#3276 Skrevet Mai 21, 2011 http://farm6.static.flickr.com/5021/5617410234_e82c483c19_z.jpgGolf V by henhau, on Flickr Imponert over skarpheten du får til i bildene dine, bruker du stativ eller er det på frihånd? Blitz? 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#3277 Skrevet Mai 21, 2011 Imponert over skarpheten du får til i bildene dine, bruker du stativ eller er det på frihånd? Blitz? Tusen takk for det Likte virkelig de bildene du la ut nå, herlig komposisjon med en bil som er så blank og knallfin himmel Hemmeligheten bak skarpheten er å finne eksakt riktig blender hvor objektivet yter best Husker ikke formlen for å regne ut det nå, men står no tips om slikt i disse fotobøkene fra Scott Kelby. Slipper å bruke "sharpen mask" om man klarer å finne ut dette. På det bildet du har quotet så ble det brukt 2 eksterne blitser med softboxer på og så klart kamera stativ. Treffbilder er uten stativ, mens de fleste andre bildene av mine og andres biler er med stativ Men jeg prøver å være ekstra kritisk til bildene jeg tar og skarphet, da jeg misliker bilder hvor objektet er halveis ute av fokus, uskarpt pga skjelving osv. 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#3278 Skrevet Mai 22, 2011 Tusen takk for det Likte virkelig de bildene du la ut nå, herlig komposisjon med en bil som er så blank og knallfin himmel Hemmeligheten bak skarpheten er å finne eksakt riktig blender hvor objektivet yter best Husker ikke formlen for å regne ut det nå, men står no tips om slikt i disse fotobøkene fra Scott Kelby. Slipper å bruke "sharpen mask" om man klarer å finne ut dette. På det bildet du har quotet så ble det brukt 2 eksterne blitser med softboxer på og så klart kamera stativ. Treffbilder er uten stativ, mens de fleste andre bildene av mine og andres biler er med stativ Men jeg prøver å være ekstra kritisk til bildene jeg tar og skarphet, da jeg misliker bilder hvor objektet er halveis ute av fokus, uskarpt pga skjelving osv. Har du behind the scene fra plassering av lysene? Hvilke softboxer benytter du? 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#3279 Skrevet Mai 22, 2011 Tatt tidligere i uken: På det øverste bildet skulle du brukt grad filter i camera raw på himmelen, og fått det opperste litt mørkere 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#3280 Skrevet Mai 22, 2011 Flott bilder, Henrik og Vidar! Hemmeligheten bak skarpheten er å finne eksakt riktig blender hvor objektivet yter best Det er ingen formel som gir dette. Hvert objektiv (modell, ikke individ) er konstruert for å yte maks i et spesifikt blenderområdet. Generelt så yter de fleste objektiver maks i området F8-F11. En tommelfingerregel som også kan benyttes er at man skal 'stoppe' ned 2-3 blender for å hente ut maks. Men som med alt annet så er dette bare generelle retningslinjer. Ta et (ekte) makro objektiv f.eks. De er typisk konstruert for å yte best med store blenderåpninger (lave blendertall) av flere årsaker. Disse er gjerne sylskarpe på blender F2-F8, mens på F11 kan skarpheten begynne å bli virkelig lodden. Nikon Micro Nikkor 60mm F2.8 (ikke AF-S utgaven) er et godt eksempel på dette. På mer normale objektiver (både faste og zoom) så er sannheten noe mer "kurvet", hvor full blenderåpning ikke gir de skarpeste bildene i likhet med full nedstopping. Igjen som alltid er det unntak. For å unngå å bli helt opphengt i dette ville jeg nok på generelt grunnlag holdt meg i F8 - F11 området på de fleste objektiver med tanke på skarphet, og heller fokusert på god belysning og riktig komposisjon. Det er DET som er den store hemmeligheten i mine øyne (og sabla vrient å få til bra). Videre må jo blender/lukkes justeres ut i fra ønsket bildeeffekt også. Ha en fin FOTOdag 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#3281 Skrevet Mai 22, 2011 Har du behind the scene fra plassering av lysene? Hvilke softboxer benytter du? Har desverre ikke det, men hadde 1 blits ved bakhjulet vendt ørlittegrann mot kameraet og 1 rett på høyresiden av kameraet for å lyse opp fronten og litt av siden på bilen. 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#3282 Skrevet Mai 22, 2011 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#3283 Skrevet Mai 22, 2011 3 ganske like bilder, men jeg må ha 1 av dem. Skal faktisk brukes til skolesammenheng. Ja, begge mine interesser i skolesammenheng! Ikke tenk på redigering, er ikke ferdig med dem enda. 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#3284 Skrevet Mai 22, 2011 Hva slags eksterne blitzer bruker du, Henrik, og hvor kjøpte du de? 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#3285 Skrevet Mai 22, 2011 Bruker 2stk canon 580ex styrt av Hahnel trådløse triggere (prøvde 2 forskjellige ebay triggere først, men de fungerte bare annenhver gang man skulle ta bilde) Glemte jo å nevne hvilke softbokser jeg bruker da. Men det er Lastolite 60x60 med hvit duk forran Også klart stativ til blitsene, fra Ebay. 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#3286 Skrevet Mai 22, 2011 Et par jeg ble fornøyd med fra helga Husker desverre ikke specs. Dette bildet var i utgangspunktet for mørkt. Men syntes etter at jeg la til litt støy og at jeg fikk laga det i svart hvitt at det ble litt tøft 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#3287 Skrevet Mai 22, 2011 (endret) har vært ute å lekt litt med kamera i dag tøft med tog! 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#3288 Skrevet Mai 25, 2011 legger ut noen bilder Andre Jaskiewicz har tatt av bilen min. 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#3289 Skrevet Mai 28, 2011 Ett kjapt et fra meg, hvis detta funker... Golfen min, relativt ferdig, så måtte kjapt ut og knipse noen bilder i regnværet mens jeg hadde prøveskilt! 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#3290 Skrevet Mai 28, 2011 Noen kjappe fra meg: 1 mai - vårmønstring på Husnes Dårlige lysforhold , og alt for mye folk i veien for flotte biler Men men .. 1mai59_small by teigas2011, on Flickr 1mai58_small by teigas2011, on Flickr 1mai57_small by teigas2011, on Flickr 1mai55_small by teigas2011, on Flickr 1mai54_small by teigas2011, on Flickr 1mai45_small by teigas2011, on Flickr 1mai44_small by teigas2011, on Flickr 1mai42_small by teigas2011, on Flickr 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#3291 Skrevet Mai 28, 2011 Noen til: 1mai30_small by teigas2011, on Flickr 1mai29_small by teigas2011, on Flickr 1mai23_small by teigas2011, on Flickr 1mai2_small by teigas2011, on Flickr Audi2_small by teigas2011, on Flickr Audi1_small by teigas2011, on Flickr 1mai92_small by teigas2011, on Flickr 1mai90_small by teigas2011, on Flickr 1mai89_small by teigas2011, on Flickr Jarle3_small by teigas2011, on Flickr 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#3292 Skrevet Mai 31, 2011 liker og redigere HDR bilder fortsatt.. kan jo få ett blink skudd etterhvært 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#3293 Skrevet Juni 1, 2011 nettopp kommet hjem fra en tur i Berlin 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#3294 Skrevet Juni 2, 2011 Fabrikkbesøk Canon 5D MKII Canon 24-70mm F4.0 1/80sek ISO500 64mm 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#3295 Skrevet Juni 2, 2011 Tatt med Canon EOS 400D ISO-100 Første forsøk på "modellbilde":) Er ikke helt fornøyd med folkene helt fremme i bildet...men det kom stadig nye dinglende: bh : 1/100 sekund, F/6,3, Canon EFS 18-55mm 1/40 sekund, F/9, Canon EF 24-105mm 1:4 L IS USM 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#3296 Skrevet Juni 2, 2011 På Caddy bildet så kunne du fått fjernet stolpen i PS eller flyttet kameraet litt, så man kunne fått mere fokus på bilen. Torgeir: HDR bildene dine gjorde ikke annet enn å utløse hodepine hos meg. Alt for mye HDR effekt til at det ser bra ut, "less is more" 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#3297 Skrevet Juni 2, 2011 Er med på den:) Det eneste jeg selv har sett, er den litt irriterende kanten på grafittien øverst i bildet. Men jeg har tenkt meg ned dit igjen i løpet av sommeren, skal prøve ut litt mer da;) Forresten så kan jeg ikke PS, i det hele tatt:p Er totalt avhengig av tutorials! 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#3298 Skrevet Juni 2, 2011 Er med på den:) Det eneste jeg selv har sett, er den litt irriterende kanten på grafittien øverst i bildet.Men jeg har tenkt meg ned dit igjen i løpet av sommeren, skal prøve ut litt mer da;) Forresten så kan jeg ikke PS, i det hele tatt:p Er totalt avhengig av tutorials! Kanskje funnet en litt mørk bakgrunn som løftet fram bilen, hvitfargen druknet litt i grafittien. Men alt er en smaks sak. 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#3299 Skrevet Juni 3, 2011 Kjapp redigering av et random snapshot jeg tok i Østerrike tidligere i uken. Her er det vel et klassisk eksempel på at motivet hjelper bildet, for uten Audien på Rotiformhjula hadde dette vært triste saker. Lagde bildet i cyanotype for å prøve noe heeeelt annet enn det jeg pleier Camera Canon EOS 5D Mark II Lens EF17-40mm f/4L USM Exposure Program Manual Exposure 6 Aperture f/6.3 Focal Length 17 mm ISO Speed 400 Exposure Bias 0 EV 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#3300 Skrevet Juni 3, 2011 Kanskje funnet en litt mørk bakgrunn som løftet fram bilen, hvitfargen druknet litt i grafittien. Men alt er en smaks sak. Det vil også hjelpe å flytte bilen lenger unna bakgrunnen og bruke større blender. Da skaper man mer separasjon mellom motiv og bakgrunn, og bilen popper mer av seg selv 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...