Bytte motorstyring- Mye jobb

Anbefalte innlegg

Min 2000 passat tdi har gått 430 000km. Jeg finner ingen tegn på at motoren er i ferd med å gi seg, men det skjer jo før eller siden, og kanskje før, hvis jeg bytter til litt sprekere turbo (Originalen er utslitt, og jeg vurderer en litt sprekere).

 

Bilen kom med 116hk PD bare i 2000, og senere med 131hk pd. Jeg har forstått at hvis jeg skal bruke 131hk, må alt av motorstyring over, og basert på noen kommentarer fra folk jeg har snakket med, kan det være en del jobb, og kanskje så mye at det ikke er bryet verdt

 

Er det noen som vet hva det innebærer, og hvor mye jobb det egentlig er?

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Uten og ha undersøkt mht denne motoren, vil jeg tro at forskjellen på disse to motorene ligger i ecu,dyser og kanskje diesel pumpe. Meget mulig at turboene er like. Alt dette kan kjappt sjekkes oppmot akte.

Litt jobb er det jo, men ikke noe avskrekkende.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

På A6 95 modell er det bare å skifte motorstyring fra 115 til 140, ledningsnett tdi er likt.........

Dyser, pumpe, turbo og ECU skiller 115 og 140 hk motorene.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Hvis PD motorene er like i VW og Audi, er ikke turbo lik i 115(116?)HK og 131HK. Sistnevnte og 150HK har derimot samme, en Garret GT17VNT. Hva som står i 115 vet jeg ikke...

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Hvis PD motorene er like i VW og Audi, er ikke turbo lik i 115(116?)HK og 131HK. Sistnevnte og 150HK har derimot samme, en Garret GT17VNT. Hva som står i 115 vet jeg ikke...

 

Mener det er GT15VNT som står i 115 motoren. Uten å si noe HELT sikkert.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

115 har GAR GT1749V (S2) med nummer 028145702R

131 har GAR GT1749V eller GAR GT1749V (S2) med nummer 038145702 på begge

 

(iht. GIK-turbo)

 

Hva som er forskjellen, vet jeg ikke. Boraparts sier det er 2 typer GT1749, og at det er retningen på "downpipen" som skiller dem, men det har jeg ikke fått bekreftet.

 

Jeg lurer på å kjøpe en litt sprekere turbo fra Kerma eller Boraparts til min nåværende motor, og hvis den motoren får skader eller blir så slitt at den må/bør byttes, så satser jeg på å flytte turbo over til en ny/overhalt eller byttemotor. Det er da jeg lurer på om jeg uten for store problemer kan bruke 131 hk

 

Alternativet er litt sprekere dyser fra Kerma (+20hk med original turbo) men dette koster ca 6000 + mva og frakt, og det er penger jeg kunne lagt i en 131 hk, dersom jobben er håndterbar.

 

Noen som vet hvor jeg begynner for å sjekke?

 

Rune: Hva mener du med: "Alt dette kan kjappt sjekkes oppmot akte."?

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Om en har deleprogram er det lett og sjekke om delene er like på de øvrige modeller.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Takk. Jeg snakket med Møller. De sa at det ikke var noen lett måte å finne det ut på.

 

De hadde tilfeldigvis en turbo fra en 2001 (131hk, gått 71000) som jeg fikk med meg, men kunne ikke si noe om den passet. De sa videre at deler som gikk om hverandre, også kunne ha forskjellige delenummer.

 

GIK-turbo mente jeg ikke kunne bruke turbo fra 131 hk.

 

Det gjør meg enda mer usikker. Innsprøytning, styring og turbo var bare produsert i ett år. Det gjør litt mer kinkig med deletilgang på bruktmarkedet etc. Jeg er usikker på om de i USA som sier de har turbo til meg, er klar over det.

 

Siden motoren har gått 428 000, og uansett må ha ny turbo, lurer jeg fælt på om det beste hadde vært å bytte til 131 hk "først som sist", eller om jeg skal sette inn en pent brukt turbo og pusle forsiktig så lenge motoren går. Det siste er litt kjedelig, da

 

Det er desto mer viktig og finne ut hvor mye jobb det innebærer å bytte motor.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider



VACN 2018- Powered by Invision Community

Bli medlem
×

Viktig informasjon

Vi har plassert informasjonskapsler/cookies på din enhet for å kunne vise siden slik vi har utviklet den.
Godtar du ikke dette, må du avslutte bruken og forlate vårt nettsted, ellers vil VACN anta du aksepterer dette.