#2576 Skrevet Januar 29, 2010 Siden du spurte Takker så mye!! Setter veldig pris på en skikkelig tilbakemelding for en gangs skyld... Og da har jeg litt ting jeg skal prøve ut og tenke på , supert! 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#2577 Skrevet Januar 29, 2010 @Morten Det vannbildet ble utrolig rått 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#2578 Skrevet Januar 29, 2010 Takk for det Lars Martin & Stian Oppskriften finner dere her; 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#2579 Skrevet Januar 30, 2010 Prøver iallefall å fotografere litt. Endelig fått meg speilrefleks, og i dag fikk jeg knipset dette bildet: (større) Nikon D3000 med 18-55VR 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#2580 Skrevet Januar 30, 2010 Fint bilde Men noe kan gjøres bedre: Rett opp horisonten. Annen cropping. Prøv å justere kontrastene litt. 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#2581 Skrevet Januar 30, 2010 Prøver iallefall å fotografere litt. Endelig fått meg speilrefleks, og i dag fikk jeg knipset dette bildet: (større) Nikon D3000 med 18-55VR Skjev horisont!!! Rule number one 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#2582 Skrevet Januar 30, 2010 Prøver iallefall å fotografere litt. Endelig fått meg speilrefleks, og i dag fikk jeg knipset dette bildet: Dette bildet har virkelig potensiale.. Et av de bedre jeg har sett her inne når det gjelder motiv og komposisjon. Få rettet opp horisonten og litt mer arbeid i ps så blir dette et vinnerbilde:) 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#2583 Skrevet Januar 30, 2010 Takker Ja, så det med horisonten først etter at jeg hadde lagt det ut. Skal se om jeg får jobbet litt mer med det etter litt ferie. 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#2584 Skrevet Januar 31, 2010 Mitt første forsøk på speilrefleks hehe.. 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#2585 Skrevet Januar 31, 2010 Snakk om fet A8 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#2586 Skrevet Januar 31, 2010 Vært ute med en A4 Allroad i ett par dager... Vaska den fire ganger på like mange dager Camera: Canon EOS 50D - 24-70L Exposure: 5 sec Aperture: f/8.0 Focal Length: 25 mm ISO Speed: 100 Exposure Bias: 0 EV Blits bak og på siden av bilen. 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#2587 Skrevet Januar 31, 2010 (endret) Mitt første forsøk på speilrefleks hehe.. Dette bildet har kjempepotensiale. Jeg ville ha droppa den kjipe tilten på kamera, overeksponert det med 1/3-stopp, vridd polarinseringsfilteret så refleksjonene på panseret ble mindre, flytta bilen en meter lenger fram og gått to skritt til venstre. Da hadde du fått ett bilde som ikke gir deg kink i nakken, fått mer lys på siden og litt hvitere snø. Med å flytte bilen og deg selv hadde du kanskje sluppet endel av treet til venstre og fått med mer av solnedgangen som virkelig hjelper på steminga! 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#2588 Skrevet Januar 31, 2010 Mitt første forsøk på speilrefleks hehe.. Ganske lurt å ta bilder i blåtimene, altså dusk eller dawn. Da slipper du att hele panseret blir utbrent av refleksjoner fra sola. 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#2589 Skrevet Februar 1, 2010 (endret) Var ute og filmet månen i helga. Her er ett bilde fra da månen dukket opp på horisonten. Filmet med Sony ex-3 og nikon 200mm f2.0 (effektivt 1080mm pga adapter for dslr på videokamera). Bildet er ikke still-foto skarpt pga. videokameraets motion blur. 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#2590 Skrevet Februar 1, 2010 Prøver meg med flere bilder her jeg. 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#2591 Skrevet Februar 5, 2010 Prøvde meg på litt røykfotografering i går 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#2592 Skrevet Februar 7, 2010 Kommer enn tråd om denne bilen og opplegget med godkjent iskjøring imorgen, er for trøtt nå. Link til mediaomtale: http://www.kvinnheringen.no/sport/article4843913.ece Eieren har kjørt den på spikes på ett lokalt vann nedenfor her hvor jeg bor. Her er et bilde av den. mitt første forsøk på panning, så kommenter gjerne hvordan jeg kan bli bedre. Her er link til video av bilen, ble litt ustødig, var ekstremt kaldt på slutten, var på isen i 7 timer. Info om bilen for de som er intressert: Audi S2 741 BHP - 880 NM ON SPIKES! Lover dere SYK SYK lyd live! 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#2593 Skrevet Februar 17, 2010 (endret) Er fortsatt supergrønn med speilrefleks så ikke kapp henda av meg med alle feila jeg gjør her:o Men var iallefall ute og tok noen nattlige bilder forleden natt. Bildene er tatt uten stativ (støttet på biltak etc) med Canon EOS 450D og en elgammel 28-80mm linse som tidligere satt på et analogt Canon EOS 300D. Dette objektivet tilsvarer vel noe som 40-140mm på et digitalkamera: klø : Uansett, prøvde meg med det istedenfor 18-55 objektivet. Fra 2,5 sek til 8 sek lukkerhastighet og helmanuell fokus, siden autofokusen glatt kunne glemmes siden det stort sett var bekkmørkt. 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#2594 Skrevet Februar 17, 2010 Vært ute med en A4 Allroad i ett par dager... Vaska den fire ganger på like mange dager Camera: Canon EOS 50D - 24-70L Exposure: 5 sec Aperture: f/8.0 Focal Length: 25 mm ISO Speed: 100 Exposure Bias: 0 EV Blits bak og på siden av bilen. tøft bilde! har du noen tips til hvordan man skal sette blitzene når man tar i snøen...prøvde meg en kveld med 2 blitzer men ble bare voldsom overeksponering på snøen rundt bilen..Har du de på stativ? 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#2595 Skrevet Februar 17, 2010 tøft bilde! har du noen tips til hvordan man skal sette blitzene når man tar i snøen...prøvde meg en kveld med 2 blitzer men ble bare voldsom overeksponering på snøen rundt bilen..Har du de på stativ? Takk. Snø er litt tricky med blitz ja. Hadde ikke blitzen på stativ her fordi det var så kaldt at jeg ikke orka å sette opp utstyret. Men jeg visste jeg måtte opp i noen sekunder lukketid for å få med konturene av horisonten, så da fyrte jeg bare av blitzen to ganger manuelt mens jeg holdt den høyt oppe. For så slippe at snøen bli overeksponert kan du forsøke å sikte "over" bilen med den. Da faller utkanten av blitzlyset på bilen og lite eller ingenting på bakken. Er du heldig slipper du også kjipe highlights/hotspots på bilen. 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#2596 Skrevet Februar 17, 2010 Noen innspill på disse bildene? 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#2597 Skrevet Februar 17, 2010 Noen innspill på disse bildene? Jeg er ingen portretteskpert, så det er ikke så lett å si så mye om disse, men for meg så blir dette mer bilder enn fotografier om du skjønner hva jeg mener. Bilde nummer en blir litt intetsigende siden katten ikke ser på deg. Det er fullt mulig å skape gode portretter uten at objektet ser på deg, men dette faller litt igjennom fordi det heller ikke har noen spennende komposisjon. At man ser det er en sofa katten ligger i og at du tar bildet ovenifra og ned hjelper heller ikke på. Bilder av dyr og barn bør tas fra samme øyenhøyde som objektet har (med mindre man ønsker å forsterke at de er små og tar bildet fra ett overdrevent fugleperspektiv) Det er vanskelig å ta skikkelige portretter av både mennesker og dyr i stua fordi det er så mye som forstyrrer, slik som bildene på veggen i nummer to. Komposisjonen er bedre her, og fokus ligger nær øynene, som er bra, men bildet kommer ikke helt opp her heller. Jeg ville hatt større blender for å få mindre dybdeskarphet og tatt bildene med kattens bakhode mot sofaryggen istedenfor. Da får du en bakgrunn som i enda større grad er ute av fokus. Med fokus på øynene gjør det ikke så mye om hverken snuten eller ørene er litt uklare. Jeg antar at det er ett vindu som gir lys til bildet til høyre for katten, noe som kunne gitt deg problemer med at den mørke delen av kattens ansikt vil befinne seg i skyggen om du tar bildet som jeg beskriver over, alternativet er å flytte katten til motsatt side av rommet 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#2598 Skrevet Februar 17, 2010 Jeg er ingen portretteskpert, så det er ikke så lett å si så mye om disse, men for meg så blir dette mer bilder enn fotografier om du skjønner hva jeg mener. Bilde nummer en blir litt intetsigende siden katten ikke ser på deg. Det er fullt mulig å skape gode portretter uten at objektet ser på deg, men dette faller litt igjennom fordi det heller ikke har noen spennende komposisjon. At man ser det er en sofa katten ligger i og at du tar bildet ovenifra og ned hjelper heller ikke på. Bilder av dyr og barn bør tas fra samme øyenhøyde som objektet har (med mindre man ønsker å forsterke at de er små og tar bildet fra ett overdrevent fugleperspektiv) Det er vanskelig å ta skikkelige portretter av både mennesker og dyr i stua fordi det er så mye som forstyrrer, slik som bildene på veggen i nummer to. Komposisjonen er bedre her, og fokus ligger nær øynene, som er bra, men bildet kommer ikke helt opp her heller. Jeg ville hatt større blender for å få mindre dybdeskarphet og tatt bildene med kattens bakhode mot sofaryggen istedenfor. Da får du en bakgrunn som i enda større grad er ute av fokus. Med fokus på øynene gjør det ikke så mye om hverken snuten eller ørene er litt uklare. Jeg antar at det er ett vindu som gir lys til bildet til høyre for katten, noe som kunne gitt deg problemer med at den mørke delen av kattens ansikt vil befinne seg i skyggen om du tar bildet som jeg beskriver over, alternativet er å flytte katten til motsatt side av rommet Takke for gode innspill og tips Joachim. Ser jeg har mye å lære om fotografering. Prøvde å flytte litt på katten, men da fikk den nok og ville ut: haha : Brukte en lampe til å lyse opp til høyre for katten, og selv med lampen så sleit jeg, fordi katten er så mørk og i stadig bevegelse med hodet sitt. Får prøve å fotografere katten foran en hvit gips vegg eller med ett ensfarget teppe på sofaryggen og ikke minst i øyehøyde med katten. 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#2599 Skrevet Februar 17, 2010 (endret) Vært ute med en A4 Allroad i ett par dager... Vaska den fire ganger på like mange dager Camera: Canon EOS 50D - 24-70L Exposure: 5 sec Aperture: f/8.0 Focal Length: 25 mm ISO Speed: 100 Exposure Bias: 0 EV Blits bak og på siden av bilen. Det var et steintøfft bilde. Etter å ha tittet litt på det så forsto jeg vel ca hvordan du gjorde for å få frem belysningen: klø :. Er det redigert i PS? Merker jeg har endel å lære her. Jeg tok et litt ambvivalent bilde av samboeren i Elverum her forleden. Kom gjerne med innspill på det. Også om det er helt håpløst. Trenger litt innput:) ps; hun er gjort mørk i bildet, for å få frem helheten og stemningen, om noen forsto det: klø : 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#2600 Skrevet Februar 17, 2010 (endret) Det var et steintøfft bilde. Etter å ha tittet litt på det så forsto jeg vel ca hvordan du gjorde for å få frem belysningen: klø :. Er det redigert i PS? Merker jeg har endel å lære her. Takk igjen. Har justert kurvene i bildet litt, rødfargen på baklampene, henta ut litt mer blått rundt månen og jevna ut fargebalansen mellom månelyset, blitsene og noen fæle fluoriserende lamper som var bak meg. Jeg tok et litt ambvivalent bilde av samboeren i Elverum her forleden. Kom gjerne med innspill på det. Også om det er helt håpløst. Trenger litt innput:) ps; hun er gjort mørk i bildet, for å få frem helheten og stemningen, om noen forsto det: klø : Bildet her har mye bra for seg det, tøffest er kanskje at man ser regnet. Savner litt bedre fokus på samboeren din, både i ren teknisk fokus, og som blikkfang (focal point). Jeg ville kanskje komponert det litt annerledes og fått samboeren din enda litt mer til høyre, enten ved å vridd kamera litt mer til venstre, eller rett og slett ha flytta det til høyre. Usikker på hva som hadde vært best i og med at jeg liker trappa som. slik det er nå, trekker blikket inn i bildet. Som på Henrik sine bilder ville jeg kanskje hatt større blender her også, for å få bakgrunnen enda mer uklar. Men, da hadde kanskje regndråpene ikke kommet så klart frem siden dybdeskarpheten hadde blitt dårligere og lukkertiden kortere. Jeg ville også gjort bildet mer grått/blått, der du har det gult, da grått og blått i større grad assosieres med ensomhet og isolasjon (som jeg føler bildet forsøker å vise). Gul er tradisjonelt en mer glad farge som representerer lykke, optimisme idealisme og håp, og passer vel i utgangspunktet ikke så bra i denne settingen.. 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...