Bor det en fotograf i deg, vis bildene dine

Anbefalte innlegg

heisann! jeg har nettopp gått til innkjøp av ett digital speilrefleks kamera! eller rettere sagt, fikk ett av damen !! :D

Kamera er av typen Canon eos450D IS-F 18-55 kit objektiv.

Jeg er ute etter å ta noen fancy bilder av bilen min, da den er nylig polert :)

Er det noen som har noen tips og råd til hvordan ta bra bilder? med litt kule effekter der bilen er i sentrum?

gjerne tips til innstillinger da jeg er helt fersk på området !

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

heisann! jeg har nettopp gått til innkjøp av ett digital speilrefleks kamera! eller rettere sagt, fikk ett av damen !! :D

Kamera er av typen Canon eos450D IS-F 18-55 kit objektiv.

Jeg er ute etter å ta noen fancy bilder av bilen min, da den er nylig polert :)

Er det noen som har noen tips og råd til hvordan ta bra bilder? med litt kule effekter der bilen er i sentrum?

gjerne tips til innstillinger da jeg er helt fersk på området !

Prøv deg frem med mange forskjellige innstillinger, gjerne med kamera stående i "M" posisjon. Da har du kontroll på hva som skjer. Da justerer du blender og lukkertid selv.

Vil kansje annbefale et justerbart polarsjonsfilter på objektivet i tillegg.

Stian:)

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

har prøvd med litt fram nå i lyset men syns ikke det ble de beste bildene !

Men har jeg forstått riktig at liten iso ved mørke bilder blir skarpere?

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Høyere ISO verdi gir mer lys, men det gir også mer støy i bildene. Prøv å hold ISO verdien så lav om mulig. Er det mørkt bør du bruke et stativ. Hvis du gjør det, er det riktig som du sier at lav ISO gir "skarpere" bilder ( i den forstand at du får mindre støy i bildet ).

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

har prøvd med litt fram nå i lyset men syns ikke det ble de beste bildene !

Men har jeg forstått riktig at liten iso ved mørke bilder blir skarpere?

Jo mere iso man bruker jo mere kornete blir bildene. Bilen står jo stille så du trenger ikke å bruke så mye iso. Bruk max 400iso. Første bud om du skal ta bilder i mørket er å bruke stativ og gjerne fjernutløser.

Om du bruker stativ så trenger du heller ikke å bruke så stor blender. Kan tenke meg at du prøver blender f/5 til ca f/9. Iso kan du ha mellom 200 til 400. Lukker tid justerer du til den blir riktig i søkeren, kanskje litt under exponert.

Tilslutt skal bildene bli helt bra må de som regel etterbehandles i fotoprogramm (PS4 annbefales på det sterkeste.)

Blitz blir ikke kult, men det går å male med lys, feks en lommelykt.

Håper det er til litt hjelp.

mvh stian:)

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Jo mere iso man bruker jo mere kornete blir bildene. Bilen står jo stille så du trenger ikke å bruke så mye iso. Bruk max 400iso. Første bud om du skal ta bilder i mørket er å bruke stativ og gjerne fjernutløser.

Om du bruker stativ så trenger du heller ikke å bruke så stor blender. Kan tenke meg at du prøver blender f/5 til ca f/9. Iso kan du ha mellom 200 til 400. Lukker tid justerer du til den blir riktig i søkeren, kanskje litt under exponert.

Tilslutt skal bildene bli helt bra må de som regel etterbehandles i fotoprogramm (PS4 annbefales på det sterkeste.)

takk takk skal prøve meg litt fram å ta noen bilder i mørket :D

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Skal du først ta bilder av noe som står stille kan du like godt holde deg på ISO 100/200 og heller kompansere med lukketiden ;)

Og blitz er kult det.. bare man bruker dem rett ;)

3059781820_d631a16f50.jpg

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Vel gikk vel litt ut fra at han jeg hjalp over hær kun har blitz innebygget i kamera. Det funker sjelden noe særlig. Helt enig at extern blitz er bra, men da begynner vi bli avansert for en kar som nettopp har fått sitt første DSLR.

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Vel gikk vel litt ut fra at han jeg hjalp over hær kun har blitz innebygget i kamera. Det funker sjelden noe særlig. Helt enig at extern blitz er bra, men da begynner vi bli avansert for en kar som nettopp har fått sitt første DSLR.

Jeg regna med at det var det du tenkte på, men måtte bare få det frem :)

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

back.jpg

darker.jpg

her er to bilder, det siste lekte jeg meg litt med kontrasten så bilen såg mørkere ut

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Tenk litt på omgivelsene også.

Her er bakgrunnen litt rotete, og det er uheldig med huset som speiler seg i bilen.

Kunne vel også vært bra med et polarisasjonsfilter.

Jeg sliter selv som nybegynner i "faget". Det er mye imponerende her på forumet, og veldig fint med tilbakemeldinger.

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Utrolig imponerende de bildene av den blå A6'n! Den svarte Seaten har har veldig rotete bakgrunn og er veldig overeksponert. Prøv å parker den inntil ryddigere omgivelser og personlig synes jeg bilder av biler blir penere om man tar bilde litt høyere opp. Det er noe annerledes om man har veldig lav bil.

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Tok nettopp bilde av min nyvaska A4.

07.06.2009 021.jpg

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

L3dpcDQvaW1hZ2UvP3NpemU9b3JnJmlkPTEwODE2

Laga en litt bedre versjon av bildet over!

Innstillinger:

Kamera: canon eos 30D

Objektiv: tamron 17-50

Bildestr: 1024x683px

Brennvidde: 17mm

Lukkertid: 1/500

Blender: f/4,5

ISO: 100

Har i tillegg justert Raw fila i PS4 nedkalert og skarpet opp en smule.

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

haansi_7016eb3d089c.jpg

Bare rota litt med kontrasten..

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

4682_188480080370_847135370_6960901_7370

og et som jeg lekte endel med

4682_188480055370_847135370_6960898_1929

pen bil iafall.

mvh

stian

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

haansi_7016eb3d089c.jpg

Bare rota litt med kontrasten..

Pent bilde, men ser litt skitten ut på pansret. prikkete.

Farge forskjell mellom panser og skjerm?

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Kan nok godt stemme at den er litt skitten ja.

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

et bilde som jeg ble jævla fornøyd med! :D ser kanskje ut som at bildet er skurrete men satt all fokus på bass elementet å dro zoomen utover :D syns i hvertfall det ble fett :) ikke noe ps! DSC00932.jpg

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Er det bare meg eller er det noe som ikke stemmer inne på bildelagring.no ?

i IE så vil browseren åpne en pdf fil der inne ved åpning av siden.

Er det noe skjult F**skap på den siden?

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

et bilde som jeg ble jævla fornøyd med! :D ser kanskje ut som at bildet er skurrete men satt all fokus på bass elementet å dro zoomen utover :D syns i hvertfall det ble fett :) ikke noe ps!

Dra enda kjappere i zoomen, eller bruk lengre lukkertid.

Føler det bare blei forstyrrans nå, og for lite effekt, men fokuset satt veldig bra på elementet :)

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Dra enda kjappere i zoomen, eller bruk lengre lukkertid.

Føler det bare blei forstyrrans nå, og for lite effekt, men fokuset satt veldig bra på elementet :)

ja kanskje du sier noe der: klø : skal leke meg litt i morra så får se hva jeg får til da :)

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

et bilde som jeg ble jævla fornøyd med!

Drittøff effekt : smil :

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Bård: prøv samme opplegget igjen, men hold objektivet rolig og snurr kamerahuset...;)

Og prøv deg frem med lukkertiden:)

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

VACN 2018- Powered by Invision Community

Bli medlem

Viktig informasjon

Vi har plassert informasjonskapsler/cookies på din enhet for å kunne vise siden slik vi har utviklet den.
Godtar du ikke dette, må du avslutte bruken og forlate vårt nettsted, ellers vil VACN anta du aksepterer dette.