#951 Skrevet August 13, 2008 eg prøver å ta kvelds bilder, men eg får det ikkje bra. eg har prøvd veldig mange instillinger men får det ikkje slik eg vil ha det. eg tar bilder med stativ og sjølvutløyser. slik får eg det på bilder langt i fra og nært. kva gjer eg feil?? iso er 800 og har veldig lang lukketid. 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#952 Skrevet August 13, 2008 skru ned iso til 200 og sett kamera på en f verdi rundt 6.. Prøv deg frem med lukkertida.. hvilket kamera og objektiv har du? 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#953 Skrevet August 13, 2008 har nikon d40 bruker linsane som fulgte med kameraet. begge bildane er tatt men 55-200mm af-s nikkor 1:4-5.6G ED 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#954 Skrevet August 13, 2008 Sett ISO så lav som mulig, avhenger av kamera men oftest 100 eller 200. Bruk stativ som nevnt, og bruk enten lysmåling eller eksponerimngskontroll til å styre hvor lyst du vil bildene skal bli. Her er det i grunn best å prøve og feile, og husk at skjermen på kameraet kan få bildene til å se mye lysere ut når det er svart ute Det øverste bildet ditt er jo ganske mørkt, og det nederste har veldig sterke lyspunkter. Det er enklere å justere på kameraet og fintune i PS, enn å forsøke å endre et bilde helt i PS. Anbefaler å lese instruksjonsboken nøye, og ta gjerne en titt på hva som finnes til ditt kamera på amazon.com - f.eks en Field Guide eller PIP guide. de tar for seg praktisk bruk av funksjonene i kameraet ditt og forklarer slik at det er forståelig også for vanlige dødelige som oss. Billige er de og. 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#955 Skrevet August 13, 2008 takker for info:) skal prøve igjen i kveld. 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#956 Skrevet August 13, 2008 om jeg husker rett, så er vel maks lukkertid på Nikon D40 30 sek... har opplevd at mitt canon 350 har vore nærmere maks på 60 sekunder... 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#957 Skrevet August 13, 2008 om jeg husker rett, så er vel maks lukkertid på Nikon D40 30 sek...har opplevd at mitt canon 350 har vore nærmere maks på 60 sekunder... canon 350 kan heller ikke stilles til mer en 30sek, da blir det BULB (eksponerer så lenge du holde utløser knappen nede) Eneste måten å få lengre eksponerings tid er hvis du bruker AEB funksjonen. Da tar den det siste bilde som er undereskponert lengre en 30sek 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#958 Skrevet August 14, 2008 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#959 Skrevet August 14, 2008 Fikk låne en Canon 10-22 her om dagen 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#960 Skrevet August 15, 2008 Oi, tøft bilde! 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#961 Skrevet August 15, 2008 Fikk låne en Canon 10-22 her om dagen Griserått objektiv! Får nesten slenge ut et bilde jeg har tatt da. Tatt med Sigma 10-20. Ikke så griserått som Canon 10-22, men deg duger som bare det! 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#962 Skrevet August 18, 2008 Tok dette bildet på SCC, Gardermoen, i helga: 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#963 Skrevet August 18, 2008 Griserått objektiv! Får nesten slenge ut et bilde jeg har tatt da. Tatt med Sigma 10-20. Ikke så griserått som Canon 10-22, men deg duger som bare det! ] I siste Digital foto bladet, får faktisk Sigma bedre resultater en canon sitt. siden jeg ikke kan legge noe som er scannet fra et blad her skriver jeg det heller. Konklusjon: Det uorginale er ikke bare billigst, men og best optisk, og leveres med relevant tilbehør (solblender og softcase) Originalen matcher likevel kameraet bedre og fokusen er raskerer. Jeg personlig betaler ikke over dobbel pris for ett objektiv for de det har noe raskere fokus og "matchet" kameraet bedre i tillegg følger det ikke med noe til objektivet så du må vel betale 2-400kr ekstra for solblender og sikkert 200 for softcase. 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#964 Skrevet August 18, 2008 Griserått objektiv! Får nesten slenge ut et bilde jeg har tatt da. Tatt med Sigma 10-20. Ikke så griserått som Canon 10-22, men deg duger som bare det! ] Bildet virket litt tamt i fargene skulle fiffet det opp litt i PS eller Lightroom. Hvilken iso er det tatt med? Men skyene var kjempe tøffe! 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#965 Skrevet August 18, 2008 Bildet virket litt tamt i fargene skulle fiffet det opp litt i PS eller Lightroom. Hvilken iso er det tatt med? Men skyene var kjempe tøffe! Enig det virker litt tamt ja. Har ikke bearbeidet det noe i PS eller Lightroom, jeg må først lære meg noen triks der. Har du tips? Det er iso 200. Brukte vel stativ og selvutløser også. Bilde er tatt på kveldstid, kanskje det er derfor fargene er litt tamme? 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#966 Skrevet August 18, 2008 får legge inn ett her og da som jeg synes ble det beste mitt fra rudskogen.. 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#967 Skrevet August 18, 2008 får legge inn ett her og da som jeg synes ble det beste mitt fra rudskogen.. Satan for et konge bilde Hvilket kamera? Stativ eller håndholdt? Lang lukkertid eller kort? 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#968 Skrevet August 18, 2008 Takk takk. Kamera er et Nikon d50 med 50-500 linse (lånt av Finn Kristian Kleppe).. håndholdt med 1/80 lukkertid:) 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#969 Skrevet August 18, 2008 får legge inn ett her og da som jeg synes ble det beste mitt fra rudskogen.. Kikka på bildene dine i trefftråden og må si jeg synes de jamt over var veldig bra! 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#970 Skrevet August 19, 2008 Takk takk. Kamera er et Nikon d50 med 50-500 linse (lånt av Finn Kristian Kleppe).. håndholdt med 1/80 lukkertid:) Var dette også med sigmaen jah! Sa til meg selv det var nikkoren du hadde her jeg... godt å se at det virker! Veldig bra bilder petter! ! as always 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#971 Skrevet August 19, 2008 800 mm med D70 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#972 Skrevet August 19, 2008 åssen programm bruker dere til å få vannmerke på bildene deres før dere legger de ut på nettet da? og åssen prog til å rezise og ikke mist hvor på nettet legger dere de??? photobucket tar så utrolig lang til å laste opp. kanskje det blit bedre når man forminsker bildet litt?? er rimerlig fersk innen photo verden men har kjøpt meg et canon eos 400d med sigma 18-200mm med optisk bildestabilisator. og vil gjerne lære av dere proffe mvh fredrik p 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#973 Skrevet August 19, 2008 Enig det virker litt tamt ja. Har ikke bearbeidet det noe i PS eller Lightroom, jeg må først lære meg noen triks der. Har du tips? Det er iso 200. Brukte vel stativ og selvutløser også. Bilde er tatt på kveldstid, kanskje det er derfor fargene er litt tamme? mulig det er grunnen hvis det er litt mørkt. jeg er ikke akkurat den mest drevne selv på redigering, men når jeg bruker lightroom som jeg oftest gjør. prøver jeg meg frem med feks fargetempratur (tar bildene mine i RAW) kontrast, eksponering osv osv. du har alltid muligheten til å resete før du eksporterer. Det ligger også mangen ferdige oppsett (sort hvit, antikk sort hvit, høy kontrast, lav kontrast, osv osv ) 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#974 Skrevet August 19, 2008 Prøvde meg på måne formørkelsen. Men hadde jo seff ikke med kameraet da det sto på. Så når jeg fikk tak i kameraet så var den nestn ferdi , men ser nå så vidt at det har vært noe Tatt med Nikkor 55-200 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#975 Skrevet August 19, 2008 Et bilde jeg tok av en sommerfugl på Seljord nå i sommer, redigert i PS. ISO 100, F5,6, 150mm, 1/500sec. Jeg er helt nybegynner, første bildet jeg har redigert, så kom gjerne med tips. 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...