#1 Skrevet November 1, 2007 Hei Er det noen som har et godt tips når det gjelder fjerning av asflat støv og veisalt, hvordan kan man gjøre dette uten samtidig å fjerne poleringen, hvis man bruker Sabilex (som forøvrig er et meget god avfettingsmiddel) så fjerner man vel også poleringen, korriger meg hvis jeg tar feil 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#2 Skrevet November 1, 2007 Hei, velkommen til klubben! De fleste avfettinger tærer på vokslaget ditt. Det beste er å bruke en skikkelig bra voks, og skylle/vaske ofte så du slipper å bruke avfetting. Forøvrig om du bruker en god voks/sealant så kan du kjøre et par (milde) avfettinger når det trengs i mellom voksrundene. Jeg selv bruker Meguiar´s #21 Sytnthetic Sealant -og har skjelden bruk for å bruke avfettinga. Sørger for å skylle bilen mer høytrykk og såpe selv når det er drittvær for å unngå at det danner seg lag med dritt.. 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#3 Skrevet November 1, 2007 Clay tar ikke voks:) Etter jeg har begynt med clay har jeg bruk ca 1 liter avfetting på 2år og endel biler. 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#4 Skrevet November 1, 2007 Er clay bra for saltet også, altså? 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#5 Skrevet November 2, 2007 Hvor får jeg kjøpt clay? 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#6 Skrevet November 2, 2007 Clay fjerner ikke salthinna som danner seg på lakken iløpet av vinterns kjøring... Clay fjerner bare de pigmenter som kjennes ut som sannpapir da man stryker hånda over lakkoverflaten. Selv pleier jeg å ha en liter med Prick-Nort, et spritbasert avfettingsprodukt som ikke er så hard mot voks og sealer som mye andre skikkelige avfettinger, liggende i bilen og sprayer dette på de mest utsatte steder, utover dette pleier jeg bare å vaske bilen skikkelig og reglemessig...Dette kombinert med skikkelig underlag (les: voks/sealer), så skal du se av vårrengjøringa ikke blir så tung. Prick-Bort er et produkt som forhandles av Norsk Prol, og skal dermed være tillgjengelig på Bilesxtra og slike butikker, også sett dette på noen Statoil-stasjoner rundt om. Skulle du ikke finne det, kan du kontakte Thomas Huse på Norsk Prol, så hjelper han deg. 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#7 Skrevet November 3, 2007 Det var nok det som kjennes som sandpapir på lakken jeg tenkte på, dette kommer jo med en gang de begynner å salte veiene på høsten, trodde dette var veisalt............ Så man behøver ikke å polere etter å ha brukt Clay?????????????? 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#8 Skrevet November 3, 2007 Nope, trenger ikke polere etter clay, så sant du bruker den "forbruker"-pakka som selges, Eller evt den milde "proff"-clayen. Joa, det "sandpapiret" består også av saltpartikler, men i hovedsak er det piggpartikler fra veistøv og dritt, dette får man også på sommertida, bare i mindre grad. Liten teori jeg selv har, er at alt dette saltklisset gjør at ting fester seg bedre på bilen. Dette ser man jo også ved at møkka vinterstid faktisk er litt seigere enn den er om sommern Prick-Bort fjerner faktisk store deler av sandpapiret også, så man får litt mindre jobb med clayen. Prøv det, og du vil bli overraska, jeg ble iallefall da, så brukte Prick-Bort regelmessig her i fjorvinter, så clayinga ble mye lettere når våren kom og pussen virkelig skulle finne sted. 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#9 Skrevet November 4, 2007 Prick-Bort, hvor kjøper du det, er ny på dette har bare brukt AutoGlym sine produkter til nå. 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#10 Skrevet November 4, 2007 Som jeg skreiv oppi her: Prick-Bort er et produkt som forhandles av Norsk Prol, og skal dermed være tillgjengelig på Bilextra og slike butikker, også sett dette på noen Statoil-stasjoner rundt om. Skulle du ikke finne det, kan du kontakte Thomas Huse på Norsk Prol, så hjelper han deg. 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#11 Skrevet November 4, 2007 Takker så mye, her var det mange gode tips. 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#12 Skrevet November 5, 2007 Sikker på at denne ikke tar sealern din? Var å kjøpte 5 liter idag, står på kanna at den brukes til voksfjerning 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#13 Skrevet November 5, 2007 Sikker på at denne ikke tar sealern din? Var å kjøpte 5 liter idag, står på kanna at den brukes til voksfjerning Den fjerner ikke sealer, såklart, vasker du bilen din 2 ganger daglig gjennom hele vintern så er det nok ikke mye igjen. Kommer jo også litt ann på hva du har av voks også såklart, kan liksom ikke garantere at turtleWax til 50,- vil holde lenge. Det med at det står "brukes til voksfjerning" betyr at den brukes til fjerning av denne "transportvoksen" som nybiler sendes med fra fabrikken. Selger mye av dette ut til nybilklargjørere og nybilforhandlere nettop til det formålet, å fjerne denne voksen eller fette som ligger på nye biler. Evt. andre spm ang Prick-Bort og andre Meguiars produkter kan også svares på helgens Bil 07 på lillestrøm, vi er å finne i Meguiars-standen. 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#14 Skrevet November 5, 2007 Hei, ok.! Høres bra ut. Jeg bruker Meg #21 på vinteren. Trenger ikke å avfette egentlig, men det kan jo være greit etter de verste gjørme-ukene... 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#15 Skrevet November 5, 2007 legger selv 2 lag MG21 hver høst på bruksbilen, hvit t4 transporter, i fjor lot jeg den få prick-bort behandling en gang i måneden, iomed jeg HATER brune prikker på hvit bil..hehe... Men nei, med skikkelig lakkbeskyttelse så blir vinterhalvåret lettere med tanke på rengjøring. Er heller ikke sundt får lakken å bare vaske med avfetting, da dette ganske ofter tørker ut lakken... Blir det samme som man bruker skikkelig rensesåpe på fingrene over lengre tid, blir tørre de også...Så trengs å tilføre litt fuktighetskrem somme tider. 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...