Bor det en fotograf i deg, vis bildene dine

Anbefalte innlegg

Jeg har sitti og lekt litt med hdr i det siste og resultatene har vært litt plaine om man kan si det sånn. Så da dro jeg på litt nå. Men er nok ikke mer enn 70%. Har dytta det en runde gjennom PS etterpå også og da kom nok Halo'sa litt for mye frem.

Aha i see :)

Merker at i starten er det meget artig og dra på 100% liksom.. Men kan faktisk få ganske bra pene bilder, om man roer seg litt på effekten, og legger seg på 60% - 70% da får en litt mer ekte look, ikke helt den cartoon feelingen.

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Var ute å knipset litt bilder på mandag

attachment.php?attachmentid=121060&d=123

Dette bildet synes jeg var veldig bra;)

EDIT:

Litt mer "on-topic" på ett VAG forum.

Dette var før jeg fant ut hvordan jeg justerte blender og lukkertid *føle seg som en nybegynner, noe jeg forsåvidt er*

DSC_0245.jpg

Her er vel et eksempel på hvordan man ikke skal ta et bildet. Dårlig komposisjon, bilde i midten, ute av fokus, dårlig lyssetting, ser kun gensern til sjåføren, vedhaugen og skiltet forstyrrer osv. osv.

Søndagsbump med ett halvhjerta HDR-forsøk:

3456437413_78bb4a1b5e_o.jpg

Synes bildet var ganske så kult, litt vel mye HDR kansjke, og så synes jeg det er for mye jpg komprimering. Hjulbuene begynner å bli firkantet.

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Kamera: Canon 450D

Objektiv: Tamron 17-50

ISO: 200

Lukker: 2 sek.

Blender: f/9

IMG_3013.jpg

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Her er ett jeg ble veldig fornøyd med. Har justert ned fargen på bakgrunnen, og fjernet farge gjennskinnet i bilen.

2209722340103353685S600x600Q85.jpg

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Her er vel et eksempel på hvordan man ikke skal ta et bildet. Dårlig komposisjon, bilde i midten, ute av fokus, dårlig lyssetting, ser kun gensern til sjåføren, vedhaugen og skiltet forstyrrer osv. osv.

Det er fordi han rygga ut av innkjørselen ;) Første kjøreturen hans med oettinger golfen på 3 år :) Og som sagt, før jeg fant ut hvordan man endra blender og lukkertid.

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Et par jeg tok i helgen!

DSC_0214_1024.jpg

DSC_0189-2.jpg

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Her er to bilder eg har tatt den siste uken, har vært bra vær i Bergen i det siste så... :D

CosworthHDR.jpg

Sierra Cosworth'en til en kompis.

PassatHDR.jpg

Min Elskling som begynner å komme seg... :D

Enjoi..

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

I.o.m at jeg er helt fersk med kamera, så har jeg begynt å prøve meg frem:)

Kjøpte et Nikon D90 med 18-105 objekt, og et batterigrep. Grunnen til D90 var muligheten for å filme i HD kvalitet. Funker helt ok for meg, det eneste er at mic`en ikke kan justeres ned, eller at den ikke kutter toppene når det blir for høyt... Mulig det er en innstilling ;) Har faktisk ikke sjekket.

Her er et par fra en konsert med Joddski ( Alias Jørg-1 i Tungtvann)

Joddski i Kautokeino 065.jpg

Jodski i Kaut 060.jpg

Jodski i Kaut 003_1024.JPG

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Da har jeg vert på shopping med overtids pengene mine ;)

Hadde en Sb-900 blitz fra før, ble til at jeg kom over en til av samme slaget på finn.no til enn herlig pris. Så tok den også.

Kjøpte også 2 x lysstativer fra manfrotto til dem.

Kjøpte 2 x paraplyholder blitz holder til stativene.

Og 2 x westscott paraplyer som enn kan velge om skal være sorte eller hvite ;)

Bestilte fra midwest foto, dette lysstativ og paraply greiene..

Så gleder meg som enn liten unge til å få alt, og forsøke dette på personer og biler ;=)

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Var en tur i svartskog idag, nede ved Roald Amundsens hjem.. Ble fornøyd med et par ihvertfall!

Egentlig en ganske kul lokasjon til å ta bilder, skulle fått med noen mere proffe fotografer enn meg dit og tatt bilder engang :)

DSC_1992.jpg

DSC_2019.jpg

DSC_2029.jpg

DSC_2033.jpg

DSC_2044.jpg

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Et jeg tok påvei tilbake til Ålesund i dag

IMG_6836.jpg

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

3477435200_622b117cce_b.jpg

Bilde tatt på "No Cones Left" på Gardermoen i dag

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

meget fornøyd med dette, en å annen motkommende bil som lurte godt når jeg hang ut av førervinduet og svogern min styrte:P

2816_166498600370_847135370_6462447_4999

mvh

stian

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

meget fornøyd med dette, en å annen motkommende bil som lurte godt når jeg hang ut av førervinduet og svogern min styrte:P

Stilig bilde :)

Et jeg tok for noen år siden, med dårlig kompaktkamera. Men syns fortsatt det ble litt kult

rune_isbane_1_.jpg

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Prøvde meg litt på sort/hvit bilder i dag, bildene er ikke redigert kommer rett ut fra kamera!

Gi gjerne noe konstruktiv kritik: vinke :

IMG_3336.jpg

IMG_3339.jpg

IMG_3347.jpg

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Prøvde meg litt på sort/hvit bilder i dag, bildene er ikke redigert kommer rett ut fra kamera!

Gi gjerne noe konstruktiv kritik: vinke :

Synes det var kult Ronny, men pass med å få med "alt" på bildet. Slik som det bildet i midten, der er tærne kappet.

Og evnt litt mere av den "voksne" handa på bilde 1...

Ellers er disse motivene knall i mine øyne:)

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Et jeg tok påvei tilbake til Ålesund i dag

Tøft...:)

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Fine bilder Ronny! Men på det med kun føttene ville jeg ha fjernet loen mellom tærne :)

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

jeg er ikke så veldig flink til å ta bilder å vet veldig lite om forskjellige typer bilder...

men jeg hadde et spm, hva er HDR? er dette en innstilling på kamera eller noe man gjør på pc?

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

men laster man det ned? evt link? eller missforsto jeg nå? hehe:p

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

men laster man det ned? evt link? eller missforsto jeg nå? hehe:p

Les her :)

http://www.naturescapes.net/072006/rh0706_1.htm

Men for å forklare fort!

Det som er casen er at kamera ditt ikke klarer å få fanget allt øye ditt ser.

Feks ved solnedganger , soloppganger klarer ikke kamera og fange opp alt, noe blir kanskje for undereksponert eller overeksponert.

Så det man gjør er å ta feks: 1 undereskponert bilde, 1 normalt eksponert, og et overeksponert.

Dette gjør at man får med alt av detaljer i skygge rangen, og i higlight rangen.

Etter man har tatt bildene, legger man dem inn på pc, og så kan man sette de 3 bildene sammen til et bilde dette gjøres best via programmet Photmatix. Etter man har satt dem sammen må man tone mappe bildet, noen som tar hdr for første gang, glemmer av og til å tone mappe da ser bildet veldig rart ut.

Det er enn knapp der inne som man kan stille HDR effekten, i starten drar man som regel på 100% og det ser veldig tegneserie ut.

Så etter hvert ender man som regel litt lavere på prosen skalaen.

Men som sagt, les den guiden jeg pasta link til så blir du litt klokere :)

Noen eksempel på stilige HDR bilder :D

3379075946_c368f1f8c9.jpg?v=0

image

3120997927_afe69c1e45.jpg

3230252208_103943e4b0_o.jpg

UpperWatertonLake_SZ24_0088_TM_NSN.jpg

hdrroad.jpg?w=600&h=902

Eksempel på alt for dratt på HDR effekt bilde:

wash7.jpg

wash6.jpg

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

VACN 2018- Powered by Invision Community

Bli medlem

Viktig informasjon

Vi har plassert informasjonskapsler/cookies på din enhet for å kunne vise siden slik vi har utviklet den.
Godtar du ikke dette, må du avslutte bruken og forlate vårt nettsted, ellers vil VACN anta du aksepterer dette.