Bor det en fotograf i deg, vis bildene dine

Anbefalte innlegg

Prøver meg med noen bilder til - noe HDR og noe "vanlig" :)

St.vitus katedralen i Praha - HDR og HDR + kvasi B&W eksperiment :)

Det vanlige bildet er fra en utkikspost på gran canaria nå i januar :)

Gran_canary_lookout.jpg

st.vitus_HDR.jpg

st.vitus_HDR2.jpg

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Prøver meg med noen bilder til - noe HDR og noe "vanlig" :)

St.vitus katedralen i Praha - HDR og HDR + kvasi B&W eksperiment :)

Det vanlige bildet er fra en utkikspost på gran canaria nå i januar :)

Stilige bilder, likte det bilder fra katedralen i Praha som var varmest uten folk i. Kanskje neste gang forsøker du å få det enda skarpere ;) Ellers stilig :)

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Lekte litt med lang lukkertid og litt blits for moro skyld. Vet ikke hvor mørkt bildet blir på andres skjerm da det er vanskelig å justere riktig på en bærbar maskin :o

DSC_0029.jpg

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Tok ett bilde i bryllupet til en kompis. syns det ble litt kult etter litt redigering.

Nikon D90, med originalt 18-105 kit objektiv.

F: 4,8

1/40 lukkertid

45mm brennvidde. Håndholt

DSC_0126.jpg

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Har hatt speilrefleks en uke nå, og jeg og en kompis har prøvd oss frem litt, hehe.

Her er noen bilder fra helgens store eventyr i den nyinnkjøpte vinterbilen. Gjett hvem som er føreren.: rolleyes

4299860901_0bd98521fb_b.jpg

4299869255_630baa1f04_b.jpg

4300624362_744063608e_b.jpg

Og et bilde jeg tok selv:

4300589932_f97bc265b9_b.jpg

Sliter som dere ser med skarpheten i fart, noen som har tips? Kamera er Canon 500D med original 18-55mm linse.

Fabian

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Er det IS objektiv?

Husk å bruke Autofuksen i "servo" modus.

Noe som strider litt mot ønskene dine er at du burde bruke litt lenger lukkertid, for å få mere "bevegelse" i hjulene. Når jeg tar bilbilder i fart, så er det gjerne 1/100 - 1/80 som jeg har i lukkertid. Men det krever en stødig hånd, eller gjerne et 1-bens stativ f.eks.

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

det var peent dråpebilde kenneth.

fremgangsmåte ?:P prøver å prøver på dråpe bilder men blir aldri bra

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Jeg hang en liten pose med dryppende vann over et lite kar, så fokuserte jeg på en blyant i vannet hvor dråpene landet. Ganske greit å få fokus da, så velger du over fra autofokus til manuell fokus så fokuspunktet holder seg på samme sted. Ja, du må bruke stativ, og i dette tilfellet brukte jeg blits og en stor blender. Så er det bare å knipse i vei, bør få noen bilder som er greie :)

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Er det IS objektiv?

Husk å bruke Autofuksen i "servo" modus.

Noe som strider litt mot ønskene dine er at du burde bruke litt lenger lukkertid, for å få mere "bevegelse" i hjulene. Når jeg tar bilbilder i fart, så er det gjerne 1/100 - 1/80 som jeg har i lukkertid. Men det krever en stødig hånd, eller gjerne et 1-bens stativ f.eks.

IS ja. Hvordan får jeg autofokusen i slik "servo" modus? Lukketiden var 1:125 ved tagning av disse bildene.

Fabian

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Untitled-1copy.jpg

prøvd meg litt i lakkboksen på jobb :P med et gammelt fujifilm A310 kamera.. : bh :

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Prøvde meg på noen nyttårsbilder :o Synes dem ble greie for å være første forsøk

nyttrsaften09340.jpg

nyttrsaften09343.jpg

nyttrsaften09344.jpg

Litt plagsomme de kraftlinjene...

nyttrsaften09327.jpg

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

3 bilder fra meg igjen... Litt makro, og litt vann!

Tar fortsatt gjerne i mot litt tips, råd, og kjeft... :P

DSC_4905redigertramme.jpg

ISO 200

100mm

f 22

1/250s

DSC_5170redigertramme.jpg

ISO 200

100mm

f 22

1/250s

DSC_5209redigertramme.jpg

ISO 200

50mm

f 16

1/250s

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Kule bilder, likte spesielt det med chilli'ene.

Men vet ikke helt hva jeg synes om "rammene" rundt :) - men her er det jo smak og behag selvfølgelig.

Om jeg ikke tar helt feil så er det mulig de blir enda skarpere med et noe lavere F-nr (avhenger vel litt fra linse til linse, men)

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

IS ja. Hvordan får jeg autofokusen i slik "servo" modus? Lukketiden var 1:125 ved tagning av disse bildene.

Fabian

Hei ja, på mitt 450D, så trykker jeg på den "AF" knappen av "piltastene", og velger "AI Servo"

eos450dback.jpg

Da følger fokusen med bevegelige motiver, men dette bruker mere strøm, så slå det av til vanlig knipsing.

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Tatt under vw treff på Gardermoen!

vw-treff%20(2).jpg

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Vann er jo en genial og arti ting å drive litt med! Et vannglassbilde fra meg igjen...

DSC_5272redigertramme.jpg

ISO 200

50mm

F 16

1/250s

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

3 bilder fra meg igjen... Litt makro, og litt vann!

Tar fortsatt gjerne i mot litt tips, råd, og kjeft... :P

DSC_5170redigertramme.jpg

Siden du spurte ;)

Dette bildet har mye potensiale, men det er ett stykke igjen til toppen.

Første bud når det er snakk om matbilder er å ha frisk mat. Skal du ta bilde av grønnsaker MÅ de være

friske og uten skavanker.

Chilliene dine ser ikke veldig friske ut. Det første jeg legger merke til er "bulke" midt på den

store røde chilien. Dette kunne du kanskje unngått med å snu den litt.

Videre er ser stilkene veldig tørre ut, De skal kanskje være sånn, men det er ikke veldig appetittelig å se på.

Snur du chiliene slipper de å være så blikkfang, men kan fremdeles være med i bildet for å skape litt kontrast.

Hadde de stilkene vært i bakkant hadde du også sluppet den uheldige skyggen den øverste stilken kaster på chilien under.

Så til komposisjon. Selv om vi tar macrobilder er det fullt mulig å tenke rule of thirds og det gylne triangel som det er henvist til tidligere her.

Komposisjonen i dette bildet er litt vanskelig å få grep om. Det ser litt rotete ut, noe som er ytterligere forsterket av at du har kuttet stilkene i forkant av bildet, og at chiliene forsvinner i intet lenger bak. Ta enten bilde av hele chiliene og la det være rom rundt, eller ha enda tettere snitt. Dette snittet ramler liksom mellom to stoler.

Det overrasker meg også at du har så lite dybdeskarphet med tanke på at bildet er tatt på f22. Jeg antar at du har gjort det for å få det mørkt rundt chiliene. Prøv heller å ta bildet på en lavere f-verdi med lyset av. Komponer bildet med lyset på og ta bildet med lyset av.

Ett tips til delikate bilder av grønnsaker er å belyse de skrått ovenfra fra baksiden med en ekstern blits og noe så enkelt som ett hvitt A4-ark foran (utenfor bildet) som reflekterer lyset tilbake på grønnsakene.

Da får du flotte highlights på toppen av grønnsakene, og lyser opp forsiden med mykt fint lys.

(Og en liten PS på slutten; Syns rammen din rundt bildene ødlegger litt, samt at bildesignaturen din blir halvveis borte)

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Litt vann fra meg og :)

4274854170_5b063782d6_b.jpg

Canon 40D

Lukker: 1/250

Blender: f/14

Brennvidde: 125mm

ISO: 100

Bildet er tatt med ekstern blitz som fyrer av mot et hvitt ark (som Nina Marie nevner ovenfor)

Er brukt fluorescent hvitbalanse, og bildet er kun beskåret og skarpet opp litt i Photoshop.

Ris/ros mottas med takk :)

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Kjøpte EOS 450 i går, og har null peiling:o. Men slenger ut ett som egentlig ble litt kult (synes jeg selv)

lampe.jpg

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

VACN 2018- Powered by Invision Community

Bli medlem

Viktig informasjon

Vi har plassert informasjonskapsler/cookies på din enhet for å kunne vise siden slik vi har utviklet den.
Godtar du ikke dette, må du avslutte bruken og forlate vårt nettsted, ellers vil VACN anta du aksepterer dette.