#1301 Skrevet November 21, 2008 grunnen til at navnet er plassert på midten er nok for at det ikke skal være like lett å "klippe bort" som det er viss det står nederst. 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#1302 Skrevet November 21, 2008 Har man basic kunnskap om photoshop så er det ikke noe problem å fjerne merket, men det stopper en del av fjortiss kidsa i å stjele bildene dine da de fleste ikke gidder å ta seg tid til å fjerne merkingen på bilder som ikke er knallbra. 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#1303 Skrevet November 22, 2008 Føler ikke at jeg har noe å stille opp med her, men siden dette ikke er en konkurranse, så tar jeg med ett bilde jeg tok her en dag selv.. Tatt med Nikon D40X, ISO 100, lukkertid 1/320s, F9 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#1304 Skrevet November 22, 2008 Føler ikke at jeg har noe å stille opp med her, men siden dette ikke er en konkurranse, så tar jeg med ett bilde jeg tok her en dag selv..Tatt med Nikon D40X, ISO 100, lukkertid 1/320s, F9 Syns det var et stilig bilde jeg 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#1305 Skrevet November 22, 2008 Likte også bildet 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#1306 Skrevet November 23, 2008 Synes også det bildet var rått! Ser ut som traileren kommer mot deg, stilig effekt av lyset/støvet:) 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#1307 Skrevet November 23, 2008 Hva og hvordan bruker man for å lage slike rammer på bildene ? tipper photoshop, but how to ? 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#1308 Skrevet November 23, 2008 canvas size... velg tykkelse og farve-- to farver=lag to rammer 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#1309 Skrevet November 24, 2008 Div bilder med lang lukkertid 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#1310 Skrevet November 24, 2008 Sopp Bikkja Sort og hvitt 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#1311 Skrevet November 24, 2008 Rått øye på hunden din! Digger blå øyne på hunder! Gir et skikkelig pchyko-look:p 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#1312 Skrevet November 26, 2008 (endret) To bilder fra meg, fyr løs;) 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#1313 Skrevet November 26, 2008 2 til:) disse er ikke tatt med speilreflekskamera, så kvaliteten er ikke super: 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#1314 Skrevet November 26, 2008 (endret) Har prøvd å lese litt på forumet, men er vanskelig å finne det jeg leiter etter her.. Det jeg lurer på er hvordan man kan ta et bilde hvor fokuset er sterkt både på det som er nært og fjernt.. f.eks en bil mot et fjell som er 500m unna..? Gjerne forklar det mot mitt kamera som er Canon EOS 450D.. Og for å vise et annet eksempel: Her er bare nesetuppen på hunden min i fokus mens resten er uklart.. ? hvordan få hele ansiktet klart? 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#1315 Skrevet November 26, 2008 Har prøvd å lese litt på forumet, men er vanskelig å finne det jeg leiter etter her.. Det jeg lurer på er hvordan man kan ta et bilde hvor fokuset er sterkt både på det som er nært og fjernt.. f.eks en bil mot et fjell som er 500m unna..? Gjerne forklar det mot mitt kamera som er Canon EOS 450D.. Blenderåpning og brennvidde styrer dette. Du har vel kit objektivet 17-55mm f3,5-5,6 IS, samme som jeg selv bruker. For å få mest dybdeskarphet bør du bruke objektivet på 17mm og f/9-11 cirka. Så kan du styre lukkertid og isoverdi til å bestemme hvor mye lys som skal komme inn på linsa. I den andre enden av skalaen har du 55mm og f/5,6. Dette er det minste dybdeskarphet dette objektivet klarer. Bakgrunnen må dog være langt unna om du har noe så stort som en bil som objekt å ta bilde av. Eksperimenter med en person ute i friluft så ser du dette enklere. Tar du et bilde av personen fra belte og litt over hode, først med en vegg rett bak, og etterpå med en bakgrunn som er langt unna, 100meter kanskje. Bruk samme innstillinger. Se på resultatet og skift innstillinger ut ifra det jeg skreiv over etterpå. Når fotografer snakker om tema så vil de nevne stor og liten blenderåpning, og det er motsatt av verdien på en måte. f/3,5 er en mye større blenderåpning enn f/5,6. Jo mindre verdi, jo større åpning har objektivet. Justering av blender virker også inn på hvor mye lys som kommer inn på objektivet. Jo mindre verdi, jo større blenderåpning og jo mer lys får du inn. Men innenfor en iso verdi fra 100-800 i dagslys og lukkertid fra 1/55-1/så rask du trenger kan du heller justere for å få riktig eksponering av lys om du ønsker den rette effekten med dybdeskarphet ut fra blenderåpning. 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#1316 Skrevet November 26, 2008 (endret) Har prøvd å lese litt på forumet, men er vanskelig å finne det jeg leiter etter her.. Det jeg lurer på er hvordan man kan ta et bilde hvor fokuset er sterkt både på det som er nært og fjernt.. f.eks en bil mot et fjell som er 500m unna..? Gjerne forklar det mot mitt kamera som er Canon EOS 450D.. Og for å vise et annet eksempel: Her er bare nesetuppen på hunden min i fokus mens resten er uklart.. ? hvordan få hele ansiktet klart? I eksempelet ditt har du brukt 39mm brennvidde, blenderåpning f/5, ISO-400 og 1/64 i lukkertid. Hvis du hadde brukt 17mm brennvidde, blenderåpning f/5,6, ISO-200 og 1/60 i lukkertid så ville du nok fått hele hunden skarp og bakgrunnen her også. Kan godt gå enda mer opp på blenderåpnings verdien, også kan du croppe/klippe bilde for å få vekk ting som 17mm brennvidde for med og du ikke vil ha på bilde. Jo høyere verdi på brennvidden du har, jo høyere blenderåpning trenger du for å få dybdeskarphet i bilde. og jo høyere verdi du har på blenderåpning, jo høyere iso-verdi og/eller lukkertid trenger du for å kompansere med at høyere verdi på blenderåpningen gir mindre lys og bilde kan bli undereksponert. Anbefaler deg å skyte i RAW format også, for da kan du fint kompansere i et redigeringsprogram om innstillingene over skulle gjøre bilde for mørkt. 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#1317 Skrevet November 27, 2008 Se her ja.. Dette var noen supre tips Takker og bukker og dette må nok prøves ut i de nærmeste dagene hehe.. Kommer vel inn noen bilder fra meg her oxo etterhvert.. 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#1318 Skrevet November 27, 2008 Div bilder med lang lukkertid Hadde etpar lignende her på harddisken jeg tenkte å dele, som minner om dine. (Disse har ikke jeg tatt.) 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#1319 Skrevet November 27, 2008 her er en grei kalkulator for utregning av DOF (dybdeskarphet) http://www.dofmaster.com/dofjs.html 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#1320 Skrevet November 27, 2008 (endret) her er et bilde jeg har lagt opp på et annet synst det blei litt tøft. Styn i bakgrunnen sett fra Vinsrygg Hunden til svogeren min. Rase:: Shiba Og så et bilde av en rottweiler. Mye hunder inad i familien må vær verdens snillaste hund. 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#1321 Skrevet November 30, 2008 Da har jeg hatt meg en liten Søndagstur i Sørkedalen, og det endte med litt leking i solnedgangen:p 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#1322 Skrevet November 30, 2008 Julebilder 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#1323 Skrevet Desember 1, 2008 Da har jeg hatt meg en liten Søndagstur i Sørkedalen, og det endte med litt leking i solnedgangen:p Sørkedalen Bor ikke så langt fra meg du da Bra bilder 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#1324 Skrevet Desember 1, 2008 Sørkedalen Bor ikke så langt fra meg du da Bra bilder Bor rett ved cc-vest jeg, tok bilen fatt for å komme meg på søndagstur ja:P 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#1325 Skrevet Desember 1, 2008 Bor rett ved cc-vest jeg, tok bilen fatt for å komme meg på søndagstur ja:P Du får ta bilen fatt og komme på lokallagstreff på BK Sandvika da 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...