Bor det en fotograf i deg, vis bildene dine

Anbefalte innlegg

Henger meg på Torje Håkon Strand her!

Hadde også 450D før jeg byttet over til 7D, og som han sier, det er en helt annen verden. Rett og slett et helt annet kamera.

Det først en nybegynner vil legge merke til er at han er mer "overlatt" til seg selv. Dette kameraet har ingen spesielle auto-funksjoner (Portrett, Landskap etc.). Den har derimot en egen "kreativ" funksjon der man som relativt fersk kan endre enkle ting på en lettfattelig måte og dermed utvikle endel kunnskaper vil jeg tro.

Jeg kompletterte mitt 7D med en 24-70 f/2.8L USM, og gliser fortsatt hver gang jeg bruker kameraet ;) Dette er da mitt normalobjektiv til kameraet. Jeg har jo fra før lagt min elsk på alle Canon objektiver med rød ring på enden (L-objektiver).

Jeg bruker jo dette mye til action-foto (Bil, modellfly etc. etc.) og sammen med en 70-200 f/2.8L IS USM så gir dette sylskarpe bilder og mange fine blinkskudd med det nye fokus-systemet som ble presentert i 7D, som også har fått veldig mye skryt!

Dessuten er selve byggekvaliteten og kvalitetsfølelsen - for ikke å snakke om grepet - som natt og dag sammenlignet med 450D :)

Anbefales på det sterkeste!

Er man helt fersk derimot ville jeg heller gått for en rimeligere modell som 450D eller 500D med mindre man er fast bestemt på å skyte mye med manuelle funksjoner og lære seg dette helt fra scratch. :)

450D er definitivt et godt kamera for pengene og kan gi mye glede og ikke minst kunnskap på området, før man eventuelt ser seg fornøyd med det og vil utvikle seg litt mer :) Men husk at objektivene er definitivt viktigere enn selve kamerahuset - og disse kan man jo også ta med seg videre til neste kamerahus :)

heheh "mye skal ha mer,.." er det noe som heter. Vel, foreløpig er jeg veldig godt fornøyd med 450'n, men det kommer sikkert til å forandre seg. Angående de "landskap","nærbilder" innstillingene så bruker jeg ikke de. Prøver å justere mest mulig selv, og bruke MINST MULIG blitz.

Kommer bare på en ting i farta som kan sammenlignes med foto og materialismens "texas" som påvirker oppe i "topp-bollen". Og det er vel promille : haha :

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

TT´n

4377574379_a1587cbbf2_o.jpg

hva skjedde med dekket på framhjulet her da....:) ?

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Litt mer oT siden dette er bildetråd;.. men..

Jeg var innom Expert forleden og prøvde et Tamron-objektiv. Den var vel 70-250? ,...eller noe sånt?

Iallefal kostet den bare 1599,-. Helt absurd billig.

Noen som har noen erfaringer fra tamron? De er skrudd sammen i japan, så er iallefall ikke korea eller Kina.

vurderer å kjøpe en, men mistenker at det må "være noe" siden de er så billige. Treg autofokus, lyssvak etc...

Noen innspill?

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

hva skjedde med dekket på framhjulet her da....:) ?

Hmm, det skal være der... kanskje gått litt over i blått eller skygge. Har kun brukt tilgjengelig lys ikke noe blitz på dette. Legger ved et nærmere utsnitt...

4379870630_bd86e40524_o.jpg

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Våler by night i bakgrunnen

eos450d, 28-80mm, 3,5 blender(eller noe) iso'n på auto, og 8 sek lukker

IMG_5641.jpg?t=1267059934

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Prøvde meg på et noe annerledes nattbilde.

Kamera: Canon 7D

Objektiv: Tamron 17-50mm

Blender: f/7.1

ISO: 800

Lukker: 27sek.

Brennvidde 30mm

IMG_1393.jpg

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Prøvde meg på et noe annerledes nattbilde.

Objektiv: Tamron 17-50mm

ISO: 800

Lukker: 27sek.

Brennvidde 30mm

Jepp, flere som er fasinert av nattbilder. Tøft bilde:)

Her er et bidrag til fra meg i kveld under kategorien din "annerledes nattbilde"

IMG_5666.jpg?t=1267062932

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Kom over en strandet hval i fjæra i dag. Ser ut som noen er intereressert i dens siste måltid...

IMG_1458.jpg

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Objektiv: Canon 70-300

ISO: 250

Blender: f/8

Lukker: 1/160 sek.

Brennvidde 300mm

IMG_1480.jpg

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

prøver meg her jeg.

er ny innen bildetaking og redigering, så det er sagt.

DSC_0054.jpg

audis41237.jpg

IMG_1765.jpg

IMG_1300.jpg

IMG_1289.jpg

IMG_1589.jpg

forslag til hva jeg kan gjøre bedre? :)

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

motivene var heller kjedelige, havle bilder av bil ser i grunn rotete ut, skarpheten var bra av audien, men litt utbrent på områder :) bare og knipse i vei, så blir du sakte men sikkert bedre

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Mannen fra havet.

ISO: 400

Blender: f/5.6

Lukker: 1/400 sek.

Brennvidde: 105mm

IMG_1406_2.jpg

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Lukker: 1/320 sek.

Brennvidde: 190mm

IMG_1435_2.jpg

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

prøver meg her jeg.

Synes ideene dine har en god del potensiale, jeg da. :) Litt mer komposisjon og redigering hadde dog gjort seg.

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Mannen fra havet.

ISO: 400

Blender: f/5.6

Lukker: 1/400 sek.

Brennvidde: 105mm

Lukker: 1/320 sek.

Brennvidde: 190mm

De her likte jeg virkelig : smil :

Spesielt det øverste.

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

prøver meg her jeg.

Du er fra Mp ja :P ? har sett de bildene der..:nana:

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Skal på ett lokalt gatebil-treff i helga.. Tenkte å ta noen bilder av iskjøringa på banen..

Obs: jeg er veeldig nybegynner og har aldri tatt bilder av biler i fart.. :P

Noen tips til hvordan jeg skal få bilen fokusert/skarp? Kameraet skal beveges ilag med bilen ja?

tar imot alle tips og triks :) Har ett olympus e-450 m/ org linse (+stativ)

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Kamera følger bilen, en stødig hånd og en relativt rask lukkertid (Jo raskere, jo mindre fartsfølelse). :)

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

høy blender da kanksje? (lave tall F/3,4,5,6)

edit:

Og hva er forskjellen på å ta bilder i RAW vs vanlig? : klø :

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Slik så det ut bak boligfeltet vårt ved midnattiden i går.

Objektiv: Tamron 17-50

ISO: 1000

Blender: f/2.8

Lukker: 18 sek.

IMG_1498.jpg

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Slik så det ut bak boligfeltet vårt ved midnattiden i går.

Objektiv: Tamron 17-50

ISO: 1000

Blender: f/2.8

Lukker: 18 sek.

Høy ISO, lang lukker, og stor blenderåpning. Var det helt bekkmørkt her?: klø :

prøver å lære meg manuelle instilinger på mitt eget kamera. Til nå har ISO stått på auto. Innimellom blender også.

Ett spørsmål til som jeg stiller til alle, om noen kan svare. Ved fotografering av f eks en bil i fart, med lang lukkertid, hvordan i alle dager skal man få objektet skarpt? Jeg har prøvd meg på forskjellge biler etc i fart, men blir uskarpt. Siden man ikke kan se igjenom søkehullet mens bildet tas, må man bare følge etter objektet med kameraet på ren feeling da?: klø :

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Høy ISO, lang lukker, og stor blenderåpning. Var det helt bekkmørkt her?: klø :

prøver å lære meg manuelle instilinger på mitt eget kamera. Til nå har ISO stått på auto. Innimellom blender også.

Ett spørsmål til som jeg stiller til alle, om noen kan svare. Ved fotografering av f eks en bil i fart, med lang lukkertid, hvordan i alle dager skal man få objektet skarpt? Jeg har prøvd meg på forskjellge biler etc i fart, men blir uskarpt. Siden man ikke kan se igjenom søkehullet mens bildet tas, må man bare følge etter objektet med kameraet på ren feeling da?: klø :

Må være veldig stødig på hånden ja. Hvilken lukkertid og blenderåpning har du prøvd deg på?

Det er jo ofte disse bildene ikke er skarpe over hele bilen, men gjerne bare i fronten, eller ved sjåføren og diverse reklame på siden. Prøv med liten blenderåpning og lukkertid fra 1/10 og oppover. Ettbensstativ kan hjelpe, men de gode gutta tar nok dette håndholdt..

Edit: En annen forutsetning for å få skarpe bilder med "lang" lukkertid er naturlig nok at objektet det skal tas bilde av ikke beveger seg mot kamera, men på tvers av kamera. Hvis ikke vil okbjektet "kjøre" ut av fokus på den tiden kamera tar bilde.

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

tatt med Nikon D90.. 18-55mm linse.. uten stativ.. på auto.. all kritikk er positiv kritikk da jeg er HELT blank på dette å er intr å lære mitt nye kamera så jeg får brukt funksjonene optimalt :D

MkVvsMkVI134.jpg

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

VACN 2018- Powered by Invision Community

Bli medlem

Viktig informasjon

Vi har plassert informasjonskapsler/cookies på din enhet for å kunne vise siden slik vi har utviklet den.
Godtar du ikke dette, må du avslutte bruken og forlate vårt nettsted, ellers vil VACN anta du aksepterer dette.