RESIRK ventil 2.2 20vt hvilken vei?

Anbefalte innlegg

kikket på "min" ventil i dag. den har kun en o-ring i toppen av sylinderen der fjæra sitter, denne er hel og fin, men ok.

setter vakum på toppen, stempel opp ved -0,7bar fint. Setter trykk på toppen og her er problemet! siden "min" ventil's stempel ikke er i nærheten av pakning i toppen når den er lukket, så lekker det ut fra toppen og ned langs sidene for så og slippe ut på siden av ventilen, metal mot metal har aldri vært noen god pakning. Men mener du da at deres ventiler A. har flere pakninger langs stempelets vandringsbane. B. er så fin maskinerte at stempelet og sylinderveggen klarer og blokere dette trykket?

 

Merk dette er min ventil, jeg sier ikke at deres er like.

Men hadde jo vært fint om noen kunne fortalt hvordan denne ventilen skal se ut inni.

Er jo kansje snakk om penga tilbake garanti her.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

kikket på "min" ventil i dag. den har kun en o-ring i toppen av sylinderen der fjæra sitter, denne er hel og fin, men ok.

setter vakum på toppen, stempel opp ved -0,7bar fint. Setter trykk på toppen og her er problemet! siden "min" ventil's stempel ikke er i nærheten av pakning i toppen når den er lukket, så lekker det ut fra toppen og ned langs sidene for så og slippe ut på siden av ventilen, metal mot metal har aldri vært noen god pakning. Men mener du da at deres ventiler A. har flere pakninger langs stempelets vandringsbane. B. er så fin maskinerte at stempelet og sylinderveggen klarer og blokere dette trykket?

 

Merk dette er min ventil, jeg sier ikke at deres er like.

Men hadde jo vært fint om noen kunne fortalt hvordan denne ventilen skal se ut inni.

Er jo kansje snakk om penga tilbake garanti her.

 

Skal prøve å ta ut min i ettermiddag for å sjekke... Skulle ha fjernet noen skims også.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Trykket fra turboen skal inn på siden av stempelet, og om det lekker bittelitt mellom vakuumslangen og turbotrykkinngangen, spiller ikke det noen stor rolle.. Det er boosten du er ute etter uansett! :D

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Trykket fra turboen skal inn på siden av stempelet, og om det lekker bittelitt mellom vakuumslangen og turbotrykkinngangen, spiller ikke det noen stor rolle.. Det er boosten du er ute etter uansett! :D

 

Har du lest hele tråden?

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

skal stemplet kunne åpnes ved vackum fra tomgang på en original resirk?

Har original, men burde kanskje bytte snart :S

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Det vil uansett ikke skade. Motoren suger inn den luften den trenger ved vakuum uansett, og siden det er en resirkventil blir det ikke feil iforhold til målt luftmengde gjennom luftmassemåleren. Det eneste som har noe å si er at ventilen holder tett ved ladetrykk og at den samtidig er stilt myk nok til at den åpner raskt når den skal det.

 

Jo hardere ventilen er stilt, jo senere åpner den når man slipper opp gassen etter pådrag, og dette er negativt mtp fortsatt spinn på turboen. Ventilen skal stilles slik at når man gasser litt forsiktig og slipper,hører man en "sukke" lyd(som en person som hveser eller hiver etter pusten) pga ventilen åpner. Hvis ventilen kun åpner etter høyt trykk(og da med markant og kort pshht lyd, er den stilt for stramt. Ventilen bør imidlertid ikke stilles for slakt heller, da vil den åpne under trykk/pådrag. Man bør stille den stramt, så gradvis slakke den helt til det punktet hvor "sukke"lyden begynner å inntre ved forsiktig påtrykk og oppslipp på gasspedalen. Da har man den riktigst mulig stilt.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Ifølge instruksjonsmanualen til forge:

 

"Although the valve can be fitted

in either orientation, I would

suggest that you fit it, THE

SAME WAY ROUND AS THE

ORIGINAL BOSCH VALVE.

Recent tests have proven this

gives a far quieter operation."

 

Ok, så å ha ventilen montert slik den er fra fabrikken er altså gjort for å minimere støy. Og det er vel logisk at det er det man prioriterer f.eks på en 1,8T med 150 hk, da det ikke akkurat er en sportsbil og det ikke har så mye å si fra eller til for den gjennomsnittlige kjøper om det er en liten gevinst i å ha den andre veien eller ikke. Altså settes ventilen den vei fra fabrikk for å gi en mest mulig stille ventil. Men når man da driver å trimmer bilen og vil ha tynt mest mulig ut av motoren som man kan, er vel ikke lydnivået så viktig, så da ville jeg heller fokusert på en mest mulig effektiv setup.

 

Som Lars Olav sier: "Jeg har prøvd begge veier på min 1,8t, og fikk merkbart mindre turboforsinkelse mellom girene når jeg har trykket inn underfra. Min teori på dette er at når trykket kommer undenfra, åpner ventilen fortere siden både trykket og vakumet på toppen hjelper til å åpne ventilen. Hvis man har trykket på siden, er det bare vakumet som åpner, og dette kan ta litt mer tid. Da får trykkbølgen tid til å slå mot turboen, og redusere hastigheten på denne."

 

Det er vel tross alt en grunn til at ALLE ettermarkeds dumpventiler som slipper til friluft har turbotrykket inn fra underkant av stempelet, enkelt fordi dette er den beste setup'en sammenlignet med fra siden.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Javel, venter fortsatt på at noen skal åpne sin rbv25 og se i den, min lekker ut fra siden om jeg har trykket fra bunnen og det er sikkert ikke store luft mengden men tro meg jeg merket forskjell på bilen :( den gikk om ikke mye bedre men bedre når det kommer fra siden og ikke lekker.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Hva er rbv25? Den originale resirkventilen? Isåfall: Denne ventilen er jo laget fra fabrikken sin side for å være tett når trykket kommer fra siden på den, så den vil gjerne ikke holde tett med trykket fra bunn. Men alle ettermarkedsventiler skal holde tett med trykket fra bunn.

 

EDIT: Leste gjennom postene dine nå etterpå. Du har altså lekkasje fra vakuumslangen og ut på siden?

Trykket du satte på, satte du det på via en lang tynn vakuumslange da, eller via en vanlig kompressorslange?

Hvis det var via en tynn vakuumslange så tyder det vel på at resirkventilen du har er defekt, for det der skal jo ikke skje.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

korrekt! Nei dette er en turboxs rbv25 ventil, veldig normal i disse trakter.

Ja da snakker vi altså om en deffekt, rett tilbake til forhandler!

 

Men merk også det andre jeg sa, denne ventilen "ser ut som etter hva jeg kan om fysikk og alt det andre mjælet"

til og skulle være montert med trykk fra siden, det er rettt og slett ingen fakta som tillsier at den skal holde tett mellom vakum/ut side på ventilen hvsi du vil ha bilder skal jeg altids få ordnet noen.

 

Veldig og lang denne tråden har blitt for en liten fille ting. men men

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Hva er rbv25? Den originale resirkventilen? Isåfall: Denne ventilen er jo laget fra fabrikken sin side for å være tett når trykket kommer fra siden på den, så den vil gjerne ikke holde tett med trykket fra bunn. Men alle ettermarkedsventiler skal holde tett med trykket fra bunn.

 

EDIT: Leste gjennom postene dine nå etterpå. Du har altså lekkasje fra vakuumslangen og ut på siden?

Trykket du satte på, satte du det på via en lang tynn vakuumslange da, eller via en vanlig kompressorslange?

Hvis det var via en tynn vakuumslange så tyder det vel på at resirkventilen du har er defekt, for det der skal jo ikke skje.

 

RBV25 er betegnelsen på TurboXS sin bypass ventil i alu. RBV står for Racing Bypass Valve. 25 er antall mm på tilkoblingsstussen, altså 25mm.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

korrekt! Nei dette er en turboxs rbv25 ventil, veldig normal i disse trakter.

Ja da snakker vi altså om en deffekt, rett tilbake til forhandler!

 

Men merk også det andre jeg sa, denne ventilen "ser ut som etter hva jeg kan om fysikk og alt det andre mjælet"

til og skulle være montert med trykk fra siden, det er rettt og slett ingen fakta som tillsier at den skal holde tett mellom vakum/ut side på ventilen hvsi du vil ha bilder skal jeg altids få ordnet noen.

 

Veldig og lang denne tråden har blitt for en liten fille ting. men men

 

Hehe, ja men sikkert ingen som klager for det. De får isåfall bare la være å følge med på tråden lengre da. :P

 

Legg gjerne inn noen bilder av ventilen demontert hvis du har. Når du testet, var det da slik at den kun lakk luft gjennom til sidehullet og ikke til hullet under stempelet? Skulle jo tro Turbo XS selv hadde testet dette da de begynte å produsere disse resirkventilene, så finner det litt merkelig at de da skriver i monteringsanvisningen at trykksiden skal komme fra under stempelet hvis det ikke stemmer. Forøvrig hadde jeg en Turbo XS RFL dumpventil på den forrige datsunen min (260Z med 2,6 liters rekkesekser med turbo) Jeg kjørte med ca 1,4 bar i ladetrykk, og jeg hadde aldri problemer med at den ventilen lakk. Den er så vidt jeg vet nøyaktig likt bygget opp som rb25 ventilen med unntak av at sidehullet munner ut i en trakt istedenfor slik at den kan kobles til en slange.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Ifølge instruksjonsmanualen til forge:

 

"Although the valve can be fitted

in either orientation, I would

suggest that you fit it, THE

SAME WAY ROUND AS THE

ORIGINAL BOSCH VALVE.

Recent tests have proven this

gives a far quieter operation."

 

Ok, så å ha ventilen montert slik den er fra fabrikken er altså gjort for å minimere støy. Og det er vel logisk at det er det man prioriterer f.eks på en 1,8T med 150 hk, da det ikke akkurat er en sportsbil og det ikke har så mye å si fra eller til for den gjennomsnittlige kjøper om det er en liten gevinst i å ha den andre veien eller ikke. Altså settes ventilen den vei fra fabrikk for å gi en mest mulig stille ventil. Men når man da driver å trimmer bilen og vil ha tynt mest mulig ut av motoren som man kan, er vel ikke lydnivået så viktig, så da ville jeg heller fokusert på en mest mulig effektiv setup.

 

Som Lars Olav sier: "Jeg har prøvd begge veier på min 1,8t, og fikk merkbart mindre turboforsinkelse mellom girene når jeg har trykket inn underfra. Min teori på dette er at når trykket kommer undenfra, åpner ventilen fortere siden både trykket og vakumet på toppen hjelper til å åpne ventilen. Hvis man har trykket på siden, er det bare vakumet som åpner, og dette kan ta litt mer tid. Da får trykkbølgen tid til å slå mot turboen, og redusere hastigheten på denne."

 

Det er vel tross alt en grunn til at ALLE ettermarkeds dumpventiler som slipper til friluft har turbotrykket inn fra underkant av stempelet, enkelt fordi dette er den beste setup'en sammenlignet med fra siden.

 

Er enig :) hehe, prøvde og snu min i går. Ble merkbart MYE stillere :) men merker forskjell på responsen!

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider



VACN 2018- Powered by Invision Community

Bli medlem
×

Viktig informasjon

Vi har plassert informasjonskapsler/cookies på din enhet for å kunne vise siden slik vi har utviklet den.
Godtar du ikke dette, må du avslutte bruken og forlate vårt nettsted, ellers vil VACN anta du aksepterer dette.