#2601 Skrevet Februar 17, 2010 (endret) Jeg ville også gjort bildet mer grått/blått, der du har det gult, da grått og blått i større grad assosieres med ensomhet og isolasjon (som jeg føler bildet forsøker å vise). Gul er tradisjonelt en mer glad farge som representerer lykke, optimisme idealisme og håp, og passer vel i utgangspunktet ikke så bra i denne settingen.. Takk for tilbakemelding. Du har rett i at bildet er et forsøk på å få frem en slags "resignert stemning" med "ensomhet og tomhet". Når du nevner gult kontra grått og blått så skjønner jeg godt hva du mener, og er vel helt enig ja. For å hente ut lite farger konverterte jeg bildet til svart/hvitt, for deretter å konvertere tilbake til RGB. Slik har jeg funnet ut at det er helt genialt enkelt å hente ut gul highlights og blå shadow. Testa litt i PS her nå, men nå er det vel litt "overredigert" kan det se ut som. Bakgrunnen ble veldig "overeksponert" av andregangs justering av kontraster. Muligens for mye blåskjær igjen. Jeg bare justerte litt på det bildet som allerede var redigert. Men noe slikt du mener kanskje? 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#2602 Skrevet Februar 17, 2010 noen som har en enkel guide til fotografering med speilrefleks eller? Har ett nytt olympus e450. greier å ta bilder, men skjønner da ikke hva jeg gjør, med tanke på lukkertid å blenderåpning.. Moduser: Auto: sier seg vell selv.. P: finner ikke noe å stille på A: kan stilles fra F3,8 til F22 (ser ut som det har noe med fokusen på det som er irundt gjenstanden jeg tar bilde av..) S: kan stilles fra 60" til 1" og fra 1,3 til 4000 ( bildene blir lysere på lave tall [ hvertfall de med " bak] og mørker jo høyere. [uten 2] ) M: Kan stille på begge deler Jeg TIPPER at S = lokkertid og A = blenderåpning, eller ? 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#2603 Skrevet Februar 18, 2010 Et av bildene jeg tok under Rally Sverige i helgen. Lukkertid trening av motiv i bevegelse. Begynte å bli veldig skumt, så dårlig lys tatt i betraktning så er jeg fornøyd. Canon 50D Blender 2.8 Lukker 1/80 Iso 200 Brennvidde 70mm Ris og ros, tas imot med takk. 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#2604 Skrevet Februar 18, 2010 Et av bildene jeg tok under Rally Sverige i helgen.Lukkertid trening av motiv i bevegelse. Begynte å bli veldig skumt, så dårlig lys tatt i betraktning så er jeg fornøyd. Canon 50D Blender 2.8 Lukker 1/80 Iso 200 Brennvidde 70mm Ris og ros, tas imot med takk. Hadde du tatt i raw kunne du kanskje henta ut litt mere lys? Eller du har kanskje tynt det så godt som du kunne? Uansett bra bilde, tatt lysforhold i betraktning! 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#2605 Skrevet Februar 18, 2010 Et av bildene jeg tok under Rally Sverige i helgen.Lukkertid trening av motiv i bevegelse. Begynte å bli veldig skumt, så dårlig lys tatt i betraktning så er jeg fornøyd. Canon 50D Blender 2.8 Lukker 1/80 Iso 200 Brennvidde 70mm Ris og ros, tas imot med takk. Lurer bare på hvordan du klarer å få hele kjøretøyet i fokus? Med tanke på bare 1/80 og den hastigheten de bilene holder. Har testa litt på beveglige objekter selv(som f eks en teit skjære som bor på tunet her), men blir aldri helt skarpe bilder: klø : 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#2606 Skrevet Februar 18, 2010 (endret) Hadde du tatt i raw kunne du kanskje henta ut litt mere lys? Eller du har kanskje tynt det så godt som du kunne? Uansett bra bilde, tatt lysforhold i betraktning! Stian hadde ikke bildet i RAW, men jeg fikk jpg-filne og testa litt. Man kan hente ut endel fra en Jpg-fil også, men bildet blir fort posturisert og får endel mer støy pluss at det fort blir litt funky farger her og der. Orginalbildet var ikke helt bra mtp hvitbalanse heller, og bare det å rette opp dette er en utfordring på jpg-bilder- Jeg er ikke så god i photoshop. så det kan hende en med mer erfaring hadde fått det til litt bedre enn meg. Uansett så er det myyye lettere å gjøre ting riktig i kamera. Stian var allerede på f2.8, så hans eneste valg hadde vært å sette opp Isoen. Dette ville gitt noe mer støy, men ikke så mye som jeg har generert her. Ett lite tips når det er mye snø (eller andre lyse flater) med i bildet er å overeksponere med opp til ett stopp fordi lysmåleren din blir lurt av alt det lyse den ser Som generell bildekritikk så synes jeg det er ett ok bilde. Vanskelig å bestemme seg for spennende komposisjoner i slike tilfeller fordi det er actionshots. Men, jeg ville kanskje prøvd å ha bilen lenger til venstre (selv om det går mot prinsippet at en bil i fart skal ha "rom" å bevege seg på) slik at mer av snøskyen bak bilen ble med i bildet. 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#2607 Skrevet Februar 19, 2010 Lurer bare på hvordan du klarer å få hele kjøretøyet i fokus? Med tanke på bare 1/80 og den hastigheten de bilene holder. Har testa litt på beveglige objekter selv(som f eks en teit skjære som bor på tunet her), men blir aldri helt skarpe bilder: klø : Det er ikke hver gang hele motivet er i fokus:p Men noen bra shots blir det. Vil si at det gjelder og ha en stødig hånd. Hjelper vel også litt og ha kjapp optikk. Lars Martin og Joachim: Skjønner nå at jeg må begynne og skyte raw:o 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#2608 Skrevet Februar 19, 2010 Det er ikke hver gang hele motivet er i fokus:p Men noen bra shots blir det.Vil si at det gjelder og ha en stødig hånd. Hjelper vel også litt og ha kjapp optikk. Lars Martin og Joachim: Skjønner nå at jeg må begynne og skyte raw:o Har også noe å si på teknikk, du må bevege kamera ilag med bevegelsene til bilen, og du må ikke slutte å bevege etter du har trykket av knappen. Håndgrepet har også enndel og si.. Trykk gjerne flere bilder relativt samtidig også, så blir i alle fall feks 2 av 6 sharp som bare det. Når det gjelder lukketid så spørs det selvsagt hva man vil oppnå? Vil man ha bilen og bakgrunn skarp? Vil man ha bakgrunn halv skarp? Eller vil man panorere bilen skikkelig, så enn får farts følelsen, og alt bare flyter ut , mens bilen forsatt er skarp! Når det gjelder komposisjonen så er det smaken er som baken der på actionshots, noen liker også at bilen er helt mot høyre, fordi da får man mer følelsen av at bilen liksom er i fart og på vei ett sted. Men det kan man like gjerne få med bilen mot høyre, så det blir litt øyet som ser. 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#2609 Skrevet Februar 21, 2010 The Pink Lady Fant et gammelt Polo bilde som jeg flikket på..... 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#2610 Skrevet Februar 21, 2010 Camera: Nikon D40 Exposure: 0.001 sec (1/1600) Aperture: f/5.6 Focal Length: 200 mm ISO Speed: 400 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#2611 Skrevet Februar 21, 2010 Camera: Nikon D40 Exposure: 0.001 sec (1/1600) Aperture: f/5.6 Focal Length: 200 mm ISO Speed: 400 Tøft bilde. Har du justert grå/blå-toner i dette bildet? Eller er dette uredigert? 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#2612 Skrevet Februar 21, 2010 Tøft bilde. Har du justert grå/blå-toner i dette bildet? Eller er dette uredigert? Takk Jeg har justert tonene, ja. Bildet var mye mer gult/blått originalt. 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#2613 Skrevet Februar 21, 2010 Et av bildene jeg tok under Rally Sverige i helgen. Var der selv. Sto 500m lenger ned sett fra "Colins Crest". Kjente igjen bilen du hadde tatt bilde av. Har ikke sett særlig over mappa da jeg syns det var mye røyk fra bål osv som ødela en del bilder. Skal se om det er noen fler brukenes. 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#2614 Skrevet Februar 21, 2010 Enda et bilde.. Camera: Nikon D40 Exposure: 0.001 sec (1/1600) Aperture: f/5.6 Focal Length: 200 mm ISO Speed: 400 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#2615 Skrevet Februar 21, 2010 Enda et bilde.. Camera: Nikon D40 Exposure: 0.001 sec (1/1600) Aperture: f/5.6 Focal Length: 200 mm ISO Speed: 400 Synes det første var best. Jeg har ingen teknisk greie på foto med speilrefleks kontra mange andre her men bare uttaler meg i forhold til hva jeg selv synes er fint . Ville ikke motivet blitt bedre om bilen hadde stått litt nærmere deg(lengre fra bakgrunnen)? Tror det hadde gjort seg om bakgrunnen hadde vært litt mer uskarp. Rundt taket på bilen så kunne det vært ønskelig med skarpere kontrast: klø : Synes bildet var veldig lyst til å være tatt med 1/1600 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#2616 Skrevet Februar 21, 2010 Enda et bilde.. Camera: Nikon D40 Exposure: 0.001 sec (1/1600) Aperture: f/5.6 Focal Length: 200 mm ISO Speed: 400 Blir for rotete bakgrunn synes jeg, tar oppmerksomheten bort fra hovedmotivet. Ser også at du har tatt bilde på 200mm, kunne kanskje vært bedre å brukt kortere brennvidde og bevegd deg nærmere bilen (eller helst bilen nærmere deg. jo større avstand fra motivet til bakgrunn kontra fra deg til motivet, da har du fått bluret ut bakgrunnen mer). 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#2617 Skrevet Februar 21, 2010 Ok, bildet jeg legger ut nå er ikke spesiellt fint. Det er egentlig derfor jeg legger det ut. Er det noen som har noen geniale tips om hvordan man kan ta tøffe bilder i mørket med lang lukkehastighet? Dette bildet er tatt med EOS 450d, 28-80mm (hauggammal linse), 8" lukker og stativ... Iso'n sto på auto osv. Kan så lite om alt det der enda.. 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#2618 Skrevet Februar 21, 2010 Årets første forsøk på nordlyset. Var veldig flyktig og gikk fort over, så fikk kun dette ene bildet i et hastverk av en annen verden. Kamera: canon 7D Objektiv: Canon 15-85mm Blender f 4.5 ISO: 800 Lukker: 15 sek. 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#2619 Skrevet Februar 21, 2010 Synes det første var best. Jeg har ingen teknisk greie på foto med speilrefleks kontra mange andre her men bare uttaler meg i forhold til hva jeg selv synes er fint . Ville ikke motivet blitt bedre om bilen hadde stått litt nærmere deg(lengre fra bakgrunnen)? Tror det hadde gjort seg om bakgrunnen hadde vært litt mer uskarp. Rundt taket på bilen så kunne det vært ønskelig med skarpere kontrast: klø : Synes bildet var veldig lyst til å være tatt med 1/1600 Blir for rotete bakgrunn synes jeg, tar oppmerksomheten bort fra hovedmotivet.Ser også at du har tatt bilde på 200mm, kunne kanskje vært bedre å brukt kortere brennvidde og bevegd deg nærmere bilen (eller helst bilen nærmere deg. jo større avstand fra motivet til bakgrunn kontra fra deg til motivet, da har du fått bluret ut bakgrunnen mer). Takk for konstruktiv kritikk. Tror selv bildet ville vært mye bedre om bakgrunnen var mer blurry, så jeg får prøve igjen med å plasere bilen lengre unna bakgrunnen 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#2620 Skrevet Februar 21, 2010 Årets første forsøk på nordlyset. Var veldig flyktig og gikk fort over, så fikk kun dette ene bildet i et hastverk av en annen verden. Kamera: canon 7D Objektiv: Canon 15-85mm Blender f 4.5 ISO: 800 Lukker: 15 sek. Jøss jommen ser jeg ikke lille karlsvogna der oppe:p. Tøft bilde 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#2621 Skrevet Februar 22, 2010 TT´n 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#2622 Skrevet Februar 22, 2010 Årets første forsøk på nordlyset. Var veldig flyktig og gikk fort over, så fikk kun dette ene bildet i et hastverk av en annen verden. Kamera: canon 7D Objektiv: Canon 15-85mm Blender f 4.5 ISO: 800 Lukker: 15 sek. 7D ja: klø : Den er sånn i "boka", endel dyrere og bedre enn mye annet folk bruker her inne. Skal lure på om det er så synlig forskjell på bildene fra 450'n min kontra 7D'n din (unntatt objektivet da selvfølgelig). Fint bilde foresten:) 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#2623 Skrevet Februar 22, 2010 7D ja: klø : Den er sånn i "boka", endel dyrere og bedre enn mye annet folk bruker her inne.Skal lure på om det er så synlig forskjell på bildene fra 450'n min kontra 7D'n din (unntatt objektivet da selvfølgelig). Fint bilde foresten:) Heisan! Jeg hadde faktisk en 450 før jeg i fjor høst kjøpte 7D'en ved lanseeringen. Og det er en helt annen verden man er kommet inn i på flere måter, kan ikke sammenligne disse to. Nå betalte jeg ganske mye for 7D'en da jeg forhåndsbestilte den (ca. 24K med 15-85 objektivet om jeg husker riktig), men angrer ikke et eneste sekund. I dag får du kamerahuset for 14-15K på nettet tenker jeg, og det er verd hver en krone! 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#2624 Skrevet Februar 22, 2010 Heisan! Jeg hadde faktisk en 450 før jeg i fjor høst kjøpte 7D'en ved lanseeringen. Og det er en helt annen verden man er kommet inn i på flere måter, kan ikke sammenligne disse to. Nå betalte jeg ganske mye for 7D'en da jeg forhåndsbestilte den (ca. 24K med 15-85 objektivet om jeg husker riktig), men angrer ikke et eneste sekund. I dag får du kamerahuset for 14-15K på nettet tenker jeg, og det er verd hver en krone! Hva er det du merker forskjellen best på? Leser jo av tidligere tester at 450'n egentlig er helt rå for prisen. Den er jo også selvfølgelig kompatible med alle de dyreste linsene, alle EOS objektivene. Så forskjellen ligger jo i kamerahuset. 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#2625 Skrevet Februar 22, 2010 Henger meg på Torje Håkon Strand her! Hadde også 450D før jeg byttet over til 7D, og som han sier, det er en helt annen verden. Rett og slett et helt annet kamera. Det først en nybegynner vil legge merke til er at han er mer "overlatt" til seg selv. Dette kameraet har ingen spesielle auto-funksjoner (Portrett, Landskap etc.). Den har derimot en egen "kreativ" funksjon der man som relativt fersk kan endre enkle ting på en lettfattelig måte og dermed utvikle endel kunnskaper vil jeg tro. Jeg kompletterte mitt 7D med en 24-70 f/2.8L USM, og gliser fortsatt hver gang jeg bruker kameraet Dette er da mitt normalobjektiv til kameraet. Jeg har jo fra før lagt min elsk på alle Canon objektiver med rød ring på enden (L-objektiver). Jeg bruker jo dette mye til action-foto (Bil, modellfly etc. etc.) og sammen med en 70-200 f/2.8L IS USM så gir dette sylskarpe bilder og mange fine blinkskudd med det nye fokus-systemet som ble presentert i 7D, som også har fått veldig mye skryt! Dessuten er selve byggekvaliteten og kvalitetsfølelsen - for ikke å snakke om grepet - som natt og dag sammenlignet med 450D Anbefales på det sterkeste! Er man helt fersk derimot ville jeg heller gått for en rimeligere modell som 450D eller 500D med mindre man er fast bestemt på å skyte mye med manuelle funksjoner og lære seg dette helt fra scratch. 450D er definitivt et godt kamera for pengene og kan gi mye glede og ikke minst kunnskap på området, før man eventuelt ser seg fornøyd med det og vil utvikle seg litt mer Men husk at objektivene er definitivt viktigere enn selve kamerahuset - og disse kan man jo også ta med seg videre til neste kamerahus 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...