#1526 Skrevet Mars 3, 2009 Flott, Martin...... Takker Jørgen. Ser du har vært lite aktiv med kameraet i det siste:) Det bildet likte jeg kjempegodt!!! Litt lang lukkertid? For å få litt slørete effekt på vannet i forgrunnen? Var 5 sekunder. Blenderåpning på 11 hvis jeg husker riktig. Problemet var at jeg hadde glemt kamerafestet til stativet hjemme, så gorillapoden måtte brukes. Den var ikke stabil nok til vidvinkel objektivet, så måtte holde fast stativet med hendene. Mener å ha lest en plass at 1 sekunds lukkertid, på rennende vann gir slørete effekt! Veldig usikker på den siste der. Enkleste er vel bare å prøve ut selv:) 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#1527 Skrevet Mars 4, 2009 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#1528 Skrevet Mars 4, 2009 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#1529 Skrevet Mars 5, 2009 Noen som har noen tips til fine førstegangs kameraer? til rundt 3-4000? 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#1530 Skrevet Mars 5, 2009 Noen som har noen tips til fine førstegangs kameraer? til rundt 3-4000? http://avforum.no/avtorget/showproduct.php?product=44894 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#1531 Skrevet Mars 5, 2009 Dette likte jeg 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#1532 Skrevet Mars 5, 2009 Dette likte jeg Det bildet tok jeg i Oslo rådhus. En annen lampe, fra Grand Cafè. Tror det hadde blitt relativt stilig om jeg hadde hatt vidvinkel og tatt det fra undersiden Til slutt en liten kuriositet jeg tok bilde av. 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#1533 Skrevet Mars 5, 2009 Ganske fornøyd med dette bildet tatt på frihånd (hadde ikke med meg noe stativ "over there") En av mange fine veier i Arizona Mye snodig terreng der borte 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#1534 Skrevet Mars 5, 2009 Lekte meg litt forrige helg med diverse utstyr vi har på jobben: Her er "studioet" tatt med mobilkamera: Fikk ikke ordentlig til lyssetting da kabel fra kamera til blitz ble litt kort og den ene blitzen trigger den andre med lysglimtet: 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#1535 Skrevet Mars 5, 2009 Da har jeg endelig tatt meg råd til å kjøpe meg kamera: rock : Blei Canon Eos 450d Så nå er det bare for meg å begynne å knipse så kanskje jeg får noen kule bilder jeg også 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#1536 Skrevet Mars 5, 2009 Hoho, skjønner at jeg ikke driver med HDR så ofte ihvertfall Lekte meg litt forrige helg med diverse utstyr vi har på jobben: Her er "studioet" tatt med mobilkamera: Fikk ikke ordentlig til lyssetting da kabel fra kamera til blitz ble litt kort og den ene blitzen trigger den andre med lysglimtet: ER ikke lett å drive med sånn lyssetting heller faktisk Men, er vel som med alt annet, practice makes master 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#1537 Skrevet Mars 6, 2009 (endret) Siste her er wallpaperen min, tatt av Christopher Juvkam, redigert av meg. 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#1538 Skrevet Mars 6, 2009 Da har jeg gått til innkjøp av Nikon D40 med kitobjektiv eller hva dere kaller det ^^, Får se om jeg ikke får tatt noen bilder snart vel 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#1539 Skrevet Mars 6, 2009 Da har jeg gått til innkjøp av Nikon D40 med kitobjektiv eller hva dere kaller det ^^, Får se om jeg ikke får tatt noen bilder snart vel Gratulerer 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#1540 Skrevet Mars 6, 2009 Etter mye triksing og prøving frem og tilbake fant jeg ut hvordan jeg skulle få lysere bilde uten Blitz Dette var da ett av de aller første bildene jeg tok utendørs av bil, med speilrefleks. Tips mottas med glede Ett annet jeg tok, som jeg synes var litt fint 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#1541 Skrevet Mars 6, 2009 Etter mye triksing og prøving frem og tilbake fant jeg ut hvordan jeg skulle få lysere bilde uten Blitz Du har en veldig bra og intressant vinkel på det første bildet ditt. Men, du må tenke litt mer på komposisjonen din, og forsøke å få med hele bilen på bildet. (om du ikke ønsker å oppnå en annen effekt, men da må du ha ett enda tettere snitt) Du kan også jobbe litt med hvitbalansen og fokuset ditt, sistnevnte vil bli lettere med stativ Ett tips du og kanskje fler kan ta med dere er å ha med en lommelykt ut når dere skal ta bilder i mørket. Lommelykten er hendig når det egentlig er for mørkt for autofokusen. Lys opp fokuspunktet med lommerlykten og la autofokusen gjøre jobben sin. Slå så av AF og still inn resten av innstillingene dine og ta så bildet. Det siste bildet ditt var fint 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#1542 Skrevet Mars 6, 2009 Ikke på høyde med dere andre, men et bilde jeg er fornøyd med... 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#1543 Skrevet Mars 6, 2009 Du har en veldig bra og intressant vinkel på det første bildet ditt. Men, du må tenke litt mer på komposisjonen din, og forsøke å få med hele bilen på bildet. (om du ikke ønsker å oppnå en annen effekt, men da må du ha ett enda tettere snitt) Du kan også jobbe litt med hvitbalansen og fokuset ditt, sistnevnte vil bli lettere med stativ Ett tips du og kanskje fler kan ta med dere er å ha med en lommelykt ut når dere skal ta bilder i mørket. Lommelykten er hendig når det egentlig er for mørkt for autofokusen. Lys opp fokuspunktet med lommerlykten og la autofokusen gjøre jobben sin. Slå så av AF og still inn resten av innstillingene dine og ta så bildet. Det siste bildet ditt var fint Brukte manuell funksjonen uten autofokus men takk for tipset Hvitbalansen må jeg finne litt mer ut av, og stativ har jeg ikke, enda Vurderer å kjøpe meg ett ministativ 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#1544 Skrevet Mars 7, 2009 (endret) Jeg har også latt meg inspirere av lightbox fotografering. Min aller første gang, å brukte kun downlight lyset i stuetaket. Er jeg inne på noe her?? Bildet er ikke etterbehandlet på noe vis. Kom gjerne med innspill om hvordan jeg kan få det til bedre. Tatt med Canon 350D og kit objektivet. 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#1545 Skrevet Mars 7, 2009 Jeg har også latt meg inspirere av lightbox fotografering. Min aller første gang, å brukte kun downlight lyset i stuetaket. Er jeg inne på noe her?? Bildet er ikke etterbehandlet på noe vis. Kom gjerne med innspill om hvordan jeg kan få det til bedre. Tatt med Canon 350D og kit objektivet. Du er helt klart inne på noe. Du sier du bare har brukt lyset fra stuetaket? Isåfall syns jeg det ble veldig bra:) Bilene blir kanskje litt for små for kit objektivet.. Samt at de blir litt uklare, mest sannsynlig for at de er veldig små. Ikke vet jeg:) Hadde du hatt noen større biler eller ting og sette i "studioet" ditt, ville kanskje resultatet blitt litt bedre:) 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#1546 Skrevet Mars 7, 2009 kanskje ikke så mye å skryte av, er nybegynner 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#1547 Skrevet Mars 7, 2009 kanskje ikke så mye å skryte av, er nybegynner håper det du har tatt bilde av er nøtter eller stein: haha :;) 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#1548 Skrevet Mars 7, 2009 (endret) håper det du har tatt bilde av er nøtter eller stein: haha :;) hm, du ser jo hva jeg har kalt bildet, elg i solnedgang nærbilde av elgen 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#1549 Skrevet Mars 7, 2009 Du er helt klart inne på noe. Du sier du bare har brukt lyset fra stuetaket? Isåfall syns jeg det ble veldig bra:) Bilene blir kanskje litt for små for kit objektivet.. Samt at de blir litt uklare, mest sannsynlig for at de er veldig små. Ikke vet jeg:) Hadde du hatt noen større biler eller ting og sette i "studioet" ditt, ville kanskje resultatet blitt litt bedre:) Takk for tilbakemelding. Ser det egentlig selv at bildet ble litt uklart. Det slo meg igrunn ikke at bilene kunne være i det minste laget. Så da var det bare å gyve løs på en av dåpsgavene til datteren min og en velbrukt håndkontroll:) Det er vel sikkert litt å hente på etterbehandling men jeg har heller ikke gjort noe med disse bildene. 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#1550 Skrevet Mars 8, 2009 Er dette bildet for mørkt, eller hva? (jeg klarer ikke helt bestemme meg om jeg liker det eller ei og tar gjerne i mot tilbakemelding): Ellers er jeg ganske fornøyd med dette, det er nemlig ikke så lett å fange de bilene i 350-400 km/t og få ting i fokus 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...