2.0 TDI 'bruker' kjølevæske

Anbefalte innlegg

Har de siste par ukene måttet fylle opp 2 ganger med kjølevæske på min '05 A6 2.0 TDI. Finner ingen lekkasjer og temperaturen ligger konstant på 90 grader. Er dette et problem andre har vært borti?

Gått ca 65.000

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Denne motoren tror jeg er utstyrt med kjøler på eksosmanifolden. Dette er et triks mht. dieselpartikkelfilter og miljøhensyn.

 

Har vært borti at disse har lekasje slik at kjølevæska forsvinner ut i eksosanlegget og fordamper. Nesten håpløst å se dette, men kan kanskje røpe seg ved trykktest av kjøleanlegget. Dette forutsatt at du ikke ser noen utvendige lekasjer!

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Takk for svar!

 

Bilen bruker fremdeles kjølevæske, men det virker som det ikke er konstant. I snitt må jeg etterfylle ca 1l per uke, noen uker mer og noen mindre.

 

Har vært litt hektisk i det siste, men sist uke fikk jeg endelig levert bilen på det lokale Audi verkstedet. De fant selvfølgelig ikke ut av det. : mad : Det eneste de kunne konstantere etter å ha tatt kompresjonstest er at det etter all sannsynlighet ikke er toppakningen. Har nå fått time to hele dager : bh : i neste uke. Dette er jeg redd blir kostbart!

 

Jeg har sett at bilen ryker en del hvit røyk innimellom. Dette er spesielt merkbart når motoremn ikke er skikkelig varm og på kalde/fuktige dager. Jeg har derfor en følelse av at kjølevæsken ender opp i eksosen. Det virker derfor som en sannsynlig mulighet at det er en lekkasje i en evt kjøler på eksosmanifolden. Mekanikeren hørtes imidlertid ikke ut som om han verken visste at det var kjøler på disse bilene eller at dette hadde vært et problem.

 

En annen kandidat til årskaen kunne jo ha vært registret til varmeapparetet, men jeg har ikke opplevd noen spesielle duggproblemer og heller ikke sett noen lekasjer inne i bilen. Det lukter imidlertid litt vondt av friskluftanlegget innimellom.

 

Verkstedet mente at det kunne være en lekkasje i en oljekjøler, men da burde vel oljen ha vært hvit siden det iukke er noen utvendige lekkasjer å se?

 

Hadde satt veldig pris på innspill til angrepsmåte, da jeg er lite lysten på å betale verkstedet 1000-vis av kroner i feilsøking. Mitt mitt inntrykk er dessverre at de leter i blinde. Dette går ikke på garantien heller da bilen er bruktimportert og over 2 år.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

De fleste metaller utvider jo seg som kjent når de blir varme, og trekker seg litt sammen når det blir nedkjølt.... Så at kjølesystemet blør litt vatn fra kjøleren og over til eksosen når motoren er kald er nok en mulighet.... Det vil vel kunne gi kvit eksos en stund etter oppstart da vatnet som har samlet seg i eksosen fordamper......

Lekkasjen kan vel da kanskje ligge i en pakning en eller annen plass....

Så om kjølesystemet trykktestes er det vel en fordel å gjøre det med kald motor.....: klø :

Har du prøvd å holde motoren varm over lengre periode? Langkjøring, eller evt med motorvarmer?

Lekker det kun når bilen står, eller også når den brukes mykje...?

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Bilen bruker kjølevæske bare når den brukes. I alle fall virker det som om den bruker mer kjølevæske jo mer den kjøres.

 

Jeg har også inntrykk av at den bruker mer når det er kaldt i været. Kanskje det kan være et problem med tilleggsvarmeren? Aner ikke hvordan den fungerer på disse bilene, men kjølevæsken strømmer vel sikkert gjennom den hele tiden, også når den ikke er i funksjon (kjører alltid med 'Additional heater: Auto')?

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

På noen utgaver av BKD (2.0 TDI 140HK) motoren, ligger det aksjon på bytte av topplokk pga invendig lekkasje i en kjølekanal. Dette er en maskineringsfeil fra produsent og det er fargekode på toppen som avslører om den har denne feilen

 

Vet ikke hvilken motor du har eller om denne aksjonen gjelder for andre motoralternativ

Kan være greit å høre med møller ang dette om de ikke finner noe ang den kjøleren det var snakk om.

 

Er det forresten noe antydning til unormalt høyt trykk i slangene til kjølesystmet?

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

På noen utgaver av BKD (2.0 TDI 140HK) motoren, ligger det aksjon på bytte av topplokk pga invendig lekkasje i en kjølekanal. Dette er en maskineringsfeil fra produsent og det er fargekode på toppen som avslører om den har denne feilen

 

Vet ikke hvilken motor du har eller om denne aksjonen gjelder for andre motoralternativ

Kan være greit å høre med møller ang dette om de ikke finner noe ang den kjøleren det var snakk om.

Jeg har 2.0 TDI. Ringte nettop verkstedet og de sa at det ikke lå en slik aksjon inne på min, men at det kunne skyldes at det er bruktimport bil. Vet du hvordan man sjekker om dette kan gjelde min?

 

Er det forresten noe antydning til unormalt høyt trykk i slangene til kjølesystmet?

Det vet jeg ikke. Det lå en feilkode inne på at kjølvæsketemperaturen hadde vært for høy, men den har ikke vært over 90 grader på temperaturmåleren. : klø :

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

"Jeg har 2.0 TDI. Ringte nettop verkstedet og de sa at det ikke lå en slik aksjon inne på min, men at det kunne skyldes at det er bruktimport bil. Vet du hvordan man sjekker om dette kan gjelde min?"

 

 

Det bør Møller finne ut av om de sjekker opp litt i aksjonsbeskrivelsen sin opp mot ch. nr og motorkode ++ å faktisk se etter denne fargemerkinga. Regner med de gjør dette da du leverer den på verksted.

 

Ang. eksoskjøleren er det veldig vanskelig å se om denne er synderen uten å demontere den. At bilen ryker litt hvitt i kaldt og fuktig vær, da motor og eksosanlegg er kaldt er helt normalt fordi det oppstår kondens inni eksosanlegget etter bilen har vært parkert ( blitt kald ).

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Nå har jeg fått tilbake bilen fra verkstedet. De eneste de har gjort er å koble ut eksoskjøleren. Dvs at det ikke går noe kjølevæske gjennom den. Så skulle jeg kjøre i 1-2 uker for å se om den slutter å bruke kjølevæske. Visstnok var det slik Audi teknisk hadde sagt at de skulle løse det. : klø :

 

Jeg får bare se hva som skjer, men er ikke så interessert i å ha dette som enm permanent løsning.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Etter å ha kjørt med denne løsningen i snart 4 uker er det ingen endring. Bilen bruker 1-2 l kjølevæske per uke.

 

Den er i tillegg mer eller mindre umulig å starte hvis den står stille i 1 døgn eller mer. Det virker som om motoren 'setter seg'. I alle fall drar ikke starteren rundt på de første forsøkene. Når den først drar rundt starter den forholdsvis greit. Det virker som om dette er helt uavhengig av utetemperatur (skjer i 15 grader på P-huset på jobben og ikke bare i minusgrader)

 

Jeg gir snart opp.. : bh :

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

For meg så virker det som om du har en forhandler som ikke akkurat yter den helt beste servicen? Du driver ikke på Lillehammer og roter vel?

 

Uansett, så ville jeg ikke betalt ei krone for den jobben der. Selv om vi nå er inne i 2008, (Hvor lang garanti er det på nye VAG for tiden?) så prøv for guds skyld og få det til å bli en garantisak.

Dersom de går med på det, så hisser du deg opp som en liten lemen, krever at de beholder bilen til de finner feilen, og at de stiller med leiebil for deg i den perioden.

Fungerer som regel veldig fint å true med noe NAF-advokater og sånn....

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Ehhhh...motoren "setter seg" som i butter imot?? Kanskje vannet da forsvinner via en def. toppakning inn i en eller flere sylindre når den er parkert. Vann kan ikke komprimeres og må presses forbi stempel/ringer og ned før motoren orker å dra rundt....Hmmmm....

 

Burde i så tilfelle ha mye grå motorolje på bilen din nå.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Setter seg i den fosrtand at startmotoren ikke greier å dra den rundt. Må prøve flere ganger, og plutselig "løsner" den.

 

Har tenkt at dette kan skyldes at det kommer vann inn i sylinderen(e), men oljen er helt svart. Har sjekket den med gjevne mellomrom.

 

Kompresjosjonstesten var normal, dvs godt innenfor grenseverdiene.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Har du original webasto? Hadde problem på min, og da var det tilkoblingene på webastoen som var problemet.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Si ifra hvis du finner ut hva det er som er feilen, jeg sleit med det samme ifjor vinter og det stoppet nå i sommer. Og nå som det er blitt kaldt igjen så drikker bilen kjølevæske.

Skal inn på verksted 18feb for feilsøking så får vi se. Hadde den inne til feilsøking ifjor hos Møller i Tromsø, men de fant ingenting, trykktest osv.. Og da var det en garantisak, så nå må jeg inn igjen da for å finne feilen ingen har klart å finne til nå....

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Har du original webasto? Hadde problem på min, og da var det tilkoblingene på webastoen som var problemet.

 

Jeg har tillegsvarmer, men tror ikke det er Webasto. Bare en slik jeg kan slå av/på (off eller auto) vha MMI.

 

Er det det std med tillegsvarmer?

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Si ifra hvis du finner ut hva det er som er feilen, jeg sleit med det samme ifjor vinter og det stoppet nå i sommer. Og nå som det er blitt kaldt igjen så drikker bilen kjølevæske.

Er din også vanskelig å starte hvis den står en stund?

 

Skal holde denne tråden oppdatert med hva som skjer.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

webasto eller ikke. Så går det vann til denne tilleggs varmeren, og der kan det fort bli lekasje.

 

Tror jeg ville levert inn bilen for å fått dem til å trykkteste anlegget. Det gjorde de til meg.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Er din også vanskelig å starte hvis den står en stund?

 

Skal holde denne tråden oppdatert med hva som skjer.

 

Nei, den starter med en gang. Men den sluker kjølevæske straks det er kaldt ute, kjørte tanken helt tørr under en tur på 57mil.... ikke en dråpe igjen i tanken og null tegn til lekasje noe sted. Etter det så trykktestet Møller i Tromsø systemet og sa det var helt tett.... Men på en ny tur så tømte jeg tanken på nytt... helt drøyt... Men på sommeren forsvinner ikke en eneste dråpe med kjølevæske....

Har også orginal webasto i bilen, selv om det muligens ikke har noen betyding...

 

Men begynner å bli lei, bilen har ikke gått mer enn 78000 og rundt 60000 da dette pisset begynnte...

Ser på forumet at det er flere som sliter/har slitt med kjølevæske som bare blir "borte"....

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Kan være Webastoen lekker. Den bruker du kanskje bare når det er kaldt...

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Har en 07 2.0 tdi 170hk som er innkallt til skifte av en pakning mellom eksos og kjøleanlegg. servicen heter:26E2.66002 og er anmerket "kritisk" Regner med at det er samme sak. Rart at noen blir innkallt og ikke alle.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Har en 07 2.0 tdi 170hk som er innkallt til skifte av en pakning mellom eksos og kjøleanlegg. servicen heter:26E2.66002 og er anmerket "kritisk" Regner med at det er samme sak. Rart at noen blir innkallt og ikke alle.

 

Sliter du med det samme som oss andre her? At kjølevæske blir borte under kjøring når det er kaldt og null tegn på lekasje?

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Je kan vel også melde meg inn i usynlig vannlekkasje gjengen:o A4 -02 1,9tdi

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Skal etterfylle kjølevæske på min 2005 modell Audi A4. Kjøpte kjølevæske på Møller idag, men hvilket blandingsforhold er korrekt for kjølevæske konsentrat og vann?

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Skal etterfylle kjølevæske på min 2005 modell Audi A4. Kjøpte kjølevæske på Møller idag, men hvilket blandingsforhold er korrekt for kjølevæske konsentrat og vann?

 

50/50

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider



VACN 2018- Powered by Invision Community

Bli medlem
×

Viktig informasjon

Vi har plassert informasjonskapsler/cookies på din enhet for å kunne vise siden slik vi har utviklet den.
Godtar du ikke dette, må du avslutte bruken og forlate vårt nettsted, ellers vil VACN anta du aksepterer dette.