Bor det en fotograf i deg, vis bildene dine

Anbefalte innlegg

Har du redigert noe her ? Eller er det rett fra kamera? Om du har redigert har du lagt på for mye saturation, eller farge, det røde på bilen flyter omtrent isammen. Så man mister detaljer.

Ellers er det kanskje bare lyset som gjør at den ser slikt ut ?

Det er redigert ja, jeg kan godt poste bildet i dets originale form også når jeg kommer hjem senere i dag.

Hadde forsåvidt vært interessant å se hva andre evt kunne gjøre med raw fila (hint hint :P )

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Det er redigert ja, jeg kan godt poste bildet i dets originale form også når jeg kommer hjem senere i dag.

Hadde forsåvidt vært interessant å se hva andre evt kunne gjøre med raw fila (hint hint :P )

Gjør det! Jeg vil gjerne prøve meg.

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Gjør det! Jeg vil gjerne prøve meg.

Bare legg ut rå fila også :)

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Er den litt for mot blå? Eller er denne fin?

Var mye triksing at og frem med r g b for å få dem til å treffe noe lunde inne i grønn sone, som jeg regner med er ok?

Jeg går ut ifra at du bruker et colorimeter som du setter på skjermen? Jeg får ikke sjekket om fargen er riktig da jeg ikke har noe colorimeter og dermed så er ikke skjermen min 100 % den heller. Men du skal ikke stille på fargene på skjermen etter å ha brukt colorimeteret. Når det ligger på skjermen din så leser det fargene og lager dermed en riktig fargeprofil i forhold til hvordan skjermen din viser fargene der og da. Når du begynner å justere på fargene dine etter kalibreringen så endrer du det Eye-One mener er riktig. Det er utrolig vanskelig å fikse på sånne ting med øyemål og det er nettopp derfor man går til innkjøp av sånt utstyr som Eye-One. Så tror det bare er å la den stå på en random profil, så fikser kalibreringsutstyret ditt resten.

Er det en Dell U2410 du bruker? :)

Det står mye spennende her:

http://www.tftcentral.co.uk/reviews/content/dell_u2410.htm

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Er den litt for mot blå? Eller er denne fin?

Var mye triksing at og frem med r g b for å få dem til å treffe noe lunde inne i grønn sone, som jeg regner med er ok?

Jeg går ut ifra at du bruker et colorimeter som du setter på skjermen? Jeg får ikke sjekket om fargen er riktig da jeg ikke har noe colorimeter og dermed så er ikke skjermen min 100 % den heller. Men du skal ikke stille på fargene på skjermen etter å ha brukt colorimeteret. Når det ligger på skjermen din så leser det fargene og lager dermed en riktig fargeprofil i forhold til hvordan skjermen din viser fargene der og da. Når du begynner å justere på fargene dine etter kalibreringen så endrer du det Eye-One mener er riktig. Det er utrolig vanskelig å fikse på sånne ting med øyemål og det er nettopp derfor man går til innkjøp av sånt utstyr som Eye-One. Så tror det bare er å la den stå på en random profil, så fikser kalibreringsutstyret ditt resten.

Er det en Dell U2410 du bruker? :)

Det står mye spennende her:

http://www.tftcentral.co.uk/reviews/content/dell_u2410.htm

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Benyttet xrite som stod og målte når jeg justerte på r g b fargene.

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Aha, men da er det jo sikkert riktig :) Men er det ikke sånn at xrite lager en fargeprofil som justerer fargene fra skjermkortet så du bare kan la skjermen stå på "auto"?

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Aha, men da er det jo sikkert riktig :) Men er det ikke sånn at xrite lager en fargeprofil som justerer fargene fra skjermkortet så du bare kan la skjermen stå på "auto"?

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

En liten bildeoppdatering fra Danmark, som forøvrig er mitt nye hjem i de neste 5 år:P

IMG_50939.jpg

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

En liten bildeoppdatering fra Danmark, som forøvrig er mitt nye hjem i de neste 5 år:P

IMG_50939.jpg

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Jo, det er visst man tar den enkle justerings valget. Avansert må en stille litt på skjermen også.

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Jo, det er visst man tar den enkle justerings valget. Avansert må en stille litt på skjermen også.

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Skulle gjerne hatt noen pointers på hvordan jeg kunne tatt bildet bedre i utgangspunktet hvis det er noen som føler de ønsker å belære :P

Jeg hadde ikke noe å tilføye, men jeg likte motivet :D

Lagde ihvertfall en enkel HDR versjon for gøy:

_MG_6682_org-1.jpg

Når jeg ser på det i ettertid var det kanskje litt overkill, menmen..

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Skulle gjerne hatt noen pointers på hvordan jeg kunne tatt bildet bedre i utgangspunktet hvis det er noen som føler de ønsker å belære :P

Jeg hadde ikke noe å tilføye, men jeg likte motivet :D

Lagde ihvertfall en enkel HDR versjon for gøy:

_MG_6682_org-1.jpg

Når jeg ser på det i ettertid var det kanskje litt overkill, menmen..

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Her er min versjon:)

Ser at bilen ble sterkere i fargen her enn når jeg hadde det oppe i Camera Raw : klø :

_MG_6682_org_1.jpg

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Her er min versjon:)

Ser at bilen ble sterkere i fargen her enn når jeg hadde det oppe i Camera Raw : klø :

_MG_6682_org_1.jpg

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Ang. skjermkalibrering.

Det er ikke slik at det finnes et fasitsvar på hvordan en skjerm skal kalibreres. Det finnes selvsagt et hav av forskjellige skjermer og ikke minst kalibreringsverktøy der ute, hvorpå kombinasjonene er mange.

Det som dog er viktig å ha i tankene er at man må vite hva man kalibrerer mot/for. Det er stor forskjell på om man kalibrerer en skjerm for utskrift på blekkskriver, visning på skjerm/web, høyglanstrykk eller avistrykk.

Mål(target)verdiene vil være totalt forskjellige. Hele poenget med kalibrering er jo at resultatet du ser på skjermen din skal være så likt som mulig mediet bildet kommer ut på i andre enden.

Min rettesnor er å matche skjerm mot det som kommer ut av min Epson R3800 eller R3000. 100% vil det aldri bli, men når jeg har funnet de målverdiene som kommer nærmest bruker de samme verdiene hver gang jeg kalibrerer. Dermed er jeg sikret at skjermen holder seg stabil og jeg har et bra referansegrunnlag på hvordan bildene må se ut før jeg trykker på "print" knappen for at det skal se bra ut.

Hvis man bruker "Auto" setting på kalibreringsverktøyet ender man gjerne opp med det som produsenten av akkurat det verktøyet mener skal være de nominelle verdiene for LCD skjermer, men det betyr jo ikke at det passer til nettopp dine applikasjonsbehov :)

I tillegg har de fleste skjermer en del begrensninger i hva de faktisk klare å reprodusere av farger, fargerom og detaljrikdom, uavhengig av kalibrering, frem til man begynner å klatre litt opp i prisklassene.

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Ang. skjermkalibrering.

Det er ikke slik at det finnes et fasitsvar på hvordan en skjerm skal kalibreres. Det finnes selvsagt et hav av forskjellige skjermer og ikke minst kalibreringsverktøy der ute, hvorpå kombinasjonene er mange.

Det som dog er viktig å ha i tankene er at man må vite hva man kalibrerer mot/for. Det er stor forskjell på om man kalibrerer en skjerm for utskrift på blekkskriver, visning på skjerm/web, høyglanstrykk eller avistrykk.

Mål(target)verdiene vil være totalt forskjellige. Hele poenget med kalibrering er jo at resultatet du ser på skjermen din skal være så likt som mulig mediet bildet kommer ut på i andre enden.

Min rettesnor er å matche skjerm mot det som kommer ut av min Epson R3800 eller R3000. 100% vil det aldri bli, men når jeg har funnet de målverdiene som kommer nærmest bruker de samme verdiene hver gang jeg kalibrerer. Dermed er jeg sikret at skjermen holder seg stabil og jeg har et bra referansegrunnlag på hvordan bildene må se ut før jeg trykker på "print" knappen for at det skal se bra ut.

Hvis man bruker "Auto" setting på kalibreringsverktøyet ender man gjerne opp med det som produsenten av akkurat det verktøyet mener skal være de nominelle verdiene for LCD skjermer, men det betyr jo ikke at det passer til nettopp dine applikasjonsbehov :)

I tillegg har de fleste skjermer en del begrensninger i hva de faktisk klare å reprodusere av farger, fargerom og detaljrikdom, uavhengig av kalibrering, frem til man begynner å klatre litt opp i prisklassene.

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

_MG_6682_org.jpg

Blei ikkje heilt fornøyd selv heller. Det taket på huset ødlegger litt syntes jeg, fargen på det.

Fjerna gatelyset i hu og hast, ikke zoom så nær inn på huset bak der :P

Har retta opp bildet litt, det helte litt på orginalen.

Fjerna også nåke buskas til høyre i bildet med døra.

Ble nå ikke helt fornøyd med fargene, men fort å gale :)

Du kan nok tenke på minst mulig forstyrrelser rundt. Det er bilen du skal ta bildet av, ikke hele byggefelte :)

Litt lysere versjon:

_MG_6682_orgcopy2.jpg

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

_MG_6682_org.jpg

Blei ikkje heilt fornøyd selv heller. Det taket på huset ødlegger litt syntes jeg, fargen på det.

Fjerna gatelyset i hu og hast, ikke zoom så nær inn på huset bak der :P

Har retta opp bildet litt, det helte litt på orginalen.

Fjerna også nåke buskas til høyre i bildet med døra.

Ble nå ikke helt fornøyd med fargene, men fort å gale :)

Du kan nok tenke på minst mulig forstyrrelser rundt. Det er bilen du skal ta bildet av, ikke hele byggefelte :)

Litt lysere versjon:

_MG_6682_orgcopy2.jpg

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Rett fra kamera:

IMG_1973-org.jpg

etter en runde i PS:

IMG_1973.jpg

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

du kunne jo senka den åsså da? :P hehe men det ble kult :)

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

VACN 2018- Powered by Invision Community

Bli medlem

Viktig informasjon

Vi har plassert informasjonskapsler/cookies på din enhet for å kunne vise siden slik vi har utviklet den.
Godtar du ikke dette, må du avslutte bruken og forlate vårt nettsted, ellers vil VACN anta du aksepterer dette.