RESIRK ventil 2.2 20vt hvilken vei?

Anbefalte innlegg

Har alltid trudd denne skulle stå slik?

DSC00225.jpg

 

Den stussen som ikke er tilkoblet går seff da inn til sugesiden etter luftmengdemåleren..Dette er gjort nå da. Men så fikk jeg vite i dag den skulle stå andre veien? på a4 1.8t, skulle tro dei stå samme vei samme ka motor det er snakk om her.

Eller er det jeg som har vært på tryne heile tida?

 

 

Mvh

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

på min 2.2T sto ventilen andre veien da jeg kjøpte bilen... altså med trykket inn fra siden..

men noe sier meg at "resttrykket" skal komme opp fra undersiden ja.. slik som du har montert den..

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Den kan monteres begge veier,men det mest naturlige (i mine øyne) er å kjøre trykket inn på "bunn" av ventilen å slippe ut overtrykket på siden. Sikkert ikke dumt å oppgradere den ventilen da membranen har en tendens til å revne når man kjører med høyt trykk.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Den kan monteres begge veier,men det mest naturlige (i mine øyne) er å kjøre trykket inn på "bunn" av ventilen å slippe ut overtrykket på siden. Sikkert ikke dumt å oppgradere den ventilen da membranen har en tendens til å revne når man kjører med høyt trykk.

 

DAAH..hehe. har en alu ventil men den har fattern på s4`en. så jeg skal bytte over igjen no.

Å ja jeg synest at dette er den mest naturlige måten å gjør det på.Vist ikke ser jeg ikke hensikten med funksjonen. Overtrykket etter stengt spjeld skal jo presse stempelet opp får så å føre luften videre inn i turboen igjen.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Er ikke enig i at dette er "rett" vei å montere den. Hvis du setter den andre veien har ikke turbotrykket sjangs til å presse ventilen i åpen stilling og dermed kan den ikke lekke uten at den faktisk er defekt.

 

Uansett er det jo vakumtilkoblingen/slangen som åpner ventilen. Om den lekker eller faller av vil kanskje ikke fjærtrykket i ventilen være nok til å holde igjen turbotrykket hvis den monteres den veien som den sitter på bildet.

 

My two cents.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Det er samme hvem vei du setter den.

 

Det er viktig å bytte disse org ventilene ved trimming.

Ventilen kan gå i stykker og deler av den vil have i turboen

din som ikke er bra.

 

Bare et godt råd

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Jeg kjører med den motsatt vei.. Var sånn den satt orginalt :)

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Det er samme hvem vei du setter den.

 

Det er viktig å bytte disse org ventilene ved trimming.

Ventilen kan gå i stykker og deler av den vil have i turboen

din som ikke er bra.

 

Bare et godt råd

 

Ett tips er å ha "finkornet" gitter i sugerøret etter filter for å ungå slike ting;)

 

Mvh

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

En liten ting og ta med er jo at mange ventiler lekker hvis du setter dem med trykk inn fra bunnen.ikke fordi det lekker fra bunnen, men fra vacum slangen! denne har jo ladetrykk når motoren blir belastet og skal presse stempelet ned dette sørger i mange fall for og holde tett i bunnen av ventilen men det er ikke bestandig det blir tett mellom utløpssiden av ventilen. Derfor kan det lønne seg og la trykket komme inn fra siden og utligne hverandre slik at du ikke bare sløser trykket rett ut før turbo igjen. når det likevel er en fjær som hjelper til og holde ventilen lukket under trykk vil ikke dette skape lekasjer fra siden til bunn. Dessuten er vacumet i motoren mer en kraftig nok til og trekke stempelet opp alene.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Jeg kjører med TurboXS alu ventil, denne står med trykk på undersiden, vakum på toppen og utblås på siden.

 

Slik det er beskrevet på tegningen som fulgte med.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Skal se om jeg får scannet denne veiledningen når junior'n våkner (ligger å sover på hiddenrommet)

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

jeg har en dahlback ventil ,kjører trykket inn fra undersiden.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Er det en rbv 25? for i så fall mister du ladetrykk ved og ha den koblett slik.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

enkleste er vel og fjerne ventilen og plugge igjen slangene;)

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Det er vel strengt tatt bare å se hvordan den sitter montert originalt og sette den slik...

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Er det en rbv 25? for i så fall mister du ladetrykk ved og ha den koblett slik.

 

Mister man ladetrykk ved og ha en TurboXS RBV25 ventil tilkoblet slik at trykket kommer inn i bunnen og slupper ut på siden,er det du mener? : klø :

 

Har alltid kjørt med trykket inn i bunnen på en slik jeg,skal teste og kjøre med trykket inn på siden når jeg gidder og skru i denne kulden. :(;)

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

når du har trykket inn fra bunnen så vil trykket fra toppen (ja tro det eller ei, men jeg har testet det) slippe ut mellom siden av ventilen under belastning er det som vist like mye trykk i vakumslangen som i innsugsmanifolden. Dette slipper her igjen ut mellom siden av ventilen og rett til før turbo. Ikke noen serlig lønnsom vei for trubotrykk og ta :)

 

Testet dette enkelt ved og koble kompressor på vakum slange var ikke mye trykk som skulle til gitt.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Sikker på at du ikke har defekt pakning på ventilen din 'a? Skulle tro at den burde monteres slik produsenten har ment uten at det skulle bli lekasje mellom Topp/vakum og utblås

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Her er bildet i installasjonsveiledningen:

scan0001.jpg

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

når du har trykket inn fra bunnen så vil trykket fra toppen (ja tro det eller ei, men jeg har testet det) slippe ut mellom siden av ventilen under belastning er det som vist like mye trykk i vakumslangen som i innsugsmanifolden. Dette slipper her igjen ut mellom siden av ventilen og rett til før turbo. Ikke noen serlig lønnsom vei for trubotrykk og ta :)

 

Testet dette enkelt ved og koble kompressor på vakum slange var ikke mye trykk som skulle til gitt.

 

Da har du en defekt ventil. Fra toppen skal det ikke komme noe trykk ut til noe sted.

 

Jeg har prøvd begge veier på min 1,8t, og fikk merkbart mindre turboforsinkelse mellom girene når jeg har trykket inn underfra. Min teori på dette er at når trykket kommer undenfra, åpner ventilen fortere siden både trykket og vakumet på toppen hjelper til å åpne ventilen. Hvis man har trykket på siden, er det bare vakumet som åpner, og dette kan ta litt mer tid. Da får trykkbølgen tid til å slå mot turboen, og redusere hastigheten på denne.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Da har du en defekt ventil. Fra toppen skal det ikke komme noe trykk ut til noe sted.

 

Jeg har prøvd begge veier på min 1,8t, og fikk merkbart mindre turboforsinkelse mellom girene når jeg har trykket inn underfra. Min teori på dette er at når trykket kommer undenfra, åpner ventilen fortere siden både trykket og vakumet på toppen hjelper til å åpne ventilen. Hvis man har trykket på siden, er det bare vakumet som åpner, og dette kan ta litt mer tid. Da får trykkbølgen tid til å slå mot turboen, og redusere hastigheten på denne.

 

Henger meg på denne teorien og støtter den fullt ut!

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

mulig :) noen som gidder åpne og se hvor det eventuelt er pakninger her?

støtter forsåvidt denne teorien derfor jeg sa "noen ventiler" kan ikke si og ha merket noe lagg

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

"Uansett er det jo vakumtilkoblingen/slangen som åpner ventilen"

 

Dette tror jeg du må prøve i virkeligheten, og poste svaret her. Ta en ventil i hånden og koble til vakum fra motoren. Hvis, og jeg gjentar, hvis den åpner da. KAST ventilen.

 

Er ikke enig i at dette er "rett" vei å montere den. Hvis du setter den andre veien har ikke turbotrykket sjangs til å presse ventilen i åpen stilling og dermed kan den ikke lekke uten at den faktisk er defekt.

 

Uansett er det jo vakumtilkoblingen/slangen som åpner ventilen. Om den lekker eller faller av vil kanskje ikke fjærtrykket i ventilen være nok til å holde igjen turbotrykket hvis den monteres den veien som den sitter på bildet.

 

My two cents.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Har kun sjekket tetthet i pakningene inni ventilen med vakumpumpe. Skal ikke pumpe så mye før ventilen åpner. Husker desverre ikke eksakt undertrykk nå. Min ventil ( typisk Forge resirk. for 1.8T ) er montert den veien jeg beskriver og funker helt fint uten noen form for lekasje og tull. Mener jeg i utgangspunktet satte den andre veien først og endte opp med lekasje, men husker ikke eksakt om det var denne ventilen eller den originale.

 

Min teori støttes av: Hva skal ellers den slangen på topp av ventilen være godt for, hvis det ikke er for å åpne ventilen?

 

Min teori vrakes av: Det finnes jo flere typer fjærer for denne ventilen avhengig av hvor høyt turbotrykk man har. Hvorfor det?

 

Når det er sagt skal jeg sjekke dette i morgen den dag ( snu ventilen, sjekke åpnetrykk etc.. ) og prøve å poste resultatet her så fort som mulig etter 1600. :)

 

"Dette tror jeg du må prøve i virkeligheten, og poste svaret her. Ta en ventil i hånden og koble til vakum fra motoren. Hvis, og jeg gjentar, hvis den åpner da. KAST ventilen."

 

Hvorfor det da den er i orden??

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Ifølge installasjonsveiledningen som er med TurboXS RBV25 så står det "Note the racing bypass valve is designed to remain open when the vehicle is idling"

 

Jeg tolker dette dithen at den skal kunne åpnes av vakumet som motoren genererer ved tomgang, og derfor er det rett det Bent Owe Martinsen skriver. Altså at ventilen skal kunne åpnes av motorvakumet.

 

Videre står det "if the valve is to be vented to atmosphere then six (6) pack /washer will need to be added"

Altså om den skal slippe trykket til friluft, istedet for resirkulere det, skal motoren _IKKE_ kunne åpne ventilen bare vha motorvakumet.

 

-A

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider



VACN 2018- Powered by Invision Community

Bli medlem
×

Viktig informasjon

Vi har plassert informasjonskapsler/cookies på din enhet for å kunne vise siden slik vi har utviklet den.
Godtar du ikke dette, må du avslutte bruken og forlate vårt nettsted, ellers vil VACN anta du aksepterer dette.