Anbefalte innlegg

Vinteren er jo atter en gang kommet til Bergen med påfølgende nattefrost. Kom ut til bilen i sted og da hadde ungene i nabolaget skrevet i rimen på panseret mitt: mad : Noen uskyldige streker kan man jo leve med, men hele panseret er dekket av skriblerier. Lurer sterkt på hva de har brukt til å "tegne" med. Var for mørkt til å se om panseret nå er fullt av riper eller ei. UNGER!!!!

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Ungene er det vel vanskelig å ta, kommer alltids noen andre om du jager bort noen. Du kan derimot holde bilen ren, så slipper du riper. ;)

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

De vet desverre ikke bedre.... Men det er utrolig frustrerende at det skjer.. : slå :

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Krysser fingrene for at det har godt bra. Kjenner at pulsen har roet seg litt:o

 

Følte meg som en gammel grinebiter når jeg skrev innlegget, men merker at jeg blir mer og mer frustrert av ungene i nabolaget. Tidligere i dag var jeg vitne til at en liten knott på 5-6 år veltet to fulle bosspann før han gikk triumferende avgårde. Bosset lå strødd utover. Kan ikke huske at vi drev på sånn når jeg var ung: rolleyes

 

Hører jo med til historien at det er en del skjønne unger oppi nabolaget her også, men det er disse unntakene som ikke er så kjekke....

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

gi unga bank til de lærer, så gi foreldrene bank for de ikke kan oppdra ungene sine til å vise respekt for andres ting.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

gi unga bank til de lærer, så gi foreldrene bank for de ikke kan oppdra ungene sine til å vise respekt for andres ting.

 

Vet ikke helt om bank er pedagogisk riktig i disse dager:p

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

gi unga bank til de lærer, så gi foreldrene bank for de ikke kan oppdra ungene sine til å vise respekt for andres ting.

 

Hadde noen lagt sin hånd på mitt barn hadde jeg uten tvil virkelig skadet den personen, uten å tenke på konsekvensene!

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

gi unga bank til de lærer, så gi foreldrene bank for de ikke kan oppdra ungene sine til å vise respekt for andres ting.

 

Gi heller foreldrene bank, unga blir ikke født ubrukelige, det er det foreldrene som sørger for at de blir.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Rune er helten min.. ;)

Gikk forbi etpar gutter i 11-13års alderen her om dagen, nede på varesenteret hjemme. Da jeg møtte ham mens vi var på vei ut, slapp han noe papirrusk han tok av noe han holdt rett på gulvet, og jeg sa kjapt 'Du mistet noe!' pent til ham med et smil og pekte på det han slapp. Han ble helt paff, og plukket det opp så vidt jeg så i øyekroken. Konemor måtte bare komme seg ut og holdt på å kveile seg. 'Så du ansiktet hans?' sa hun, og kunne fortelle at han ble helt rådløs! Han hadde sikkert aldri blitt lært det av foreldrene, men jeg har tro på ham heretter! :D Hvis han ikke noterte seg meg og herper bilen min som hevn i stedet, da.. ;)

Tror nok det ofte er mangel på oppdragelse ja, hadde mange slike 'tegnepåbilen'-unger der jeg bodde før.. Ganske frustrerende når en hadde brukt en dag på å polere sort bil, for å komme ut dagen etterpå og se at noen hadde dratt en møkkete vott langs hele siden når de gikk forbi.. *sukk*..

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Kanskje våres foreldre var strengere med oss eller at tidene har forandret seg... Unger i dag kan være temmelig ufordragelige og lide av en mani som gjør at de liker å ødelegge andres ting. Men det jeg har bitt meg mest merke i er at de er liksom ikke barn lenger (sånn som barn var før), de prøver å være voksne og det kan umulig være bra.... Men det finnes jo forsatt masse vidunderlige barn der ute som ikke gjør noe galt.

 

Men hadde noen lagt en hånd på min datter så hadde de vært død... Nå er hun forøvrig meget godt informert om at biler ikke skal røres:D Ta dem med hjem til foreldrene og fortell heller hva som er galt med ungen deres.

 

Men nå kommer snart snøen og da kommer disse forferdelige ungene som liker å hive snøballer på biler i fart og de som står... jeg Kjenner jeg gruer meg allerede...

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Etter vask av bilen i helgen så kan jeg heldigvis konstatere at panseret ikke har tatt skade av hva de nå enn tegnet med....

 

Enig med deg Elisabeth at flere og flere unger har blitt temmelig ufordragelig i nyere tid. Skillet mellom barn og ungdom har jo nesten blitt visket bort. Ahh føler meg gammel når jeg skriver slike ting:o

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

 

Enig med deg Elisabeth at flere og flere unger har blitt temmelig ufordragelig i nyere tid. Skillet mellom barn og ungdom har jo nesten blitt visket bort. Ahh føler meg gammel når jeg skriver slike ting:o

 

 

Trur faktisk det er gammel du har blitt når du skriver slikt. : haha :

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Har et par unger i nabolaget som driver og sprinter frem foran/bak parkerte biler og generelt utsetter seg selv for stor fare. Moren står ofte og ser på, håper hun på å bli kvitt noen av de eller?? De driver forsåvidt og sykler mellom parkerte biler og, og kan banne på at de har lagd sin del riper i lakken...

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Trur faktisk det er gammel du har blitt når du skriver slikt. : haha :

 

Skal vel ikke se helt bort fra det he he :P

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Da har disse jævla splintungene vært på ferde igjen!!! Kom hjem i dag fra besøk hos min mor og fant et avløpsrør med diameter på 1m (!) plantet i fronten på bilen!!!

 

Røret har som sagt diameter på 1m og høyde på rundt halvmeteren. Dette har de skjønne ungene i nabolaget fått opp på høykant og latt trille nedover bakken i feltet hvor jeg bor. Det måtte da selvfølgelig treffe fronten på min bil som stod parkert langt inne i innkjøringen vår, med påfølgende nydelige striper i støtfangeren... Det var et rimelig absurd syn å se dette svære røret plantet i fronten av Golfen. Ble så forbannet at jeg holdt på å begynne å grine.

 

Etter å ha roet meg litt så tok jeg en tur i nabolaget for å høre om noen hadde sett noen holde på med dette røret. Nærmeste nabo hadde sett en av nabo-ungene så synderen er nok funnet. Problemet blir å få foreldre til å betale skaden tror jeg.

 

JÆVLA UNGER!!

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Sement eller plastrør? Høres ut som plastrør. Sementrør kunne jo vært katastrofalt. ;)

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Naturligvis plastrør. Tør ikke en gang å tenke på sementrør.....! Selv om det er plast så veier det rundt 30kg tror jeg.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

dette går jo fra uvitenhet til herværk da? eller hva? : klø :

 

hva blir det neste:o

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Er såpass forbannet at hvis det viser seg å være skader på bilen som krever lakkering så leverer jeg inn politianmeldelse på hærverk hvis foreldrene ikke akter å gjøre opp. Guttungen som vitner har pekt ut er 12-13 gammel, mer en gammel nok til å forstå konsekvensene ved å sende dette røret nedover bakken. Er litt overrasket over hvor bra det gikk. Nå har jeg ikke sett bilen i dagslys enda vel og merke....

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Hærverk utført av mindreårige er vel foreldrene erstaningspliktig for, inntil ein viss sum, om eg husker rett fra opplæring(?) ein gang i tida...?

 

Nei - får tru at det løyser seg for deg...

Dei fleste (oppegående) foreldre er jo villige til å gjera opp for ungene - så lenge det er ein overkommelig kostnad.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Hærverk utført av mindreårige er vel foreldrene erstaningspliktig for, inntil ein viss sum, om eg husker rett fra opplæring(?) ein gang i tida...?

 

Det stemmer dette. Mener foreldre er erstatningpliktig inntil 5000,-. Det kommer godt med for etter at jeg har sett bilen i dagslys så er i hvertfall humøret ikke blitt noe bedre. Det er skader på bilen som beløper seg til 5000-6000,-. Høyre fordør må lakkes opp, speilkappe må lakkes opp og egentlig også støtfangeren foran, men håper at skadene her blir så minimalt synlige etter rubbing at jeg slipper. Det samme gjelder forskjermen som også er full av riper. Bare døren koster 4400,- og lakke opp så kommer speilkappen og rubbing/polering av forskjerm og støtfanger. Håper bare at foreldrene til denne ungen er av det forståelsesefulle slaget. Jeg har lite lyst til å dekke disse skadene selv.: mad :

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Kjenner jeg blir sint på dine vegne. Jeg er lei av ufordragelige snørrvalper som ikke har respekt for noe eller noen. Har bare kjeftet pga snøballkasting i år, men det er gale nok.

Håper foreldrene har vett nok til å betale og at de straffer denne drittungen skikkelig...

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Nå må vi holde tunga rett i munnen når vi snakker om erstatningsansvar.

 

Foreldres erstatningsansvar deles opp i et objektiv og et ikke-objektivt ansvar, med sine tilhørende forskjellige regler. De 5.000,- går inn under det objektive ansvaret og gjelder for hver skadevoldende handling, foutsatt at barnet har utvist forsett eller uaktsomhet.

 

For øvrig har barn og ungdom under 18 år erstatningsplikt for skade de forvolder forsettlig eller uaktsomt - også når de er under den kriminelle lavalder.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Nå må vi holde tunga rett i munnen når vi snakker om erstatningsansvar.

 

Foreldres erstatningsansvar deles opp i et objektiv og et ikke-objektivt ansvar, med sine tilhørende forskjellige regler. De 5.000,- går inn under det objektive ansvaret og gjelder for hver skadevoldende handling, foutsatt at barnet har utvist forsett eller uaktsomhet.

 

For øvrig har barn og ungdom under 18 år erstatningsplikt for skade de forvolder forsettlig eller uaktsomt - også når de er under den kriminelle lavalder.

 

Har inntrykk av at disse reglene angående erstatningsplikt går veldig på skjønn. Bare håper at foreldrene er imøtekommende når det gjelder denne skaden ungen har påført bilen.

 

Spylte av bilen da jeg kom hjem og fant et sår i forskjermen også. Akkurat samme høyden som såret i listen på døren. Kjempegøy. Dette kommer til å bli dyrt. Jævla kjip at slike sår genererer lakking av hele delen. Skal dette utbedres skikkelig så må dør, forksjerm, speilkappe og støtfanger foran lakkes. Har egentlig liten tro på foreldrene til denne ungen er keen på å dekke dette.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Fanen så jævla typisk da. Utrolig kjedelig at unger skal holde på slik.....

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider



VACN 2018- Powered by Invision Community

Bli medlem
×

Viktig informasjon

Vi har plassert informasjonskapsler/cookies på din enhet for å kunne vise siden slik vi har utviklet den.
Godtar du ikke dette, må du avslutte bruken og forlate vårt nettsted, ellers vil VACN anta du aksepterer dette.