikke at bilene kunne være i det minste laget. Så da var det bare å gyve løs på en av dåpsgavene til datteren min og en velbrukt håndkontroll:) Det er vel sikkert litt å hente på etterbehandling men jeg har heller ikke gjort noe med disse bildene. 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#1586 Skrevet Mars 8, 2009 Er dette bildet for mørkt, eller hva? (jeg klarer ikke helt bestemme meg om jeg liker det eller ei og tar gjerne i mot tilbakemelding): Ellers er jeg ganske fornøyd med dette, det er nemlig ikke så lett å fange de bilene i 350-400 km/t og få ting i fokus 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#1587 Skrevet Mars 8, 2009 Tro det eller ei, dette bildet ble tatt på fredag, og marihøna var i aller høyeste grad levende. Les hele historien på bloggen min Er dette bildet for mørkt, eller hva? ... Ellers er jeg ganske fornøyd med dette, det er nemlig ikke så lett å fange de bilene i 350-400 km/t og få ting i fokus Vanskelig å si noe om det første der.. Kanskje du skulle hatt litt mer kontrast i det om du skal ha det så mørkt? Det siste var jo knall 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#1588 Skrevet Mars 8, 2009 (endret) Da har jeg prøvd meg litt på akvariet fotografering ( Var på akvariet i London) : ( det er ikke så lett syntes jeg ihvertfall å få til bra bilder i akvarier) Edit: og et tatt på fjellet - lurer på om det er noe inni der ? Og edit 2 : Alle bildene er fullstendig ubehandlede. 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#1589 Skrevet Mars 9, 2009 Er dette bildet for mørkt, eller hva? (jeg klarer ikke helt bestemme meg om jeg liker det eller ei og tar gjerne i mot tilbakemelding): Ellers er jeg ganske fornøyd med dette, det er nemlig ikke så lett å fange de bilene i 350-400 km/t og få ting i fokus Dæven, se på bakhjulet til den nærmeste topfuelen i nederste bildet KREFTER Hvor høyt stativ trenger man til bilfotografering egentlig? Holder det med ett ministativ på rundt 30-50cm? 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#1590 Skrevet Mars 9, 2009 Hvor høyt stativ trenger man til bilfotografering egentlig? Holder det med ett ministativ på rundt 30-50cm? Jeg har aldri klart å bruke stativ til noe fornuftig utenom nattebilder, men det er mulig det bare er jeg som er litt for rastløs - jeg tar i hvert fall alt på frihånd, synes jeg har mye mer frihet da, spesielt om ting skjer litt kjapt. Det sagt så er de fleste fotostativ høyere enn 30-50 cm vel? (Er vi offtopic nå?) 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#1591 Skrevet Mars 9, 2009 Var ute å kjørte i dag, på vei til Grøtfjord i Troms(Hvor man får veldig mange fine solnedganger osv). Da jeg på turen plutselig oppdaget et spetakkel på himmelen. Et par hundre måser fløy rundt i full panikk, jeg tenkte at dette må jeg få bilde av. Jeg hopper ut av bilen, og til min store overaskelse ser jeg at alt spetakkelen skyldes ei ørn! Fikk et par bilder av ørnen alene, men dette ble det beste... Kontrastene er endret litt på bildet. Bildet er tatt på ISO 1600, så litt blurry enkelte plasser. Men får leve med det:) Kan hende det kommer noen bilder til fra seansen senere:) 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#1592 Skrevet Mars 9, 2009 Jeg har aldri klart å bruke stativ til noe fornuftig utenom nattebilder, men det er mulig det bare er jeg som er litt for rastløs - jeg tar i hvert fall alt på frihånd, synes jeg har mye mer frihet da, spesielt om ting skjer litt kjapt. Det sagt så er de fleste fotostativ høyere enn 30-50 cm vel? (Er vi offtopic nå?) Nå er jo ikke jeg noen ekspertfototgraf, men på dagtid i sesongen trenger man nok ikke stativ til bilbilder nei. Men det er kjekt å ha så fort det blir skumring. Manfrottostativet mitt er vel 80 cm i laveste "vanlig høyde", men kan senkes til ca 10 cm over bakken. på det høyeste er det nesten 2 meter fra bakken og opp til kamera Var ute å kjørte i dag, på vei til Grøtfjord i Troms(Hvor man får veldig mange fine solnedganger osv). Da jeg på turen plutselig oppdaget et spetakkel på himmelen. Et par hundre måser fløy rundt i full panikk, jeg tenkte at dette må jeg få bilde av. Jeg hopper ut av bilen, og til min store overaskelse ser jeg at alt spetakkelen skyldes ei ørn! Fikk et par bilder av ørnen alene, men dette ble det beste... Kontrastene er endret litt på bildet. Bildet er tatt på ISO 1600, så litt blurry enkelte plasser. Men får leve med det:) [/img] Sweet! Kan hende det kommer noen bilder til fra seansen senere:) Sweet! 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#1593 Skrevet Mars 10, 2009 Her er det en som er helt ny på og ta bilder. Ønsker derfor tilbakemeldinger både positive og negative:) Bildene er tatt med canon 450D og Sigma 18-200mm F3.5-6.3 DC OS objektiv. Og de er ikke etterbehandlet, laget meg en lysboks som ikke er helt bra med tanke på finish, men det var jo bare for og prøve: rock : 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#1594 Skrevet Mars 11, 2009 Her er det en som er helt ny på og ta bilder.Ønsker derfor tilbakemeldinger både positive og negative:) Bildene er tatt med canon 450D og Sigma 18-200mm F3.5-6.3 DC OS objektiv. Og de er ikke etterbehandlet, laget meg en lysboks som ikke er helt bra med tanke på finish, men det var jo bare for og prøve: rock : Kule bilder, men om du forsetter å ta, ta i camera raw, og juster whitebalance i ettertid 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#1595 Skrevet Mars 11, 2009 Her er det en som er helt ny på og ta bilder.Ønsker derfor tilbakemeldinger både positive og negative:) Bildene er tatt med canon 450D og Sigma 18-200mm F3.5-6.3 DC OS objektiv. Og de er ikke etterbehandlet, laget meg en lysboks som ikke er helt bra med tanke på finish, men det var jo bare for og prøve: rock : Du er absolutt inne på noe her Jeg brukte ett par minutter i Photoshop for å vise hvor mye hvitbalansen som Lars Martin prater om gjør for bildet I tillegg må du ha bildet litt skarpere, noe jeg tror du vil få til om du ikke blender helt ned til f25 og jobber litt mer med fokus. Jeg vet det er vanskelig når man jobber i en så liten boks, men det kan også være en ide å ha litt mer luft rundt objektet du tar bilder av. 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#1596 Skrevet Mars 11, 2009 Takker for svar! Sånn med tanke på hvitbalansen, er det noen som kan forklare lett hvordan jeg ordner det i feks PS? Er ikke inn i det med redigering, men har da gått i annskaffelse av Photoshop cs4, så om noen kan forklare det lett hadde det vært fint! 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#1597 Skrevet Mars 11, 2009 Takker for svar! Sånn med tanke på hvitbalansen, er det noen som kan forklare lett hvordan jeg ordner det i feks PS? Er ikke inn i det med redigering, men har da gått i annskaffelse av Photoshop cs4, så om noen kan forklare det lett hadde det vært fint! Kikk litt her http://www.digitalphotobook.net/tutorials/camera_raw/cameraraw_1.html Dette fordrer at du tar bildene dine i raw-format. Camera raw fulgte enten med CS4, eller så kan du laste det ned fra adobe. Ønsker du ikke å ta bilder i raw må du stille inn WB i kamera før du tar bilder. Her er WB-kontrollene vist på en 450, riktignok med Live view aktiver, men you get the idea. 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#1598 Skrevet Mars 11, 2009 Tre bilder jeg tok i dag på Nexans Karmøy. Aluminiumskabel; likte kontrasten mellom ferdig kabel og flisete/krølla ende. 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#1599 Skrevet Mars 11, 2009 måtte prøve igjen nå prøvde jeg å ta bilde i RAW 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#1600 Skrevet Mars 12, 2009 Du er absolutt inne på noe her Jeg brukte ett par minutter i Photoshop for å vise hvor mye hvitbalansen som Lars Martin prater om gjør for bildet I tillegg må du ha bildet litt skarpere, noe jeg tror du vil få til om du ikke blender helt ned til f25 og jobber litt mer med fokus. Jeg vet det er vanskelig når man jobber i en så liten boks, men det kan også være en ide å ha litt mer luft rundt objektet du tar bilder av. Det er mangen måter å få bakgrunnen hvit på, men hva benyttet du på dette bildet? 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...