#1 Skrevet November 1, 2007 Har en golf 2 1,6l forgassar som av og til etter å ha kjørt ca 2 mil begynner å rykke å nappe litt når du gir gass. Slepper du gassen går den heilt fint. Kan av og til også stoppe. Men stopper du den eller stopper opp litt å lar den stå å gå på tomgong igjen i nokre minutt er den plutselig heilt fin for ei stund. Viktig å få med at det stort sett berre skjer når det er ganske vått vær ute. Eg sjølv har berre vore ute for det 1 gong, men brødrene mine og pappa har opplevd det en god del. Å også viktig å få med at det har skjedd på 2 forskjellige biler med 2 forskjellige motore og forgassare. Så er ganske sikker på dette må vere et vanlig problem. Og no vil eg gjerne finne ut kva som egentlig er grunnen til det Prøvde å søke litt, men vanskelig å drive å søke på ord som golf 2 rykker/napper osv. Folk har mykje rare forklaringer og ord på tekniske ting 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#2 Skrevet November 2, 2007 1. Prøv kondensfjerner. 2. Kan være mye grums som virvles opp i bensinpumpa..(bytt evt denne). 3. På forgassermotoren kan det være forgasser-ising hvis forvarmer-slangen fra manifolden mangler. Lykke til:) 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#3 Skrevet November 2, 2007 på gasser'n så er det makanisk pumpa som sitter på blokka sjekk over alle kontakter på gasseren, disse liker ikke brudd! sjekk alle vakuumslanger sjekk vokstermostat, pull-down og bimetallfjør sjekk flens mellom gasser og innsug! sjekk at det ikke er fuktighet i fordeleren 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#4 Skrevet November 2, 2007 Då fekk eg litt ting å gå over ja Og forvarmer slangen mangler ja, det har den gjort på begge motorane eg har hatt problemet på. Men vokstermostaten, kvar sitter den? 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#5 Skrevet November 2, 2007 hva eksakt er forvarmerslangen? Jeg har nemlig hatt noen få nøkk på min 1.6, og ser at den metallrørslangen ned mot eksosmanifolden "dingler" i bakkant. 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#6 Skrevet November 2, 2007 Jeg hadde akkurat samme problemet på min 86 mod 1.6CL Fant aldri ut hva det var før jeg kvittet meg med bilen. 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#7 Skrevet November 2, 2007 Ja regna nesten med at eg ikkje var den einaste då eg har opplevd akkurat det samme fleire gonger. 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#8 Skrevet November 2, 2007 hva eksakt er forvarmerslangen?Jeg har nemlig hatt noen få nøkk på min 1.6, og ser at den metallrørslangen ned mot eksosmanifolden "dingler" i bakkant. Forvarmerslangen er en slange som går fra eksosmanifolden til luftfilterboksen, og eller til et sted før luftfilteret ditt. I luftfilterboksen e.l. står det et vakuumstyrt spjeld, dette spjeldet styres slik at når motoren din er kald så stenger dette spjeldet for kaldluft fra innerskjermen og åpner for den oppvarmede luften fra eksosmanifolden. Dette for å skape en "ryddigere" gange ved kaldstart. Jeg tror jeg har sett en slik funksjon på nesten alle bensinbiler jeg har tittet under panseret på, med unntak av et par prehistoriske Amcars.. 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#9 Skrevet November 3, 2007 Bjørn: Er du sikker på at den ikke sitter der for mer enn kun kaldstart...?? Jeg har opplevd "forgasserising" og at den hostet og harket og gikk på 2-3 sylindre når jeg kjørte uten denne slangen over Golsfjellet en gang.... Kom en Vikingbil forbi og han sa med ên gang at dette skjer når slangen mangler... Ellers så er de jo veldig glad i kondensfjerner disse motorene da... 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#10 Skrevet November 3, 2007 hadde noe av det samme problemet. men ble borte da jeg bytte plugger og pluggledninger. 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#11 Skrevet November 3, 2007 Bjørn: Er du sikker på at den ikke sitter der for mer enn kun kaldstart...?? Jeg har opplevd "forgasserising" og at den hostet og harket og gikk på 2-3 sylindre når jeg kjørte uten denne slangen over Golsfjellet en gang....Kom en Vikingbil forbi og han sa med ên gang at dette skjer når slangen mangler... Er ikke helt sikker nei, men siden jeg har sett denne funksjonen på både injectionmotorer og forgassermotorer så har jeg mer eller mindre antatt at det er i forbindelse med kaldstart. Også siden spjeldet som velger mellom manifoldvarme og "kaldluft" styres av vakuum fra motoren:) Men, det kan godt være tilfelle som du sier at denne slangen er der for å hindre forgasserising:) Ellers så er de jo veldig glad i kondensfjerner disse motorene da... Jeg ble frarådet å bruke kondensfjerner såfremst det ikke var høyst nødvendig av en kjenning på et forgasserverksted, han sa at kondensfjerneren etterlot seg avleiringer og en hinne på dyser osv.. 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#12 Skrevet November 4, 2007 kondens i fordeler lokket? verdt å prøve tar 1 min 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...